INNE EBOOKI AUTORA
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
Czwarte wydanie - cenionej w środowisku osób zajmujących się polskim szkolnictwem wyższym - publikacji zostało rozszerzone, uaktualnione i wzbogacone ilustracjami wybitnego rysownika Adama Korpaka. W publikacji omówiono najważniejsze zagadnienia dotyczące funkcjonowania szkół wyższych, z uwzględnieniem najnowszych zmian m.in. w zakresie:
tworzenia i likwidacji uczelni,
badań naukowych i grantów,
oceny jednostek naukowych,
warunków uzyskania tytułu profesora,
procedury uzyskiwania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego,
postępowania dyscyplinarnego w sprawach nauczycieli akademickich i studentów,
postępowania akredytacyjnego.
"Monografia umożliwia zainteresowanym wyjaśnienie sobie różnych wątpliwości dotyczących działania systemu. Książka prowadzi bowiem czytelnika przez świat współczesnej akademii w naszym kraju, poczynając od jej średniowiecznej tradycji, łącznie z jej współczesnym wcieleniem w postaci Procesu Bolońskiego, aż do bieżących, aktualnych uwarunkowań działania szkół wyższych. (...) Książka stanowi zatem wartościowe źródło przedstawiające w wyczerpujący sposób aktualne zagadnienia szkolnictwa wyższego w naszym kraju".
Ze "Wstępu" prof. Jerzego Woźnickiego
"Biorąc pod uwagę działanie w Polsce ponad 400 szkół wyższych (z których znaczna część jest niepubliczna) oraz wciąż wysoki, przy malejącej liczbie młodzieży, stopień skolaryzacji na poziomie wyższym (...), podjęta problematyka jest ważna - i ma znaczenie praktyczne. Jednocześnie książka jest na rynku wydawniczym oryginalna, nie mając pełniejszego odpowiednika (...). Takie kompendium powinno być atrakcyjne dla czytelników, którymi mogą być, poza naukowcami zajmującymi się nauką, szkolnictwem wyższym i politykami publicznymi w tym zakresie, członkami, pracownikami i współpracownikami centralnych kolegialnych ciał ze sfery nauki i szkolnictwa wyższego oraz osobami pełniącymi funkcje kierownicze i pracującymi w administracji uczelni publicznych i niepublicznych, nauczyciele akademiccy, jak również doktoranci i studenci, zwłaszcza działający w ramach samorządu odpowiednio doktorantów i studenckiego".
Z recenzji prof. dr. hab. Huberta Izdebskiego
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 722 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-037-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | str. | 13 |
Rozdział 1. | |
STANISŁAW WALTOŚ | |
Korzenie współczesnego szkolnictwa wyższego - ścieżki tradycji | str. | 19 |
1.1. Zamiast wprowadzenia | str. | 19 |
1.2. Średniowieczne modele uniwersytetów inspiracją dla współczesności? | str. | 20 |
1.3. Średniowieczna wspólnota edukacyjna | str. | 25 |
1.4. Kryzys uniwersytetów i poszukiwania nowych rozwiązań | str. | 30 |
1.5. Model Humboldta | str. | 33 |
1.6. Model Newmana | str. | 35 |
1.7. II Rzeczpospolita - od autonomii do jej ograniczenia | str. | 36 |
1.8. Polska po 1945 roku - żegnanie się z Humboldtem | str. | 46 |
1.9. Krok po kroku z powrotem w kierunku autonomii | str. | 47 |
1.10. Szkolnictwo wyższe w Polsce niepodległej | str. | 52 |
