POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Neuropsychologia tożsamości to nauka zajmująca się wzajemnymi powiązaniami mózgowia z systemem Ja oraz tworzoną przez ten system tożsamością indywidualną, społeczną i kulturową w celu pomocy osobie chorej. Z perspektywy teoretycznej nauka ta bada związek struktur i połączeń mózgowych z procesami poznawczymi, emocjonalnymi i zachowaniem oraz systemem Ja ściśle związanym z tożsamością. Z perspektywy klinicznej opracowuje metody diagnozy i ocenia efektywność rehabilitacji chorych z niedokształceniem i/lub destabilizacją systemu Ja oraz zaburzeniami tożsamości.
Monografia „Neuropsychologia tożsamości” to dzieło nowatorskie i niezwykłe – oryginalne w podejściu do problematyki tożsamości, nowoczesne w wymiarze teoretyczno-metodologicznym, erudycyjne i znakomicie napisane. Dzieło oparte na dorobku światowej nauki oraz wynikach własnych badań, pogłębione analizą przypadków klinicznych pacjentów z najczęstszymi uszkodzeniami mózgowia, potwierdzone neurofizjologicznymi markerami (tzw. medycyna faktów), inspiruje do stawiania pytań o złożoność fenomenu ludzkiego istnienia, wciąż poznawanego i nadal nie w pełni poznanego.
Prof. zw. dr hab. n. med. Bożena Grochmal-Bach
Doświadczeni Autorzy, mający w swym dorobku liczące się monografie naukowe, uczynili tu przedmiotem opisu tożsamość człowieka, a ściślej mówiąc, możliwe powiązania biologiczne i fenomenologiczne tożsamości ze sferą opisu neuropsychologicznego. Z dzieła tego wyłania się nowe spojrzenie na sposób uprawiania neuropsychologii, wyznaczone przez szeroki humanistyczno-społeczny horyzont wzbogacający zorientowane dotychczas medycznie spojrzenie na opis zachowań ludzkich. Trzeba więc było wniknąć w strukturę Ja człowieka, by zrozumieć fenomen jego społecznego i zarazem kulturowego funkcjonowania, co Autorom monografii w pełni się udało.
Prof. zw. dr hab. lek. med. Waldemar Tłokiński
Nowatorskie podejście Autorów do problematyki tożsamości każe przeformułować podstawowe założenia neuropsychologii, przede wszystkim zaś widzieć ją jako obszar integrujący wyniki poszukiwań prowadzonych na przecięciu dróg neuronauk medycznych i społecznych. Dzieło to buduje mosty między biologicznie zorientowanymi naukami o ludzkim mózgu a naukami humanistycznymi. Jest adresowane do szerokiego kręgu odbiorców, do którego – oprócz specjalistów – należeć będą studenci psychologii i innych kierunków, zarówno medycznych, jak i humanistycznych, a także wszyscy zainteresowani człowiekiem i jego funkcjonowaniem w społeczeństwie i kulturze.
Dr hab. Mariusz Gajewski
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 486 |
Kategoria | Psychologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21604-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Czym zajmuje się neuropsychologia tożsamości? | 10 |
Krótkie omówienie treści zawartych w poszczególnych rozdziałach | 11 |
Quo vadis? | 18 |
Dokąd więc pójdzie? | 18 |
Podziękowania | 20 |
Rozdział 1. (Nie tylko) neuronalna organizacja systemu własnego Ja a modyfikacje tożsamości 23 | |
1.1. Informacje ogólne | 24 |
1.2. Od struktury do funkcji mózgu ludzkiego | 27 |
1.3. Od genów do zachowań społecznych i kulturowych | 33 |
1.4. Połączenia neuronalne a określone procesy neuropoznawcze | 38 |
1.5. Neuronalne podstawy tożsamości | 45 |
1.6. Neuronalna organizacja własnego Ja | 50 |
1.7. Modele funkcji mózgu i model hierarchii zagnieżdżonej własnego Ja | 51 |
1.8. Podsumowanie | 64 |
Rozdział 2. Procesy świadomości i samoświadomości a modyfikacja tożsamości 67 | |
2.1. Informacje ogólne | 68 |
2.2. Istota świadomości | 69 |
2.3. (Nie tylko) neuronalne warunki zaistnienia świadomości | 71 |
2.4. Świadome działanie człowieka i nowe połączenia w mózgu | 78 |
2.5. Związek procesów nieświadomych i świadomych z własnym Ja | 81 |
2.6. Zaburzenia świadomości a rozpad systemu Ja u osób z różnorodnymi uszkodzeniami mózgu | 106 |
