INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja przedstawia sposoby wdrażania i realizowania zadań kontroli zarządczej w jednostkach systemu oświaty, z uwzględnieniem ich specyfiki związanej w szczególności z wypełnianiem procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Omówione w niej zostały poszczególne obszary kontroli zarządczej, takie jak:
istota i jakość kontroli zarządczej,
zarządzanie ryzykiem,
mechanizmy kontroli,
informacja i komunikacja,
monitorowanie i ocena.
Publikacja została wzbogacona o przykładowe wzory dokumentów, w tym: zarządzenia, arkusze identyfikacji ryzyka, instrukcje, ankiety samooceny, a także praktyczne ujęcie przedmiotowego zagadnienia, które będzie pomocne przy wdrażaniu oraz analizie bieżącego stanu kontroli zarządczej w danej jednostce.
W opracowaniu uwzględniono poglądy przedstawicieli doktryny oraz orzecznictwo sądowe i stanowiska wyrażane przez organy kontroli. Autorka odwołuje się również do aktualnej sytuacji prawnej wywołanej epidemią COVID-19 i obowiązków kontroli zarządczej związanych z nową rzeczywistością.
Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz pracowników administracji samorządowej jako organów prowadzących.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8223-316-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Istota kontroli zarządczej | 13 |
1.1. Wprowadzenie | 13 |
1.2. Pojęcie kontroli zarządczej na tle przepisów ustawy o finansach publicznych z uwzględnieniem proponowanych zmian z 2019 r. | 20 |
1.3. Cele i zadania szkoły w kontekście kontroli zarządczej | 24 |
Rozdział 2. Jakość kontroli zarządczej | 25 |
2.1. Przestrzeganie wartości etycznych | 25 |
2.2. Kompetencje zawodowe | 34 |
2.3. Struktura organizacyjna | 43 |
2.4. Delegowanie uprawnień | 51 |
Rozdział 3. Zarządzanie ryzykiem | 63 |
3.1. Misja | 66 |
3.2. Określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji | 67 |
3.3. Identyfikacja ryzyka | 73 |
3.4. Analiza ryzyka | 90 |
3.5. Reakcja na ryzyko | 97 |
Rozdział 4. Mechanizmy kontroli | 101 |
4.1. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej | 103 |
4.2. Nadzór | 108 |
4.3. Ciągłość działania | 114 |
4.4. Ochrona zasobów | 116 |
4.5. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych | 121 |
4.6. Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych | 126 |
Rozdział 5. Informacja i komunikacja | 131 |
5.1. Bieżąca informacja | 133 |
5.2. Komunikacja wewnętrzna | 133 |
5.3. Komunikacja zewnętrzna | 134 |
Rozdział 6. Monitorowanie i ocena | 137 |
6.1. Monitorowanie systemu kontroli zarządczej | 137 |
6.2. Samoocena | 139 |
6.3. Audyt wewnętrzny | 145 |
6.4. Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej | 152 |
Rozdział 7. Przykładowe wzory dokumentów | 155 |
Wzór nr 1. Organizacja kontroli zarządczej w szkole podstawowej | 155 |
Wzór nr 2. Arkusz identyfikacji ryzyka | 166 |
Wzór nr 3. Wprowadzenie Kodeksu etyki pracowników | 168 |
Wzór nr 4. Instrukcja rejestrowania procedur kontroli zarządczej | 171 |
Wzór nr 5. Zarządzenie w sprawie wydawania i rejestracji upoważnień | 172 |
Wzór nr 6. Zarządzenie w sprawie monitoringu poczty elektronicznej pracowników szkoły | 174 |
Wzór nr 7. Przykładowe ankiety samooceny kontroli zarządczej przedstawione w komunikacie nr 3 Ministra Finansów z 16.02.2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF Nr 2, poz. 11) | 175 |
Wzór nr 8. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej, na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 2.12.2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz.U. Nr 238, poz. 1581) | 185 |
Bibliografia | 191 |