POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Odzyskanie niepodległości a nauki pedagogiczne, to temat przewodni numeru. O wielorakich aspektach polskiego patriotyzmu, różnych wyzwaniach edukacyjnych stojących przed Polską po odzyskaniu niepodległości piszą historycy wychowania, kulturolodzy, pedagodzy ogólni oraz poloniści. Teksty pokazują interdyscyplinarność problematyki niepodległości w kontekście nauk pedagogicznych, zarówno 100 lat temu, jak i obecnie. W zeszycie obok artykułów naukowych zamieszczone zostały wspomnienia i refleksje dotyczące okresu odzyskania państwowości.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 314 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
DWA SZKICE O POLSKIM PATRIOTYZMIE | |
Adam Fijałkowski – Polski patriotyzm i pedagogia Grunwaldu | 9 |
Piotr Zańko – Wielki sztandar narodowy | 20 |
ARTYKUŁY | |
Anna Wiłkomirska – Patriotyzm w czasach wolności – w stronę konstytucyjności, obywatelskości i etyczności | 31 |
Katarzyna Dormus – Rozwój koedukacyjnego średniego szkolnictwa ogólnokształcącego w okresie II Rzeczypospolitej | 44 |
Katarzyna Buczek – „Nie łzawe wspomnienia dawnych bojów, ale realna nauka z przeszłości”. O świętowaniu rocznicy niepodległości w szkołach II Rzeczypospolitej refleksji kilka | 56 |
Ryszard Ślęczka – Wychowanie młodzie¿y w krakowskich szkołach zawodowych w duchu patriotycznym i obywatelskim (1918–1939) | 72 |
Jacek Kulbaka – Szkolnictwo i kształcenie specjalne w Polsce. W perspektywie setnej rocznicy odzyskania niepodległości | 86 |
Magdalena Rzepka – Rola nauczyciela w wychowaniu moralnym w II Rzeczypospolitej na podstawie analizy treści „Przeglądu Pedagogicznego” (1918–1939) | 102 |
Michał Rauszer – Edukacja dla narodu. Chłopi a procesy narodowościowe | 124 |
Aneta Bołdyrew – Warunki i strategie działalności naukowej polskich akademiczek na niwie pedagogiki i psychologii w latach 1918–1939 | 140 |
Andrzej Kołakowski – „Ducha nie gaście” – treści wychowawcze na łamach nacjonalistycznych czasopism konspiracyjnych w Polsce w okresie II wojny światowej | 152 |
Andrzej Ciążela – Juwenilia Bogdana Suchodolskiego. Niepodległość jako wyzwanie moralne | 166 |
Rafał Marcin Leszczyński, Agnieszka Teresa Tys – Patriotyzm według Pawła Hulki--Laskowskiego | 178 |
Piotr Zańko – Pedagogie patriotyzmu | 190 |
COLLOQUIA | |
Bogusław Śliwerski – Pluralism of pedagogy in Poland | 212 |
MATERIAŁY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ | |
Ewa Wołoszyn – Dyskusja nad rola i zadaniami podręcznika szkolnego w Polsce w latach 1918–1939 | 234 |
Agnieszka Nowak-Łojewska, Wojciech Siegień – Wydobyte z ciszy – dziecięce narracje o świecie. Polsko-ukraińskie studium porównawcze | 245 |
Hanna Pułaczewska – „Niemiecka szkoła, polski dom”. Analiza wypracowań o udziale polskiej kultury i języka polskiego w życiu dzieci polskich emigrantów w Bawarii | 263 |
KRONIKA | |
Irena Wojnar, Adam Fijałkowski – Świadek historii... w stulecie odzyskania Niepodległości... – z Irena Wojnar rozmawia Adam Fijałkowski („Kwartalnik Pedagogiczny”) | 289 |
RECENZJA | |
Joanna Małgorzata Ogonowska – Dorota Żołądź-Strzelczyk, Izabela Gomułka, Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Monika Nawrot-Borowska Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich do początku XX wieku | 303 |
Noty o Autorach | 308 |