POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Oddajemy do rąk Czytelników nowe wydanie uznanego podręcznika Zrozumieć emocje. Ta książka to kompendium wiedzy na temat różnych podejść do rozumienia emocji oraz wkładu rozmaitych dyscyplin nauki w wiedzę na ich temat. Autorzy zrelacjonowali też współczesną wiedzę o komunikowaniu emocji i mózgowych podstawach ich przeżywania, emocjonalnej regulacji, omówili kształtowanie się życia emocjonalnego, zależności między myśleniem a emocjami oraz zaburzenia emocjonalne u dzieci i dorosłych.
Nowości tego wydania:
Odniesienia do najnowszych badań i dowodów w psychologii, psychiatrii, naukach społecznych i humanistycznych, a także w neuronauce. Pogłębione omówienie zagadnień interpersonalnych oraz społecznych funkcji emocji, z analizą tego, jak emocje działają między ludźmi w różnych rodzajach relacji. Obszerne omówienie emocji pozytywnych, jak miłość, współczucie, zachwyt, zainteresowanie i wdzięczność, oraz tego, jak kształtują one nasze związki i samopoczucie. Omówienie relacji ciało–umysł z perspektywy nowych badań nad ucieleśnieniem i interocepcją. Przedstawienie wpływu języka dotyczącego emocji na doświadczenia emocjonalne, neurofizjologię i samopoczucie. Nowe omówienia współczesnych badań nad ewolucją i wzajemnym oddziaływaniu genów i środowiska. Pogłębione spojrzenie na emocje i osądy moralne. Nowe fragmenty poświęcone emocjom kolektywnym, sensowi i dobremu samopoczuciu, uważności, jak również wyostrzone spojrzenie na osobiste i społeczne koszty biedy oraz nierówności ekonomicznych.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 600 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Małgorzata Guzowska |
ISBN-13 | 978-83-01-21742-6 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp XI | |
Podziękowania XVII | |
CZĘŚĆ I. RÓŻNE SPOJRZENIA NA EMOCJE | 1 |
Rozdział 1. Podejścia do zrozumienia emocji | 3 |
Wprowadzenie | 4 |
Czym jest emocja? Pierwsze pomysły | 6 |
Dziewiętnastowieczni myśliciele | 7 |
Podejścia filozoficzne i literackie | 14 |
Nauka o mózgu, psychologia, socjologia i antropologia | 21 |
Empiryczne inspiracje nowej nauki o emocjach | 31 |
Czym jest emocja? Ramy teoretyczne | 33 |
Sfera emocji: emocje - nastroje - dyspozycje | 35 |
Streszczenie | 36 |
Do przemyślenia i dyskusji | 37 |
Lektura uzupełniająca | 37 |
Rozdział 2. Ewolucja emocji 38 | |
Elementy podejścia ewolucyjnego | 39 |
Ewolucyjna historia ludzkich emocji | 48 |
Ewolucja reprezentacji symbolicznej i języka | 58 |
Emocje jako podstawa relacji międzyludzkich | 60 |
Streszczenie | 68 |
Do przemyślenia i dyskusji | 68 |
Lektura uzupełniająca | 68 |
Dodatkowa lektura uzupełniająca | 68 |
Rozdział 3. Kulturowe rozumienie emocji | 69 |
Społeczność wyspiarska | 70 |
Międzykulturowe podejścia do emocji | 73 |
Konstruowanie emocji na Zachodzie | 81 |
Miłość seksualna na Zachodzie | 88 |
Integracja podejść ewolucyjnych i kulturowych | 92 |
Streszczenie | 95 |
Do przemyślenia i dyskusji | 95 |
Lektura uzupełniająca | 95 |
CZĘŚĆ II. ELEMENTY EMOCJI | 97 |
Rozdział 4. Komunikowanie emocji | 99 |
Pięć rodzajów zachowań niewerbalnych | 102 |
Mimiczne ekspresje emocji | 105 |
Wokalne komunikowanie emocji | 119 |
Dotykowe komunikowanie emocji | 124 |
Ekspresje emocjonalne i koordynowanie kontaktów międzyludzkich | 127 |
Kulturowe zróżnicowanie ekspresji emocji | 128 |
Komunikowanie emocji w sztuce | 131 |
Streszczenie | 136 |
Do przemyślenia i dyskusji | 137 |
Lektura uzupełniająca | 137 |
Rozdział 5. Zmiany cielesne i emocje | 138 |
Wczesne teorie emocji i zmian cielesnych | 139 |
Emocje i autonomiczny układ nerwowy | 141 |
Emocje i układ neuroendokrynny | 151 |
Emocje i układ odpornościowy | 154 |
Zmiany cielesne i doświadczenia emocjonalne | 156 |
Ucieleśnienie, poznanie i kontakty społeczne | 161 |
Streszczenie | 165 |
Do przemyślenia i dyskusji | 166 |