1.11. Cnoty akademickie - wartości nadal poszukiwane | str. | 57 |
Rozdział 2. | |
OLGA KUREK-OCHMAŃSKA | |
Demograficzne uwarunkowania przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce | str. | 61 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 61 |
2.2. Tendencje demograficzne w europejskim szkolnictwie wyższym | str. | 64 |
2.3. Prognozy demograficzne dla polskiego szkolnictwa wyższego - studenci | str. | 68 |
2.4. Prognozy demograficzne dla polskiego szkolnictwa wyższego - kadra akademicka | str. | 70 |
2.5. Zmiany demograficzne a przyszłość rynku szkół wyższych | str. | 73 |
2.6. Podsumowanie | str. | 75 |
Rozdział 3. | |
KAROLINA CYRAN, DOMINIKA MAJ-SOLARZ | |
Realizacja Procesu Bolońskiego w szkolnictwie wyższym | str. | 79 |
3.1. Wprowadzenie | str. | 79 |
3.2. Etapy wdrażania Procesu Bolońskiego: od Sorbony do Erywania. Zmieniające się priorytety | str. | 80 |
3.2.1. Komunikat praski (2001) | str. | 82 |
3.2.2. Komunikat berliński (2003) | str. | 82 |
3.2.3. Komunikat z Bergen (2005) | str. | 83 |
3.2.4. Komunikat londyński (2007) | str. | 83 |
3.2.5. Komunikat z Leuven/Louvain-la-Neuve (2009) | str. | 84 |
3.2.6. Inauguracja Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (2010) | str. | 85 |
3.2.7. Komunikat bukaresztański (2012) | str. | 85 |
3.2.8. Komunikat erywański (2015) | str. | 87 |
3.3. Wyznaczniki Procesu Bolońskiego | str. | 90 |
3.3.1. Zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia | str. | 90 |
3.3.2. Powszechne wdrożenie trzech cykli kształcenia | str. | 92 |
3.3.3. Promocja mobilności | str. | 95 |
3.3.4. Wprowadzenie punktowego rozliczenia osiągnięć studentów | str. | 97 |
3.3.5. Kształcenie przez całe życie | str. | 98 |
3.3.6. Promowanie europejskiego obszaru badań | str. | 99 |
3.4. Polskie uczelnie wobec wyzwań Procesu Bolońskiego | str. | 102 |
3.4.1. Zmiany w otoczeniu uczelni wyższych | str. | 103 |
3.4.2. Bolońskie reformy i strategiczne wyzwania | str. | 104 |
3.5. Środowisko akademickie wobec Procesu Bolońskiego: między akceptacją a krytyką | str. | 106 |
3.6. Podsumowanie | str. | 111 |
Rozdział 4. | |
ANDRZEJ ROZMUS, AGNIESZKA SĘK | |
Prawno-społeczne warunki powstawania i likwidacji szkół wyższych w Polsce | str. | 115 |
4.1. Warunki działania szkół wyższych w Polsce po roku 1989 | str. | 115 |
4.2. Cechy transformacji polskiego systemu szkolnictwa wyższego | str. | 117 |
4.3. Statystyczny obraz szkolnictwa wyższego w Polsce po roku 1989 | str. | 118 |
4.4. Legislacyjne warunki tworzenia szkół wyższych w Polsce | str. | 125 |
4.5. Uwagi końcowe | str. | 137 |
Rozdział 5. | |
KATARZYNA KURZĘPA-DEDO, KAMILA KURCZEWSKA | |
Ustroje szkół wyższych. Rozważania modelowe | str. | 141 |
5.1. Wprowadzenie | str. | 141 |
5.2. Rozwiązania instytucjonalne i organizacyjne w krajach Europy | str. | 145 |
5.3. Organizacja uczelni | str. | 155 |
5.3.1. Uczelnia i jej organy | str. | 156 |
5.3.2. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni i jej organy | str. | 161 |
5.3.3. Stanowiska dokumentacji i informacji | str. | 162 |
5.3.4. Samorządy i organizacje uczelniane | str. | 163 |
5.4. Zadania i kompetencje organów i jednostek uczelni w zakresie organizacji kształcenia studentów | str. | 164 |
