POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Rozwój techniki we wszystkich dziedzinach przemysłu powoduje konieczność ograniczania jego negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Motoryzacja jest uważana za dziedzinę rozwijającą się bardzo dynamicznie; to powoduje konieczność ograniczania przede wszystkim emisji szkodliwych składników spalin. Istotnym zagrożeniem dla ludzi jest emisja cząstek stałych. Trzeba tworzyć nowe normy toksyczności, według których poziom emisji cząstek stałych powinien być wielokrotnie mniejszy niż dotychczasowy. Oprócz napędów klasycznych (silnik spalinowy), poszukuje się także napędów niekonwencjonalnych, choć badania wskazują, że do roku 2050 będą nadal dominować silniki spalinowe.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 309 |
Kategoria | Geografia fizyczna |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-325-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Symbole i oznaczenia | 5 |
1. Wstęp | 11 |
2. Charakterystyka cząstek stałych pod względem masy i liczby 19 | |
2.1. Budowa cząstek stałych | 19 |
2.2. Fizyczne właściwości cząstek stałych | 21 |
2.3. Analiza chemiczna cząstek stałych | 31 |
3. Wpływ cząstek stałych na zdrowie człowieka | 35 |
4. Zanieczyszczenie środowiska naturalnego | 41 |
4.1. Ekologiczne aspekty emisji cząstek stałych | 41 |
4.2. Możliwości opisu cząstek zawartych w powietrzu | 45 |
4.3. Modele emisji cząstek stałych z pojazdów | 55 |
5. Mechanizmy tworzenia cząstek stałych w silnikach spalinowych | 59 |
5.1. Powstawanie sadzy | 59 |
5.2. Tworzenie cząstek stałych | 78 |
5.3. Wpływ temperatury na tworzenie cząstek stałych | 82 |
6. Przepisy dotyczące emisji cząstek stałych 85 | |
6.1. Przepisy europejskie | 85 |
6.1.1. Pojazdy lekkie | 85 |
6.1.2. Pojazdy ciężkie | 99 |
6.1.3. Pojazdy pozadrogowe | 107 |
6.2. Przepisy amerykańskie | 111 |
6.2.1. Samochody osobowe | 111 |
6.2.2. Samochody ciężarowe | 119 |
6.2.3. Pojazdy o innych zastosowaniach | 123 |
6.3. Przepisy japońskie | 125 |
7. Metody pomiaru emisji cząstek stałych | 127 |
7.1. Homologacyjne metody pomiaru masy i liczby cząstek stałych | 127 |
7.1.1. Pomiar masy cząstek stałych | 127 |
7.1.2. Pomiar liczby cząstek stałych | 133 |
7.2. Systemy do pomiaru masy cząstek stałych | 136 |
7.2.1. Systemy rozcieńczania spalin | 136 |
7.2.2. Działanie systemu rozcieńczającego o pełnym i częściowym przepływie spalin | 141 |
7.2.3. Pomiar masy cząstek stałych metodą grawimetryczną | 143 |
7.2.4. Pozostałe metody pomiaru masy cząstek stałych | 147 |
7.2.5. Zintegrowane systemy do pomiaru masy cząstek stałych | 152 |
7.3. Systemy do pomiaru liczby cząstek stałych | 159 |
8. Wyznaczanie ekwiwalentu cząstek stałych | 169 |
8.1. Pomiary zadymienia i zaczernienia spalin | 169 |
8.2. Urządzenia do pomiaru zadymienia spalin | 172 |
8.3. Pomiary na stanowiskach hamownianych | 177 |
8.3.1. Badania na hamowni silnikowej | 177 |
8.3.2. Badania na hamowni podwoziowej | 191 |
8.4. Pomiary w rzeczywistych warunkach drogowych | 195 |
9. Emisja cząstek stałych podczas rozruchu silnika | 203 |
10. Pomiary emisji masy i liczby cząstek stałych w rzeczywistych warunkach ruchu | 217 |
10.1. Wprowadzenie | 217 |
10.2. Wyznaczanie emisji drogowej cząstek stałych pojazdów lekkich | 218 |
10.3. Badania emisji cząstek stałych pojazdów dostawczych | 234 |
11. Zależności między masą i liczbą cząstek stałych | 243 |
11.1. Badania w testach statycznych | 243 |
11.2. Badania w testach dynamicznych | 255 |
12. Metody zmniejszania emisji cząstek stałych zawartych w spalinach | 261 |
12.1. Katalityczne reaktory utleniające | 263 |
12.2. Filtry cząstek stałych | 265 |
13. Zakończenie | 285 |
Literatura | 293 |