Kwartalnik Pedagogiczny 2018/4 (250)

Edukacyjne narracje o polskim patriotyzmie – w stulecie odzyskania Niepodległości

1 opinia

Format:

ibuk

Odzyskanie niepodległości a nauki pedagogiczne, to temat przewodni numeru. O wielorakich aspektach polskiego patriotyzmu, różnych wyzwaniach edukacyjnych stojących przed Polską po odzyskaniu niepodległości piszą historycy wychowania, kulturolodzy, pedagodzy ogólni oraz poloniści. Teksty pokazują interdyscyplinarność problematyki niepodległości w kontekście nauk pedagogicznych, zarówno 100 lat temu, jak i obecnie. W zeszycie obok artykułów naukowych zamieszczone zostały wspomnienia i refleksje dotyczące okresu odzyskania państwowości.


Rok wydania2018
Liczba stron314
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  DWA SZKICE O POLSKIM PATRIOTYZMIE
  Adam Fijałkowski – Polski patriotyzm i pedagogia Grunwaldu    9
  Piotr Zańko – Wielki sztandar narodowy    20
  
  ARTYKUŁY
  Anna Wiłkomirska – Patriotyzm w czasach wolności – w stronę konstytucyjności, obywatelskości i etyczności    31
  Katarzyna Dormus – Rozwój koedukacyjnego średniego szkolnictwa ogólnokształcącego w okresie II Rzeczypospolitej    44
  Katarzyna Buczek – „Nie łzawe wspomnienia dawnych bojów, ale realna nauka z przeszłości”. O świętowaniu rocznicy niepodległości w szkołach II Rzeczypospolitej refleksji kilka    56
  Ryszard Ślęczka – Wychowanie młodzie¿y w krakowskich szkołach zawodowych w duchu patriotycznym i obywatelskim (1918–1939)    72
  Jacek Kulbaka – Szkolnictwo i kształcenie specjalne w Polsce. W perspektywie setnej rocznicy odzyskania niepodległości    86
  Magdalena Rzepka – Rola nauczyciela w wychowaniu moralnym w II Rzeczypospolitej na podstawie analizy treści „Przeglądu Pedagogicznego” (1918–1939)    102
  Michał Rauszer – Edukacja dla narodu. Chłopi a procesy narodowościowe    124
  Aneta Bołdyrew – Warunki i strategie działalności naukowej polskich akademiczek na niwie pedagogiki i psychologii w latach 1918–1939    140
  Andrzej Kołakowski – „Ducha nie gaście” – treści wychowawcze na łamach nacjonalistycznych czasopism konspiracyjnych w Polsce w okresie II wojny światowej    152
  Andrzej Ciążela – Juwenilia Bogdana Suchodolskiego. Niepodległość jako wyzwanie moralne    166
  Rafał Marcin Leszczyński, Agnieszka Teresa Tys – Patriotyzm według Pawła Hulki--Laskowskiego    178
  Piotr Zańko – Pedagogie patriotyzmu    190
  
  COLLOQUIA
  Bogusław Śliwerski – Pluralism of pedagogy in Poland    212
  
  MATERIAŁY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ
  Ewa Wołoszyn – Dyskusja nad rola i zadaniami podręcznika szkolnego w Polsce w latach 1918–1939    234
  Agnieszka Nowak-Łojewska, Wojciech Siegień – Wydobyte z ciszy – dziecięce narracje o świecie. Polsko-ukraińskie studium porównawcze    245
  Hanna Pułaczewska – „Niemiecka szkoła, polski dom”. Analiza wypracowań o udziale polskiej kultury i języka polskiego w życiu dzieci polskich emigrantów w Bawarii    263
  
  KRONIKA
  Irena Wojnar, Adam Fijałkowski – Świadek historii... w stulecie odzyskania Niepodległości... – z Irena Wojnar rozmawia Adam Fijałkowski („Kwartalnik Pedagogiczny”)    289
  
  RECENZJA
  Joanna Małgorzata Ogonowska – Dorota Żołądź-Strzelczyk, Izabela Gomułka, Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Monika Nawrot-Borowska Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich do początku XX wieku    303
  
  Noty o Autorach    308
RozwińZwiń