Lektura uzupełniająca | 166 |
Rozdział 6. Ocena, doświadczenie, regulacja | 167 |
Ocena i emocje | 168 |
Oceny pierwotne, pozytywność i negatywność | 170 |
Oceny wtórne | 172 |
Trzecia faza oceny: werbalne dzielenie się | 180 |
Słowa i koncepcje | 182 |
Doświadczenie emocjonalne | 188 |
Regulacja emocji | 193 |
Streszczenie | 198 |
Do przemyślenia i dyskusji | 198 |
Lektura uzupełniająca | 198 |
Rozdział 7. Mechanizmy mózgowe i emocje | 199 |
Historyczne podejścia do neuronauki emocji | 201 |
Oceny i mózgowe procesy podkorowe | 209 |
Świadomość ciała i subiektywne odczucia: przednia część kory wyspy | 215 |
Od konceptualizacji do empatycznego zrozumienia: korowe procesy mózgowe | 216 |
Poszukiwanie wzorców aktywacji mózgowej poszczególnych emocji | 226 |
Streszczenie | 230 |
Do przemyślenia i dyskusji | 230 |
Lektura uzupełniająca | 230 |
CZĘŚĆ III. EMOCJE I ŻYCIE SPOŁECZNE | 231 |
Rozdział 8. Rozwój emocji w dzieciństwie 233 | |
Teorie rozwoju emocjonalnego | 235 |
Ekspresja emocjonalna | 237 |
Rozpoznawanie emocji | 246 |
Regulacja emocji | 254 |
Biologiczne uwarunkowania temperamentu | 263 |
Streszczenie | 266 |
Do przemyślenia i dyskusji | 266 |
Lektura uzupełniająca | 266 |
Rozdział 9. Emocje w relacjach społecznych | 267 |
Emocje w bliskich związkach | 269 |
Emocje w przyjaźni | 278 |
Emocje w relacjach hierarchicznych | 283 |
Emocje i dynamika grupowa | 290 |
Inteligencja emocjonalna | 295 |
Streszczenie | 296 |
Do przemyślenia i dyskusji | 297 |
Lektura uzupełniająca | 297 |
Rozdział 10. Emocje i myślenie | 298 |
Namiętności i rozum | 299 |
Emocje nadają priorytet myślom, celom i działaniom | 301 |
Emocje i nastroje w zachowaniach ekonomicznych | 303 |
Infuzja afektu i afekt jako informacja | 305 |
Style przetwarzania | 309 |
Wpływ nastrojów i emocji na funkcjonowanie poznawcze | 311 |
Moralność | 317 |
Emocje i prawo | 322 |
Streszczenie | 325 |
Do przemyślenia i dyskusji | 325 |
Lektura uzupełniająca | 325 |
CZĘŚĆ IV. EMOCJE I CZŁOWIEK | 327 |
Rozdział 11. Różnice indywidualne w emocjonalności | 329 |
Emocjonalność na przestrzeni życia | 330 |
Przywiązanie i emocjonalność | 338 |
Zachowania rodzicielskie wykraczające poza przywiązanie | 344 |
Socjalizacja emocji w domu rodzinnym | 348 |
Poza rodzicielstwem: wpływ rodzeństwa, rówieśników i szerszego kontekstu społecznego | 353 |
Programy optymalizujące rozwój emocjonalny | 358 |
Streszczenie | 361 |
Do przemyślenia i dyskusji | 361 |
Lektura uzupełniająca | 362 |
Rozdział 12. Psychopatologia emocji w dzieciństwie | 363 |
Emocje i psychopatologia | 364 |
Częstość psychopatologii w dzieciństwie | 368 |
Czynnik ryzyka a psychopatologia | 370 |
Czynniki ryzyka | 374 |
Trajektorie zaburzeń | 387 |
Interwencje w psychopatologii dzieci i młodzieży | 391 |
Streszczenie | 395 |
Do przemyślenia i dyskusji | 395 |
Lektura uzupełniająca | 396 |
Rozdział 13. Zaburzenia emocjonalne w dorosłości | 397 |
Depresja i lęk | 398 |
Zaburzenia psychiczne: objawy i rozpowszechnienie | 398 |
Jak powstają zaburzenia | 405 |
Interakcje genotyp-środowisko | 412 |
Predyspozycje emocjonalne i zaburzenia emocjonalne | 414 |
Czynniki podatności | 416 |
Nawroty, powrót do zdrowia i przedłużanie zaburzeń | 418 |
Neurofizjologia depresji i lęku | 422 |
Poza depresją i lękiem | 424 |
Streszczenie | 428 |
Do przemyślenia i dyskusji | 429 |
Lektura uzupełniająca | 429 |
Rozdział 14. Znaczące życie 430 | |
Znaczące wydarzenie | 431 |
Sens w życiu | 432 |
Terapia psychologiczna prowadzona przez innych i autoterapia | 440 |
Uważność w starożytności i współczesności | 452 |
Świadome rozumienie emocji | 456 |
Emocje w literaturze | 457 |
Emocje i wolna wola | 458 |
Emocje i sens w życiu społecznym | 461 |
Streszczenie | 462 |
Do przemyślenia i dyskusji | 462 |
Lektura uzupełniająca | 462 |
Piśmiennictwo | 463 |
Indeks nazwisk | 573 |
Indeks rzeczowy | 605 |
O Autorach | |