5.4.1. Kompetencje podstawowej jednostki organizacyjnej i senatu w zakresie organizacji procesu kształcenia | str. | 165 |
5.4.2. Kompetencje nauczycieli akademickich w zakresie organizacji procesu kształcenia | str. | 168 |
5.4.3. Kompetencje kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej w zakresie organizacji procesu kształcenia | str. | 168 |
5.4.4. Kompetencje senatu w zakresie organizacji procesu kształcenia | str. | 169 |
5.4.5. Kompetencje rektora w zakresie organizacji procesu kształcenia | str. | 171 |
5.4.6. Inne jednostki wspierające proces kształcenia | str. | 173 |
5.5. Zadania i kompetencje organów i jednostek uczelni w zakresie wsparcia organizacyjnego dla nauczycieli akademickich | str. | 173 |
5.5.1. Kompetencje senatu w stosunku do nauczycieli akademickich | str. | 174 |
5.5.2. Kompetencje rektora w stosunku do nauczycieli akademickich | str. | 175 |
5.5.3. Kompetencje innych podmiotów uczelnianych w stosunku do nauczycieli akademickich | str. | 176 |
5.6. Zadania i kompetencje organów i jednostek w zakresie wsparcia organizacyjnego dla pracowników naukowych | str. | 177 |
5.7. Wsparcie organizacyjne zapewniające współdziałanie uczelni z otoczeniem | str. | 179 |
5.8. Rodzaje powiązań organizacyjnych | str. | 180 |
5.8.1. Gromadzenie i udostępnianie informacji | str. | 181 |
5.8.2. Wnioskowanie, opiniowanie, udzielanie wytycznych, zatwierdzanie, uzgadnianie, wyrażanie zgody | str. | 181 |
5.8.3. Nadzór, kontrola, ewaluacja | str. | 183 |
5.9. Podsumowanie | str. | 187 |
Rozdział 6. | |
ANDRZEJ KIEBAŁA | |
Autonomia szkół wyższych | str. | 193 |
6.1. Autonomia | str. | 194 |
6.2. Pojęcie autonomii szkół wyższych | str. | 194 |
6.3. Autonomia polskich szkół wyższych w ujęciu historycznym | str. | 198 |
6.4. Autonomia uczelni | str. | 202 |
6.4.1. Prawo do określania swej misji | str. | 205 |
6.4.2. Prawo do określania programów kształcenia oraz dokonywania opisów efektów kształcenia zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego | str. | 205 |
6.4.3. Prawo do wyboru formy studiów, profilu kształcenia i określenia ich regulaminu | str. | 208 |
6.4.4. Prawo do określania szczegółowych zasad i trybu przyjmowania na studia | str. | 211 |
6.4.5. Prawo do określania sposobów oceny wyników nauczania | str. | 213 |
6.4.6. Prawo do tworzenia kierunków studiów | str. | 214 |
6.4.7. Samodzielność uczelni w wyznaczaniu zadań badawczych i dydaktycznych | str. | 215 |
6.4.8. Posiadanie przez uczelnię dostatecznej liczby uprawnień do nadawania stopni naukowych i występowania z wnioskami o nadanie tytułu naukowego | str. | 217 |
6.4.9. Określenie trybu i sposobu kształcenia kadry | str. | 217 |
6.4.10. Prawo do nadawania tytułów honorowych | str. | 218 |
6.4.11. Prawo do bezpośredniego podejmowania współpracy z zagranicznymi instytucjami naukowymi | str. | 219 |
6.4.12. Określanie wzoru dyplomu ukończenia studiów | str. | 219 |
6.4.13. Potwierdzanie efektów uczenia się | str. | 220 |
6.4.14. Prawo do samodzielnego ustalania stanu prawnego, w szczególności statutu | str. | 221 |
6.4.15. Prawo do określania i realizowania własnej strategii rozwojowej | str. | 222 |
