POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce kompleksowo omówiono problematykę kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy powszechne. Celem pracy jest ustalenie, czy w polskim systemie prawnym zdarzają się przypadki sprawowania takiej kontroli przez sądy powszechne, a tym samym, czy sądy te wkraczają w zakres kompetencji przypisany konstytucyjnie sądom administracyjnym.
Publikacja przedstawia istniejący w polskim systemie prawnym mieszany model sądowej kontroli administracji publicznej, z uwzględnieniem zarówno Konstytucji RP, jak i ustaw szczególnych.
Autorka analizuje m.in. zagadnienia, takie jak:
delimitacja właściwości sądów powszechnych i administracyjnych,
kompetencje sądów powszechnych i administracyjnych,
sprawy, w których kontrolę administracji publicznej sprawują sądy powszechne zamiast sądów administracyjnych,
związki między prawem materialnym i procesowym oraz ich wpływ na zakres kognicji sądów powszechnych i administracyjnych.
Adresaci:
Opracowanie jest przeznaczone dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników administracji publicznej, a także dydaktyków i studentów na kierunkach prawo i administracja.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 672 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8187-194-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 9 |
Wstęp | str. | 15 |
Rozdział | 1 |
Administracja publiczna we współczesnej nauce prawa | str. | 27 |
1.1. Uwagi wprowadzające | str. | 27 |
1.2. Administracja publiczna i znaczenie przypisane temu pojęciu w nauce prawa | str. | 28 |
1.3. Prawne formy działania administracji publicznej i ich systematyka | str. | 60 |
1.4. Podsumowanie | str. | 70 |
Rozdział | 2 |
Sądowa kontrola działalności administracji publicznej – jej cele oraz systemy na tle porównawczym | str. | 72 |
Rozdział | 3 |
Konstytucyjnoprawne podstawy kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy powszechne | str. | 94 |
3.1. Uwagi wprowadzające | str. | 94 |
3.2. Rys historyczny | str. | 97 |
3.3. Delimitacja zakresu właściwości sądów administracyjnych i sądów powszechnych na gruncie Konstytucji RP | str. | 116 |
3.3.1. Prawo do sądu | str. | 116 |
3.3.2. Konstytucyjne podstawy istnienia sądownictwa powszechnego i administracyjnego | str. | 136 |
3.3.2.1. Zasada sądowego wymiaru sprawiedliwości | str. | 136 |
3.3.2.2. Konstytucyjne zasady rozgraniczenia właściwości sądów powszechnych i sądów administracyjnych | str. | 140 |
3.3.3. Istota kontroli działalności administracji publicznej w polskim porządku prawnym | str. | 160 |
3.3.3.1. Uwagi ogólne | str. | 160 |
3.3.3.2. Sądowa kontrola działalności administracji publicznej na gruncie Konstytucji RP | str. | 163 |
3.3.4. Sprawowanie kontroli działalności administracji publicznej przez sądy powszechne – czy w ogóle jest możliwe? | str. | 176 |
Rozdział | 4 |
Kompetencje sądów powszechnych a kompetencje sądów administracyjnych i organów administracji publicznej | str. | 187 |
4.1. Sprawa cywilna a sprawa administracyjna i sądowoadministracyjna | str. | 187 |
4.1.1. Uwagi wstępne | str. | 187 |
4.1.2. Koncepcja sprawy cywilnej, administracyjnej i sądowoadministracyjnej | str. | 189 |
4.1.2.1. Sprawa administracyjna | str. | 189 |
4.1.2.2. Sprawa sądowoadministracyjna | str. | 201 |
4.1.2.3. Sprawa cywilna | str. | 213 |
4.2. Formy wykonywania działalności orzeczniczej przez władzę sądowniczą i władzę wykonawczą – analiza porównawcza | str. | 226 |
4.2.1. Uwagi wstępne | str. | 226 |
4.2.2. Wyrok cywilny a wyrok sądu administracyjnego | str. | 228 |
4.2.3. Wyrok cywilny a decyzja administracyjna | str. | 245 |
4.2.4. Postanowienie w nieprocesie cywilnym | str. | 253 |
4.3. Podsumowanie | str. | 257 |
Rozdział | 5 |
Kontrola działalności administracji publicznej – znaczenie pojęcia ustalone na potrzeby dalszych rozważań | str. | 261 |
5.1. Pojęcie kontroli działalności administracji publicznej | str. | 261 |
5.2. Pojęcia sporu i stosunku publicznoprawnego | str. | 275 |
5.3. Podsumowanie | str. | 304 |
Rozdział | 6 |
Kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne w polskim porządku prawnym – próba klasyfikacji | str. | 306 |
6.1. Uwagi wprowadzające | str. | 306 |
6.2. Klasyfikacja przypadków kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy powszechne | str. | 307 |
6.3. Część szczegółowa | str. | 356 |
6.3.1. Kontrola jednostronnych aktów administracyjnych | str. | 356 |
6.3.1.1. Sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych | str. | 356 |
6.3.1.2. Sprawy dotyczące rozstrzygnięć regulatorów rynku | str. | 377 |
6.3.1.3. Sprawy z zakresu udzielania ochrony cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | str. | 405 |
6.3.1.4. Sprawy z zakresu prawa wyborczego | str. | 409 |
6.3.1.5. Sprawy o odszkodowania | str. | 414 |
6.3.1.6. Sprawy z zakresu rozgraniczenia nieruchomości | str. | 437 |
6.3.2. Kontrola bezczynności administracji publicznej | str. | 451 |
6.3.3. Kontrola działań faktycznych | str. | 457 |
6.3.4. Porozumienia administracyjne | str. | 462 |
6.4. Podsumowanie | str. | 477 |
Zakończenie | str. | 491 |
Wykaz orzecznictwa | str. | 505 |
Bibliografia | str. | 513 |