2.7. Zespół Antona i rozpad własnego Ja | 111 |
2.8. Blok rozszerzający : Rozpad jednostkowego (przedmiotowego i podmiotowego) Ja u osoby z anosognozją | 113 |
2.9. Podsumowanie | 122 |
Rozdział 3. Sieci uwagowe i procesy percepcyjne a modyfikacja tożsamości | 125 |
3.1. Informacje ogólne | 126 |
3.2. Proces percepcji w ujęciu mikrogenetycznym | 129 |
3.3. Globalność procesu percepcji: od całości do części | 140 |
3.4. Percepcja i znaczenie spostrzeganych obiektów | 140 |
3.5. Komponent N170 a rozpoznawanie twarzy i nadawanie jej znaczenia emocjonalnego | 142 |
3.6. Poszukiwania mechanizmu przetwarzania twarzy w normie i patologii | 154 |
3.7. Twórczy charakter percepcji i jego związek z rozwojem tożsamości | 156 |
3.8. Zaburzenia wyższych funkcji wzrokowych a rozpad systemu Ja | 164 |
3.9. Blok rozszerzający: Zaburzenia spostrzegania a rozpad systemu Ja | 172 |
3.10. Podsumowanie | 181 |
Rozdział 4. Procesy pamięci a modyfikacja tożsamości | 183 |
4.1. Informacje ogólne | 184 |
4.2. Pamięć w ujęciu teorii mikrogenetycznej | 186 |
4.3. Dysfunkcje pamięci a rozpad systemu Ja i związane z tym zaburzenia tożsamości | 188 |
4.4. Związki pamięci roboczej z funkcjonowaniem człowieka | 191 |
4.5. Klasyfikacja pamięci według treści wspomnień | 194 |
4.6. Pamięć autobiograficzna a zaburzenia tożsamości | 196 |
4.7. Całkowita i nieodwracalna utrata własnego Ja | 208 |
4.8. Rozwój i współwystępowanie zespołów urojonej błędnej identyfikacji | 216 |
4.9. Podsumowanie | 229 |
Rozdział 5. Procesy językowe i komunikowanie się a modyfikacja tożsamości | 231 |
5.1. Informacje ogólne | 232 |
5.2. Narracja lewej i prawej półkuli mózgu | 237 |
5.3. Język i pragmatyka a negocjacja własnego Ja | 239 |
5.4. Pragmatyka i zaburzenia tożsamości | 244 |
5.5. Aspekt diachroniczny i synchroniczny tożsamości człowieka | 252 |
5.6. Znaczenie języka w wyłanianiu się i rozwoju tożsamości indywidualnej, społecznej i kulturowej | 260 |
5.7. Interpretacja świata a tożsamość człowieka | 261 |
5.8. Mikrogenetyczny model procesów językowych , w tym pragmatyki, a tożsamość człowieka | 262 |
5.9. Rozpad języka i pragmatyki a tożsamość indywidualna, społeczna i kulturowa | 265 |
5.10. Blok rozszerzający : skrzyżowana transkorowa afazja sensoryczna i destabilizacja własnego Ja | 266 |
5.11. Podsumowanie | 273 |
Rozdział 6. Osobowość i procesy emocjonalne a modyfikacja tożsamości 275 | |
6.1. Informacje ogólne | 276 |
6.2. Jak rozumiemy osobowość | 278 |
6.3. Ujęcie osobowości z perspektywy psychologii społecznej | 288 |
6.4. Neuronalne korelaty Ja emocjonalnego | 293 |
6.5. Neuronalne korelaty powiązań wzorów sieci neuronalnych systemu emocjonalnego z tożsamością | 297 |
6.6. Osobowość człowieka a kryzys tożsamości | 307 |
6.7. Związek zaburzeń osobowości z zaburzeniami tożsamości | 313 |
6.8. Blok rozszerzający: Rozpad systemu Ja u krakowskiego Gage’a | 318 |
6.9. Podsumowanie | 328 |
Rozdział 7. Zintegrowane ujęcie tożsamości | 329 |
7.1. Informacje ogólne | 330 |
7.2. Tożsamość: od terminu do istoty | 331 |
7.3. Rodzaje tożsamości | 347 |
7.4. Czy tożsamość człowieka kończy się w chwili śmierci? | 389 |
7.5. Podsumowanie | 391 |
Rozdział 8. Jak odnaleźć siebie | 393 |
8.1. Informacje ogólne | 394 |
8.2. Wspomnienia specjalisty neurologa po udarze mózgu | 396 |
8.3. Terapia: wyboista droga do zdrowia | 399 |
8.4. Powrót do domu: stopniowe odzyskiwanie siebie | 400 |
8.5. Uwagi końcowe: poprawa trwa | 401 |
8.6. Na czym polega sukces? | 402 |
Słownik | 405 |
Literatura | 424 |
Spis tabel | 455 |
Spis rycin | 457 |
Aneks | 470 |
Protokół (PsyTask) wykorzystywany do badania pracy mózgu w milisekundach | 470 |
Autoryzowany, Międzynarodowy Kwestionariusz Badania Osobowości – Wersja | |
Polska (IPIP – QPV) | 472 |
Skala oceny komunikacji pacjentów ze zmienionymi stanami świadomości | |
Autoryzowana Wersja Polska | 475 |
Skala Badania Percepcji Siebie | 480 |
Noty biograficzne | 483 |