6.4.16. Prawo do określania szczegółowych zasad (w granicach upoważnienia ustawowego) pobierania opłat za usługi edukacyjne | str. | 223 |
6.4.17. Prawo do podejmowania działalności gospodarczej w ustalonym przez siebie zakresie | str. | 224 |
6.4.18. Swoboda w dysponowaniu majątkiem, w tym zaciągania zobowiązań | str. | 225 |
6.4.19. Gwarancje integralności majątku uczelni oraz uprawnień w zakresie dysponowania zasobami kapitałowymi | str. | 226 |
6.4.20. Swoboda w określaniu struktury organizacyjnej | str. | 227 |
6.4.21. Swoboda tworzenia związków uczelni i kampusów uczelnianych | str. | 228 |
6.4.22. Możliwość określania zasad polityki kadrowej oraz wprowadzania własnych systemów wynagradzania | str. | 229 |
6.5. Podsumowanie | str. | 230 |
Rozdział 7. | |
ARTUR BĄK, KAROLINA CYRAN, WACŁAW MENDYS | |
Mienie i finanse szkół wyższych | str. | 233 |
7.1. Mienie | str. | 233 |
7.2. Finanse | str. | 236 |
7.2.1. Modele finansowania uczelni | str. | 236 |
7.2.2. Finansowanie ze środków publicznych | str. | 240 |
7.2.3. Finansowanie ze środków prywatnych | str. | 243 |
7.3. Systemy finansowania szkolnictwa wyższego w wybranych krajach Europy i na świecie | str. | 246 |
7.4. Finansowanie szkolnictwa wyższego w Polsce | str. | 253 |
7.4.1. Finanse szkół publicznych | str. | 258 |
7.4.2. Finanse szkół niepublicznych | str. | 274 |
7.5. Finanse a funkcjonowanie wyższych uczelni | str. | 277 |
7.6. Podsumowanie | str. | 281 |
7.7. Wnioski | str. | 283 |
Rozdział 8. | |
BARBARA CZARNEK, MARIAN LIWO | |
Pracownicy szkoły wyższej | str. | 291 |
8.1. Wstęp | str. | 291 |
8.2. Zatrudnienie pracowników szkół wyższych oraz wynikające z tego zatrudnienia prawa i obowiązki | str. | 295 |
8.2.1. Założenia ogólne | str. | 295 |
8.2.2. Nawiązanie stosunku pracy. Dodatkowe zatrudnienie. Rozwiązanie stosunku pracy. Okresowe oceny | str. | 295 |
8.3. Czas pracy. Urlopy wypoczynkowe. Urlopy na podratowanie zdrowia | str. | 317 |
8.3.1. Czas pracy | str. | 317 |
8.3.2. Urlopy wypoczynkowe | str. | 319 |
8.3.3. Urlopy naukowe | str. | 320 |
8.3.4. Urlopy na poratowanie zdrowia | str. | 320 |
8.4. Wynagrodzenie za pracę. Dodatki do wynagrodzenia i inne świadczenia | str. | 321 |
8.4.1. Wynagrodzenie za pracę | str. | 321 |
8.4.2. Dodatki do wynagrodzenia i inne świadczenia | str. | 325 |
8.5. Emerytury i renty nauczycieli akademickich | str. | 327 |
8.6. Bezpieczeństwo i higiena pracy w uczelniach | str. | 332 |
8.7. Rozpoznawanie sporów ze stosunku pracy | str. | 333 |
Rozdział 9. | |
BOGUSŁAW ŚLIWERSKI | |
Szkoła naukowa | str. | 339 |
9.1. Czym jest szkoła naukowa? | str. | 340 |
9.2. Uwarunkowania rozwoju szkół naukowych | str. | 344 |
9.2.1. Przesłanki administracyjnoprawne | str. | 344 |
9.2.2. Przesłanki społeczno-kulturowe szkół naukowych | str. | 353 |
9.2.3. Uwarunkowania ekonomiczne szkół naukowych | str. | 354 |
9.2.4. Uwarunkowania edukacyjne szkół naukowych | str. | 356 |
9.3. Zakończenie | str. | 359 |
Rozdział 10. | |
ANDRZEJ KIEBAŁA | |
Kariery nauczycieli akademickich | str. | 363 |
10.1. Pojęcie i rodzaje kariery nauczycieli akademickich | str. | 364 |
