INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Nowoczesny i przekrojowy wykład o diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej osób po urazie mózgu!
Atutem pracy jest połączenie w jedną spójną całość najnowszych światowych trendów w myśleniu o mózgu (przede wszystkim teorii mikrogenetycznej) wraz ze specyficznymi wskazówkami, jak prowadzić diagnozę i terapię neuropsychologiczną chorego po urazie mózgu.
Zakres tematyczny książki obejmuje:
kompleksowe podejście do diagnozy zaburzeń poznawczych (w tym językowych), emocjonalnych i behawioralnych;
szczegółowe, oparte na bogatym doświadczeniu klinicznym autorki, opisy technik, metod, programów i podejść terapeutycznych.
Problematyka kliniczna jest zaprezentowana w każdym rozdziale zgodnie z przejrzystym i logicznym układem: teoretyczne wprowadzenie, metody diagnostyczne, ukierunkowana terapia.
W tomie drugim autorka omawia problemy związane z wyższymi funkcjami, takimi jak myślenie, mowa i język, tożsamość i osobowość oraz trudności z reintegracją pacjenta po urazie mózgu w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym. Wskazuje także na najpilniejsze potrzeby oraz na kierunki dalszych badań w zakresie diagnozy i rehabilitacji neuropsychologicznej osób po urazach mózgu.
Książka przeznaczona jest głównie dla studentów psychologii, neuropsychologii, logopedii i neurologopedii, a także terapeutów i psychologów specjalizujących się w terapii poznawczej.
Opinia o książce: Nierzadko to klinicysta musi objąć całokształt życia pacjenta, zanim okaże się skuteczny jakikolwiek, nawet najlepszy program rehabilitacji. [...] Żadna znana mi książka na temat rehabilitacji pacjentów po urazach mózgu nie traktuje tej tematyki tak efektywnie, z tak głęboką znajomością problemu, jak niniejszy podręcznik profesor Marii Pąchalskiej. (z Przedmowy prof. Jasona W. Browna)
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 400 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14978-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 10 |
Cel książki | 12 |
Teoria mikrogenetyczna | 14 |
Co zaprezentowano w książce | 15 |
Dla kogo jest ta książka | 17 |
Podziękowania | 17 |
Rozdział 1. Wyobraźnia i myślenie | 20 |
1.1. Istota wyobraźni i myślenia | 20 |
1.1.1. Co to jest wyobraźnia | 22 |
1.1.2. Myślenie, rozwiązywanie problemów i inteligencja | 24 |
1.2. Wyobraźnia | 25 |
1.2.1. Wyobrażenie ruchu | 29 |
1.2.2. Rodzaje wyobrażeń ruchu | 31 |
1.2.3. Wyobraźnia a pamięć | 32 |
1.2.4. Wyobraźnia a emocje | 34 |
1.2.5. Neuronalne podstawy wyobrażeń | 35 |
1.2.6. Ku teorii wyobraźni | 37 |
1.3. Abstrakcyjne myślenie | 44 |
1.3.1. Zaburzenia abstrakcyjnego myślenia | 46 |
1.4. Logiczne myślenie | 48 |
1.4.1. Zaburzenia zdolności logicznego myślenia | 50 |
1.5. Diagnostyka zaburzeń wyobraźni i myslenia | 52 |
1.5.1. Testy wyobraźni | 52 |
1.5.2 Prosty Test Neurolingwistyczny - Zrewidowany | 54 |
1.5.3. Testy inteligencji | 55 |
1.5.4. Badanie płynności myślenia dywergencyjnego | 59 |
1.6. Rehabilitacja pacjentów z zaburzeniami wyobraźni i myślenia | 62 |
1.6.1. Program porównywania przedmiotów parami | 63 |
1.6.2. Program rozwiązywania problemów | 64 |
1.6.3. Terapia mitem | 65 |
1.6.4. Terapia sztuką | 68 |
Rozdział 2. Pourazowa afazja | 74 |
2.1. Wstęp | 74 |
2.2. Problematyka komunikacji | 75 |
2.2.1. Definicja komunikacji | 80 |
2.2.2. Inne problemy definicyjne | 82 |
2.3. Zaburzenia komunikacji u osób po urazie mózgu | 86 |
