INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W niniejszym podręczniku przedstawiono informacje o metodach oceny szkodliwego wpływu silnika spalinowego na środowisko naturalne człowieka oraz o sposobach jego ograniczenia. Podręcznik ten, opracowany przez pracowników Zakładu Silników Spalinowych Instytutu Silni-ków Spalinowych
i Transportu Politechniki Poznańskiej, pozwala na poszerzenie wiedzy przekazywanej studen-tom podczas specjalistycznych wykładów i ćwiczeń. Jest kontynuacją podręcznika Badania silników spalinowych wydanego w 2012 roku. W stosunku do poprzedniego, obecne wydanie podzielono na dwie publikacje zatytułowane: Badania silników spalinowych i ich układów funk-cjonalnych oraz Badania emisji zanieczyszczeń silników spalinowych. Prezentowane zagadnienia dotyczą praktycznych metod oceny emisji zanieczyszczeń silników spalinowych (ale także ca-łych pojazdów samochodowych) możliwych do realizacji podczas zajęć laboratoryjnych. W pierwszej części – zatytułowanej Wiadomości ogólne – zawarto informacje umożliwiające zapo-znanie się ze sposobami pomiarów gazowych związków szkodliwych w spalinach, a także za-prezentowano urządzenia i systemy pomiarowe do analizy emisji cząstek stałych. W drugiej części – Badania transportowych zanieczyszczeń środowiska – zamieszczono informacje o moż-liwościach oceny emisji spalin z silników spalinowych zasilanych różnymi paliwami, a jedno-cześnie wyposażonych w najnowsze układy oczyszczania spalin. Omówiono zagadnienia zwią-zane z oceną toksyczności spalin pojazdów z wykorzystaniem danych dostępnych
z ich systemów diagnostycznych.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 298 |
Kategoria | Inżynieria środowiska |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-473-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis ważniejszych skrótów | 7 |
Spis ważniejszych oznaczeń | 9 |
Przedmowa | 11 |
CZĘŚĆ 1. WIADOMOŚCI OGÓLNE 13 | |
1. Pomiary gazowych składników spalin | 15 |
1.1. Wprowadzenie | 15 |
1.2. Tworzenie szkodliwych składników spalin | 18 |
1.3. Stężenie gazowych składników spalin z silnika o zapłonie iskrowym | 22 |
1.4. Stężenie gazowych składników spalin z silnika o zapłonie samoczynnym | 24 |
1.5. Analizatory spalin | 26 |
2. Pomiary emisji cząstek stałych | 39 |
2.1. Wprowadzenie | 39 |
2.2. Budowa cząstki stałej | 39 |
2.3. Pomiar masy cząstek stałych | 49 |
2.3.1. Metody pomiaru masy cząstek stałych | 49 |
2.3.2. Systemy do pomiaru masy cząstek stałych | 56 |
2.4. Pomiar liczby cząstek stałych | 60 |
2.4.1. Metody pomiaru liczby cząstek stałych | 60 |
2.4.2. Urządzenia do pomiaru liczby cząstek stałych | 66 |
3. Pomiary zadymienia spalin | 71 |
3.1. Wprowadzenie | 71 |
3.2. Urządzenia do pomiaru zadymienia spalin | 74 |
3.3. Pomiary zadymienia i emisji masowej cząstek stałych | 79 |
3.3.1. Badania korelacyjne na hamowni silnikowej | 79 |
3.3.2. Badania korelacyjne na hamowni podwoziowej | 84 |
4. Pomiary emisji spalin w testach toksyczności | 89 |
4.1. Wprowadzenie | 89 |
4.2. Metody pomiaru emisji i stosowana aparatura | 90 |
4.3. Badania na hamowni podwoziowej | 91 |
4.4. Badania na hamowni silnikowej | 98 |
CZĘŚĆ 2. BADANIA TRANSPORTOWYCH ZANIECZYSZCZEŃ ŚRODOWISKA 111 | |
5. Badania emisji zanieczyszczeń w rzeczywistych warunkach ruchu | 113 |
5.1. Wprowadzenie | 113 |
5.2. Wymagania odnośnie do badań drogowych | 115 |
5.2.1. Dopuszczalne limity emisji spalin | 115 |
5.2.2. Wymagania dotyczące aparatury pomiarowej | 116 |
5.2.3. Wymagania eksploatacyjne | 123 |
5.2.4. Wymagania dotyczące przejazdu | 123 |
5.3. Wyznaczanie emisji spalin w testach drogowych | 126 |