10.2. Kariera naukowa | str. | 366 |
10.3. Kariera akademicka | str. | 388 |
Rozdział 11. | |
KATARZYNA KURZĘPA-DEDO | |
Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich | str. | 401 |
11.1. Uwagi wstępne | str. | 401 |
11.2. Aktualne unormowanie odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich | str. | 403 |
11.3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialności | str. | 404 |
11.4. Przedawnienie i ustanie zatrudnienia | str. | 407 |
11.5. Odpowiednie stosowanie przepisów kodeksu postępowania karnego do postępowania dyscyplinarnego wobec nauczycieli akademickich | str. | 408 |
11.5.1. Stosowanie instytucji prawa karnego materialnego w postępowaniu dyscyplinarnym wobec nauczycieli akademickich | str. | 411 |
11.6. Zbieg odpowiedzialności dyscyplinarnej i karnej | str. | 412 |
11.7. Kary dyscyplinarne dla nauczycieli akademickich | str. | 415 |
11.8. Organy orzekające w sprawach dyscyplinarnych | str. | 417 |
11.8.1. Komisje dyscyplinarne | str. | 417 |
11.8.2. Rzecznik dyscyplinarny | str. | 422 |
11.9. Przebieg postępowania dyscyplinarnego wobec nauczycieli akademickich | str. | 426 |
11.9.1. Postępowanie dyscyplinarne przed rektorem | str. | 426 |
11.9.2. Postępowanie wyjaśniające | str. | 427 |
11.9.3. Postępowanie dyscyplinarne | str. | 436 |
11.10. Wykonanie kar | str. | 449 |
11.11. Zatarcie skazania | str. | 450 |
11.12. Wznowienie postępowania | str. | 451 |
11.13. Zawieszenie nauczyciela akademickiego w pełnieniu obowiązków | str. | 452 |
11.14. Wnioski końcowe | str. | 454 |
Rozdział 12. | |
KAMILLA KURCZEWSKA | |
Odpowiedzialność dyscyplinarna studentów | str. | 461 |
12.1. Sposób regulacji odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów | str. | 463 |
12.2. Zakres podmiotowy odpowiedzialności dyscyplinarnej | str. | 469 |
12.3. Zakres przedmiotowy odpowiedzialności dyscyplinarnej | str. | 470 |
12.4. Zbieg odpowiedzialności dyscyplinarnej i karnej | str. | 476 |
12.5. Kary dyscyplinarne dla studentów | str. | 477 |
12.6. Inne braki w unormowaniu odpowiedzialności dyscyplinarnej | str. | 481 |
12.7. Postulowane kierunki zmian | str. | 484 |
12.8. Organy orzekające w sprawach dyscyplinarnych | str. | 485 |
12.8.1. Komisje dyscyplinarne | str. | 485 |
12.8.2. Rzecznik dyscyplinarny | str. | 486 |
12.8.3. Sądy koleżeńskie | str. | 486 |
12.9. Zasady postępowania dyscyplinarnego wobec studentów | str. | 487 |
12.10. Przebieg postępowania dyscyplinarnego wobec studentów | str. | 493 |
12.10.1. Postępowanie dyscyplinarne przed rektorem | str. | 493 |
12.10.2. Postępowanie dyscyplinarne przed sądem koleżeńskim | str. | 495 |
12.10.3. Postępowanie wyjaśniające | str. | 496 |
12.10.4. Przebieg postępowania dyscyplinarnego | str. | 499 |
12.10.5. Postępowanie dyscyplinarne odwoławcze | str. | 503 |
12.10.6. Postępowanie przed sądem administracyjnym | str. | 506 |
12.10.7. Odpowiednie stosowanie przepisów kodeksu postępowania karnego w postępowaniu dyscyplinarnym | str. | 507 |
12.11. Wykonanie kar | str. | 510 |
12.12. Zatarcie ukarania | str. | 511 |
12.13. Przedawnienie | str. | 511 |
12.14. Wznowienie postępowania | str. | 511 |
12.15. Wnioski | str. | 512 |
