Metody badania komunikacji i mediów

Perspektywa teoretyczna i analityczna

1 opinia

Format:

ibuk

Metody badania komunikacji i mediów to pierwsza w Polsce publikacja naukowa, w której nie tylko wyczerpująco scharakteryzowano wybrane metody nauk o komunikacji i mediach, lecz także precyzyjnie i przystępnie pokazano ich zastosowanie w praktyce badawczej. W opisie każdej metody w rozdziale teoretycznym przedstawiono założenia i postulaty metodologiczne, a w rozdziale praktycznym zilustrowano je poprzez analizy materiałów z prasy, radia, telewizji, Internetu lub szeroko rozumianego dyskursu publicznego.
Na polskim rynku wydawniczym brakuje monografii metodologicznych, poświęconych analizie mediów i zapośredniczonej technologicznie komunikacji, które miałyby charakter praktyczny oraz ukazywałyby sposoby badania na materiale empirycznym. Prezentowana książka tę lukę satysfakcjonująco wypełnia. Istotne i wartościowe jest również podjęcie przez Autorki i Autorów próby używania metod wypracowanych w innych naukach społecznych i humanistyce oraz dopasowania ich do celów poznawczych nauk o komunikowaniu, czym z sukcesem wpisują się w tendencje metodologicznego rozwoju tych nauk.
Publikacja może zainteresować medioznawców i komunikologów, a także badaczy analizujących media z wnętrza innych paradygmatów badawczych (takich jak językoznawstwo, kognitywistyka, antropologia, socjologia). Atrakcyjna będzie również dla studentów i doktorantów kierunków medioznawczych i okołomedialnych, stanowi bowiem przewodnik użyteczny, napisany zrozumiale i przystępnie.
Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Lisowskiej-Magdziarz


Rok wydania2021
Liczba stron330
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-430-8
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  CZĘŚĆ I. BADANIE MEDIÓW TRADYCYJNYCH    13
  1. Analiza retoryczna tekstu prasowego    15
  1.1. (Neoklasyczna) analiza retoryczna George’a A. Kennedy’ego w perspektywie medioznawczej – Monika Worsowicz    15
  1.2. Jarosław Kurski, Prezydent Obywateli – analiza retoryczna – Monika Worsowicz    31
  2. Retoryczna analiza reportażu telewizyjnego     55
  2.1. Retoryczna perspektywa badawcza reportażu telewizyjnego – uwagi teoretyczne – Bogumiła Fiołek-Lubczyńska    55
  2.2. Od pomysłu do realizacji. Retoryczna analiza telewizyjnego filmu dokumentalnego Michała Fajbusiewicza i Waldemara Piaseckiego pt. Moja Misja – Krzysztof Grzegorzewski    68
  3. Metoda komunikatywistyczna w analizie genologicznej    91
  3.1. Podstawy komunikatywistycznej analizy genologicznej – Rafał Siekiera    91
  3.2. Komunikatywistyczna analiza genologiczna w praktyce na przykładzie badania telewizyjnych serwisów informacyjnych – Rafał Siekiera    127
  4. Metoda krytyczna Edmunda Feldmana w badaniu dzieł radiowych     157
  4.1. Przełożenie metod badania sztuk wizualnych na sztukę audialną – metoda krytyczna Edmunda Feldmana w badaniu artystycznego dzieła radiowego – Natalia Kowalska-Elkader    157
  4.2. Reportaż artystyczny, słuchowisko eksperymentalne i eksperyment radiowy analizowane metodą krytyczną Edmunda Feldmana – Natalia Kowalska-Elkader    168
  5. Technika analizy artystycznych gatunków radiowych    177
  5.1. Technika analizy i sposób opisu artystycznych gatunków radiowych – Joanna Bachura-Wojtasik i Kinga Sygizman    177
  5.2. Dokument(alność) a kreacyjność artystycznych audycji radiowych autorstwa Katarzyny Michalak i Marty Rebzdy – Joanna Bachura-Wojtasik i Kinga Sygizman    187
  
  CZĘŚĆ II. BADANIE KOMUNIKACJI – INTERDYSCYPLINARNIE    201
  
  6. Metoda komunikatywistyczna w badaniu ideologii     203
  6.1. Konstruowanie profilu ideologicznego jako metoda badania dyskursu politycznego – Anita Filipczak-Białkowska    203
  6.2. Eklektyzm ideologiczny partii politycznych, czyli profil ideologiczny w praktyce – Anita Filipczak-Białkowska    234
  7. Metoda triangulacji quasi-eksperymentu i analizy dyskursu w celu badania wizerunku komunikowanego werbalnie     253
  7.1. Dyskursywna analiza wizerunku realizowana na materiale empirycznym – Anna Barańska-Szmitko    253
  7.2. Wizerunek Wojciecha Drewniaka w jego książkach Historia Bez Cenzury. Dyskursywna analiza cech wizerunkowych „pasjonat” oraz „ma dużą wiedzę historyczną” – Anna Barańska-Szmitko    282
  8. Metoda studium przypadku w badaniach komunikacji     309
  8.1. Studium przypadku jako metoda badania procesów zachodzących w komunikacji społecznej – Błażej Filanowski    309
  8.2. Badanie performansu kulturowego jako czynnika wpływającego na selekcję informacji przez media – Błażej Filanowski    317
  
  Indeks rzeczowy    327
  Noty o autorach    331
RozwińZwiń