POLECAMY
Format:
ibuk
Publikacja ma charakter monografii trójautorskiej, przygotowanej we współpracy międzyuczelnianej (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza).
Programy studiów filologicznych polskich uczelni podlegają ciągłej ewolucji, aby dopasować się do oczekiwań zmieniającego się rynku pracy i zwiększyć szanse zatrudnienia swoich absolwentów. Zmiany w profilu kształcenia filologów są niekiedy bardzo istotne.
W niniejszej publikacji analizowane są trzy obszary, w których otwarcie się filologii na karierę zawodową absolwentów w, szeroko rozumianym, przedsiębiorstwie jest szczególnie widoczne: są to współpraca uczelni z otoczeniem gospodarczym, przygotowanie studentów do porozumiewania się w JO w kontekstach specjalistycznych oraz kształcenie nauczycieli LSP, umiejących odpowiedzieć na oczekiwania specyficznych grup odbiorców. Analizie poddano programy studiów sześciu popularnych filologii, tj. anglistyki, germanistyki, romanistyki, iberystyki, italianistyki oraz rusycystyki.
Autorki podjęły się próby opisu form i sposobów kształcenia uniwersyteckiego na kierunkach neofilologicznych przez pryzmat głównych założeń glottodydaktyki specjalistycznej. Monografia jest więc z jednej strony zapisem faktycznego stanu rzeczy, jaki można zaobserwować na przykładzie oferty programowej studiów neofilologicznych w Polsce, ale z drugiej ilustracją, w jaki sposób i w jakim wymiarze teoretyczne i metodyczne założenia glottodydaktyki specjalistycznej ważą na kształcie każdego programu kształcenia przygotowującego do zawodu.
Bogaty materiał badawczy będący podstawą zrealizowanego badania pozwala wychwycić zmiany, jakie dotknęły kształcenie filologów w Polsce oraz pokazać miejsce dydaktyki języków specjalistycznych w obecnym kształceniu neofilologicznym. Wyniki analizy ukazują kierunki rozwoju oferty dydaktycznej, jak również mogą stanowić inspiracje do potencjalnych modyfikacji.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 238 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3834-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 11 |
1. Filolog a otoczenie gospodarcze | 17 |
1.1. Filolog – próba definicji | 18 |
1.1.1. Filolog: kim jest? | 18 |
1.1.2. Filolog: drogi do zawodu | 20 |
1.1.3. Filolog: rynek pracy | 26 |
1.2. Filologia a współpraca ze środowiskiem gospodarczym | 28 |
1.2.1. Kształtowanie relacji ekonomicznych z otoczeniem gospodarczym jako misja uczelni | 28 |
1.2.2. Możliwości współpracy kierunków filologicznych z otoczeniem gospodarczym | 31 |
1.2.3. Formy i obszary współpracy kierunków filologicznych z sektorem gospodarczym | 35 |
1.2.4. Przykłady współpracy kierunków filologicznych z sektorem gospodarczym | 38 |
1.3. Podsumowanie | 44 |
2. Filolog a znajomość specjalistycznych odmian języka obcego | 47 |
2.1. „Języki specjalistyczne” a „język ogólny” | 48 |
2.1.1. Autonomiczność języków specjalistycznych względem języka ogólnego | 49 |
2.1.2. Kwestia zawierania się języków specjalistycznych w języku ogólnym | 49 |
2.1.3. Implikacje dydaktyczne | 50 |
2.2. Języki specjalistyczne: przegląd koncepcji lingwistycznych i dydaktycznych | 51 |
2.2.1. Języki specjalistyczne jako style lub rejestry | 53 |
2.2.2. Subjęzyki specjalistyczne: orientacja terminologiczna i ściśle zaplanowana progresja | 54 |
2.2.3. Pragmatyczna wizja języka: analiza potrzeb i analiza dyskursu | 55 |
2.2.4. Działanie językowe jako część praktyk zawodowych | 58 |
2.2.5. Rozwój badań z zakresu lingwistyki JS oraz glottodydaktyki specjalistycznej: implikacje dla kształcenia filologów | 60 |
2.3. Koncepty przydatne w nauczaniu JOS | 62 |
2.3.1. Terminologia specjalistyczna | 63 |
2.3.2. Tekst specjalistyczny | 66 |
2.3.3. Dyskurs specjalistyczny | 68 |
2.3.4. Gatunki specjalistyczne | 70 |
2.3.5. Styl i rejestr | 71 |
2.3.6. Sposób ujmowania JOS a implikacje dydaktyczne | 73 |
2.4. Języki specjalistyczne w programach studiów filologicznych | 75 |
2.4.1. Tłumaczenia specjalistyczne | 78 |
2.4.2. Języki branżowe oraz zawodowe na studiach filologicznych | 82 |
2.4.2.1. Język ekonomiczny i język biznesu | 84 |
2.4.2.2. Język prawniczy | 88 |
2.4.2.3. Język turystyki i hotelarstwa | 90 |
2.4.2.4. Inne JOS proponowane filologom | 92 |
2.4.3. Wiedza specjalistyczna oraz specjalistyczne normy socjolingwistyczne | 94 |
2.4.4. Poziom znajomości języka ogólnego a wprowadzanie JOS | 96 |
2.5. Przygotowanie specjalistyczne filologów: konkluzje i wnioski | 97 |
3. Filolog jako nauczyciel języka obcego specjalistycznego | 100 |
3.1. Ewolucja profilu zawodowego nauczyciela języka obcego | 104 |
3.2. Nauczyciel języka specjalistycznego: osoba do (zbyt?) wielu zadań | 105 |
3.2.1. Kompetencje nauczyciela języka specjalistycznego | 105 |
3.2.2. Role nauczyciela języka specjalistycznego | 106 |
3.2.3. Zadania nauczyciela języka specjalistycznego | 107 |
3.3. Planistyczne działania nauczyciela na rzecz kształcenia językowego dla potrzeb i do celów zawodowych | 109 |
3.4. Programowanie kształcenia w zakresie JOS: potencjalne trudności | 111 |
3.4.1. Analiza zapotrzebowania na kurs | 112 |
3.4.2. Analiza potrzeb | 113 |
3.4.3. Pozyskanie danych źródłowych | 115 |
3.4.4. Opracowanie ćwiczeń | 117 |
3.5. Kształcenie nauczycieli języków obcych w Polsce | 118 |
3.5.1. Standardy określające przygotowanie do zawodu nauczyciela języka obcego | 119 |
3.5.2. Standardy określające przygotowanie do nauczania języka obcego specjalistycznego | 122 |
3.5.3. Kształcenie nauczycieli języków obcych specjalistycznych w polskich publicznych szkołach wyższych | 127 |
3.6. Kształcenie nauczycieli języków obcych specjalistycznych – perspektywy | 144 |
Zakończenie | 147 |
Bibliografia 151 | |
Aneksy | 165 |
Aneks 1. Odniesienia do JOS w nazwach programów studiów filologicznych | 165 |
Aneks 2. Tłumaczenie specjalistyczne w programach kierunków filologicznych | 182 |
Aneks 3. JOS w programach kierunków filologicznych | 190 |
Aneks 4. JOS ekonomii i biznesu | 201 |
Aneks 5. JOS prawne i prawnicze | 208 |
Aneks 6. JOS turystyki i pokrewne | 212 |
Aneks 7. Inne JOS proponowane filologom | 216 |
Summary (Philology and the Challenges of Specialist Communication: from Cooperation with Business to Teacher Training ) | 237 |