2.3.1. Zaburzenia procesów przedjęzykowych | 86 |
2.3.2. Zaburzenia procesów językowych | 93 |
2.3.3. Afazja pourazowa | 96 |
2.4. Neuropsychologiczna ocena zaburzeń procesów językowych | 103 |
2.4.1. Nieformalne metody oceny afazji pourazowej | 104 |
2.4.2. Metody badania afazji pourazowej | 105 |
2.5. Rehabilitacja chorych z afazją pourazową | 107 |
2.5.1. Spontaniczne wyzdrowienie z afazji przez chorych po urazie mózgu | 107 |
2.5.2. Programy rehabilitacji chorych z afazją | 108 |
2.5.3. Terapia ukierunkowana na rozumienie wypowiedzi | 108 |
2.5.4. Terapia stosowana przy zaburzeniach mówienia | 110 |
2.5.5. Terapia zaburzeń syntaktycznych | 113 |
Rozdział 3. Pourazowa dyspragmatyka i aprozodia | 117 |
3.1. Wstęp | 117 |
3.1.1. Pragmatyka, tekst, dyskurs | 119 |
3.1.2. Genre | 121 |
3.1.3. Procesy pragmatyczne | 122 |
3.1.4. Pragmatyka a prawa półkula mózgu | 122 |
3.2. Zaburzenia komunikacji o charakterze pragmatycznym | 125 |
3.2.1. Zaburzenia pragmatyki u osób z pourazowym uszkodzeniem płatów czołowych | 125 |
3.2.2. Dyspragmatyka pourazowa | 126 |
3.2.3. Aprozodia pourazowa | 129 |
3.3. Metody badania dyspragmatyki i aprozodii | 132 |
3.3.1. Jakościowe badanie dyspragmatyki | 133 |
3.3.2. Ku taksonomii błędów pragmatycznych | 137 |
3.4. Metody terapii | 140 |
3.4.1. Strategie poznawcze | 140 |
3.4.2. "Modelowanie" zachowania terapeuty | 141 |
Rozdział 4. Pourazowe zaburzenia pisania i czytania | 145 |
4.1. O istocie zaburzeń pisania | 145 |
4.2. Neuropsychologiczna ocena pourazowych zaburzeń pisania | 146 |
4.2.1. Poznawczy model pisania | 147 |
4.2.2. Pourazowe zaburzenia pisania | 149 |
4.2.3. Proces neuropsychologicznej oceny agrafii | 153 |
4.3. Techniki terapii agrafii | 154 |
4.3.1. Wzmocnienie konwersji fonem-grafem | 154 |
4.3.2. Wzmocnienie skojarzeń semantyczno-ortograficznych | 155 |
4.3.3. Terapia agrafii związanej z innymi zaburzeniami neurologicznymi | 155 |
4.4. Neuropsychologiczna ocena pourazowych zaburzeń czytania | 157 |
4.4.1. Istota aleksji | 157 |
4.4.2. Podejście modelowe | 158 |
4.4.3. Techniki diagnozy pourazowych zaburzeń czytania | 160 |
4.5. Techniki terapii aleksji | 163 |
4.5.1. Terapia czystej aleksji | 163 |
4.5.2. Terapia patologicznego literowania | 164 |
4.5.3. Terapia aleksji związanej z pomijaniem stronnym | 165 |
4.5.4. Terapia aleksji głębokiej | 165 |
4.5.5. Terapia aleksji powierzchniowej | 167 |
4.5.6. Podsumowanie | 167 |
Rozdział 5. Dysartria pourazowa | 169 |
5.1. Istota dysartrii | 169 |
5.1.1. Definicja dysartrii | 169 |
5.1.2. Głębokość dysartrii | 172 |
5.2. Diagnoza dysartrii | 173 |
5.2.1. Techniki diagnostyczne | 177 |
5.3. Terapia dysartrii | 179 |
5.3.1. Techniki terapeutyczne | 179 |
5.3.2. Podejścia terapeutyczne | 181 |
Rozdział 6. Zaburzenia tożsamości | 190 |
6.1. Uwagi wstępne | 190 |
6.1.1. Neuropsychologia tożsamości | 192 |
6.1.2. Mikrogenetyczne podejście do tożsamości i osobowości | 195 |
6.2. Diagnozowanie zaburzeń tożsamości | 199 |
6.2.1. Zmiany tożsamości u pacjentów po urazie mózgu | 201 |
6.3. Terapia zaburzeń | 215 |
6.3.1. Terapia zaburzeń tożsamości | 215 |
6.3.2. Metody rehabilitacji | 219 |
Rozdział 7. Zaburzenia osobowości | 225 |
7.1. Psychologia i patopsychologia osobowości | 225 |
7.1.1. Definicja osobowości | 225 |
7.2. Diagnozowanie zaburzeń osobowości | 236 |
7.2.1. Zmiany osobowości w zależności od głębokości i miejsca urazu mózgu | 237 |
7.2.2. Testy osobowości | 251 |