5.3.1. Metoda z wykorzystaniem wszystkich danych pomiarowych | 126 |
5.3.2. Metoda uśredniania emisji w oknach pomiarowych | 129 |
5.3.3. Metoda kategoryzacji mocy | 136 |
5.3.4. Porównanie metod pomiarowych | 139 |
5.4. Parametryczna ocena testów drogowych | 145 |
5.4.1. Dwuwymiarowe charakterystyki udziału czasu pracy pojazdu (silnika) i natężenia emisji związków szkodliwych | 145 |
5.4.2. Możliwości porównywania testów drogowych | 151 |
6. Badania wskaźników ekologicznych silników spalinowych zasilanych gazem | 155 |
6.1. Wprowadzenie | 155 |
6.2. Paliwa gazowe – właściwości i wymagania jakościowe | 157 |
6.3. Współczesne koncepcje silników zasilanych gazem | 160 |
6.4. Podstawowe informacje o układach zasilania gazem | 162 |
6.5. Wskaźniki emisji spalin silników zasilanych paliwami gazowymi | 165 |
6.5.1. Silniki zasilane gazem LPG | 165 |
6.5.2. Silniki zasilane gazem ziemnym | 167 |
6.5.3. Silniki zasilane wodorem | 168 |
6.6. Badania silników zasilanych gazem | 169 |
7. Wpływ stanu cieplnego silnika na emisję związków szkodliwych | 171 |
7.1. Wprowadzenie | 171 |
7.2. Zagadnienia rozruchu silników | 172 |
7.3. Wpływ wybranych czynników na emisję związków szkodliwych podczas zimnego rozruchu silnika | 176 |
7.4. Charakterystyka rozruchu silnika spalinowego | 180 |
7.5. Eksploatacja silników w różnych warunkach otoczenia | 181 |
7.6. Laboratoryjne badania emisji spalin w niskiej temperaturze otoczenia | 183 |
7.7. Badania emisji spalin podczas rozruchu silników pojazdów osobowych | 185 |
7.8. Rozwiązania konstrukcyjne zmniejszające emisję podczas zimnego rozruchu silnika | 195 |
8. Analiza katalitycznego ograniczania emisji spalin | 201 |
8.1. Uwagi ogólne | 201 |
8.2. Analiza działania trójfunkcyjnych reaktorów katalitycznych | 203 |
8.3. Analiza działania reaktorów utleniających | 210 |
8.4. Charakterystyka pracy filtrów cząstek stałych | 212 |
8.4.1. Badania warstw wspomagających regenerację | 212 |
8.4.2. Analiza spadku ciśnienia przy przepływie gazów wylotowycprzez filtr czysty i wypełniony | 213 |
8.4.3. Analiza odkładania popiołów w filtrze | 218 |
8.5. Mechanizm reakcji katalitycznych | 223 |
8.6. Analiza chemicznych i fizycznych parametrów reaktorów katalitycznych | 225 |
8.7. Budowa i klasyfikacja reaktorów katalitycznych | 226 |
8.8. Sprawność reaktorów katalitycznych | 228 |
8.9. Parametry konstrukcyjne reaktorów katalitycznych | 229 |
9. Badania emisji spalin silników z filtrami cząstek stałych | 233 |
9.1. Zwiększenie wymagań emisji dla silników ZI | 233 |
9.2. Formowanie cząstek stałych w silniku ZI DI | 236 |
9.3. Możliwości zmniejszenia emisji cząstek stałych w silnikach ZI DI | 241 |
9.4. Różnice między silnikami ZI i ZS w aspekcie eksploatacji filtrów cząstek stałych | 242 |
9.5. Analiza parametrów filtrów do silników ZI DI | 244 |
9.6. Porównanie emisji spalin bez filtra i z filtrem cząstek stałych | 247 |
10. Diagnostyka pokładowa pojazdu z wykorzystaniem skanerów diagnostycznych systemu OBD | 251 |
10.1. Wprowadzenie | 251 |
10.2. Rodzaje testów diagnostycznych | 254 |
10.3. Transmisja informacji diagnostycznej | 255 |
10.4. Diagnostyczne tryby pracy | 257 |
10.5. Kody błędów | 258 |
10.6. Analiza parametrów bieżących pojazdu i silnika | 259 |
10.7. Diagnostyka czujników stężenia tlenu | 262 |
10.8. Diagnostyka reaktora katalitycznego | 269 |
10.9. Czytniki informacji diagnostycznej | 271 |
10.10. Normy emisji spalin a systemy diagnostyczne | 273 |
10.11. Rozwój systemu OBD | 276 |
10.12. Możliwości określania sprawności silnika na podstawie sygnałów diagnostycznych | 278 |
Literatura | 283 |