7.2.3. Kwestionariusz Zachowań Osoby z Zespołem Czołowym | 257 |
7.2.4. Utrzymywanie się zaburzeń | 259 |
7.3. Terapia zaburzeń osobowości | 261 |
7.3.1. Program rehabilitacji pacjentów z zespołem czołowym | 261 |
Rozdział 8. Mikrogenetyczny model rehabilitacji neuropsychologicznej pacjentów po urazach mózgu | 268 |
8.1. Wstęp | 268 |
8.2. Podejście procesowe w praktyce klinicznej | 269 |
8.2.1. Proces zdrowienia | 274 |
8.3. Ogólne ramy pojęciowe podejścia mikrogenetycznego do rehabilitacji neuropsychologicznej | 276 |
8.3.1. Cykliczność procesu terapii | 277 |
8.3.2. Rehabilitacja ukierunkowana na cel | 278 |
8.3.3. Stymulacja metafunkcji pośredniczących | 279 |
8.4. Rehabilitacja neuropsychologiczna według podejścia mikrogenetycznego | 280 |
8.4.1. Rehabilitacja pacjentów z lekkimi i umiarkowanymi urazami mózgu | 280 |
8.4.2. Rehabilitacja pacjentów z ciężkimi, bardzo ciężkimi i niezwykle ciężkimi urazami mózgu | 281 |
8.4.3. Ustalenie realnych celów wczesnej rehabilitacji neuropsychologicznej | 282 |
8.4.4. Strategie poznawcze stosowane w rehabilitacji neuropsychologicznej | 283 |
8.5. Neuropsychoterapia | 285 |
8.5.1. Kryzys w rodzinie | 286 |
8.5.2. Rola rodziny w procesie rehabilitacji | 291 |
8.5.3. Zespół opiekuna | 293 |
8.5.4. Terapia rodzinna | 294 |
8.6. Podsumowanie | 295 |
Rozdział 9. Powrót do społeczeństwa | 297 |
9.1. Reintegracja społeczna chorych po urazach mózgu | 297 |
9.1.1. Przystosowanie do zaistniałej niepełnosprawności | 299 |
9.1.2. Bariery społeczne | 302 |
9.1.3. Aktywne uczestnictwo w życiu społecznym | 303 |
9.1.4. Umiejętności społeczne | 307 |
9.1.5. Powrót do zdolności celowego działania | 310 |
9.2. Powodzenie w rehabilitacji neuropsychologicznej | 312 |
9.2.1. Skale pomiaru poprawy | 317 |
9.2.2. Czas rozpoczęcia i intensywność prowadzonej rehabilitacji jako czynniki warunkujące powodzenie w rehabilitacji | 319 |
Rozdział 10. Jakość życia pacjentów po urazach mózgu | 327 |
10.1. Pojęcie jakości życia | 327 |
10.1.1. Ku definicji jakości życia | 327 |
10.2. Jakość życia jako miara sukcesu w rehabilitacji neuropsychologicznej | 328 |
10.2.1. Jakość życia a występowanie cech zespołu czołowego | 330 |
10.2.2. Jakość życia a zaburzenia wyobraźni i myślenia | 332 |
10.2.3. Inne czynniki warunkujące jakość życia | 334 |
10.3. Studia przypadków | 336 |
10.3.1. Pacjent M.S. | 336 |
10.3.2. Pacjent R.B. | 338 |
10.4. Uwagi końcowe | 338 |
Rozdział 11. Kierunki dalszych poszukiwań | 341 |
11.1. Ku przyszłości | 340 |
11.2. Kierunki badań | 341 |
11.2.1. Zaburzenia tożsamości a pamięć autobiograficzna | 341 |
11.2.2. Konieczność sprecyzowania definicji osobowości u pacjentów po urazach mózgu | 342 |
11.2.3. Zmiany systemu wartości | 343 |
11.2.4. Wyodrębnienie zespołów pourazowych | 344 |
11.2.5. Opracowanie programów terapii dla pacjentów z zaburzeniami zachowania | 347 |
11.3. Postulaty | 348 |
11.3.1. Zbieranie wiarygodnych danych na temat urazów mózgu w Polsce | 348 |
11.3.2. Podniesienie w społeczeństwie poziomu świadomości dotyczącej urazów mózgu | 349 |
11.3.3. Opracowanie programów ukierunkowanych na ułatwienie życia chorym po urazie mózgu w zakresie prawa i administracji | 350 |
11.3.4. Włączanie rodziny chorego do procesu rehabilitacji | 352 |
11.3.5. Stosowanie komputerów w procesie diagnozy i terapii chorych po urazach mózgu | 354 |
11.4. Zakończenie | 355 |
Piśmiennictwo | 356 |
Indeks nazwisk | 378 |
Indeks rzeczowy | 384 |