Rozdział 13. | |
SYLWIA BANAŚ, ŁUKASZ BŁĄD | |
Organizacja studiów, stypendia oraz funkcjonowanie samorządu i organizacji studenckich | str. | 519 |
13.1. Nowa organizacja studiów | str. | 520 |
13.2. Studenci dla Procesu Bolońskiego | str. | 527 |
13.3. Ocena nauczycieli akademickich | str. | 530 |
13.4. Czas trwania studiów | str. | 532 |
13.5. Regulacje dotyczące form i toku studiów | str. | 538 |
13.6. Zajęcia dydaktyczne - formy tradycyjne i nauczanie na odległość | str. | 543 |
13.7. Zajęcia i sprawdziany wiedzy w języku obcym | str. | 546 |
13.8. Przenoszenie i uznawalność wyników studenta | str. | 547 |
13.9. Stypendia | str. | 549 |
13.10. Samorząd studencki i parlament studentów | str. | 557 |
13.11. Uwagi końcowe | str. | 561 |
Rozdział 14. | |
BARBARA CZARNEK, MARIAN LIWO | |
Studia doktoranckie | str. | 563 |
14.1. Warunki i tryb organizowania studiów doktoranckich | str. | 563 |
14.2. Nadawanie naukowych stopni uniwersyteckich | str. | 566 |
14.3. Współczesne studia doktoranckie | str. | 566 |
14.4. Modele kształcenia doktorantów | str. | 567 |
14.5. Problematyka stopni i tytułów naukowych w Polsce po II wojnie światowej | str. | 570 |
14.6. Czynniki kształtujące popyt na studia doktoranckie | str. | 571 |
14.7. Oceny i efekty prowadzenia studiów doktoranckich | str. | 576 |
14.8. Obowiązki i prawa doktorantów | str. | 581 |
14.9. Studia doktoranckie na tle Europejskiej karty naukowca i ustawy o stopniach i tytułach naukowych | str. | 585 |
14.10. Podsumowanie i wnioski | str. | 587 |
Rozdział 15. | |
AGATA JURKOWSKA-GOMUŁKA | |
Internacjonalizacja studiów i badań naukowych | str. | 593 |
15.1. Wprowadzenie | str. | 593 |
15.2. Determinanty i cele procesu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego i nauki | str. | 595 |
15.3. Budowa Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego | str. | 599 |
15.4. Budowa Europejskiej Przestrzeni Badawczej | str. | 601 |
15.5. Ramy prawne internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce | str. | 603 |
15.5.1. Regulacje międzynarodowe | str. | 603 |
15.5.2. Regulacje krajowe | str. | 604 |
15.6. Umiędzynarodowienie kształcenia w polskich uczelniach | str. | 605 |
15.6.1. Europejski System Transferu Punktów (ECTS) | str. | 605 |
15.6.2. Uznawanie dyplomów uczelni zagranicznych | str. | 606 |
15.6.3. Zasady podejmowania studiów przez cudzoziemców | str. | 607 |
15.6.4. Programy zachęcające cudzoziemców do studiowania w Polsce | str. | 611 |
15.6.5. Mobilność polskich studentów | str. | 613 |
15.6.6. Zatrudnianie cudzoziemców w szkołach wyższych | str. | 616 |
15.6.7. Wielokrotne i wspólne dyplomy | str. | 617 |
15.6.8. Inne działania na rzecz umiędzynarodowienia polskich uczelni w wymiarze dydaktycznym | str. | 619 |
15.6.9. Umiędzynarodowienie kształcenia w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) | str. | 620 |
15.7. Umiędzynarodowienie badań naukowych w polskich uczelniach | str. | 621 |
15.7.1. Uznawalność stopni naukowych uzyskanych za granicą | str. | 621 |
15.7.2. Tworzenie centrów badawczych z partnerami zagranicznymi | str. | 622 |
15.7.3. Europejski program Horyzont 2020 | str. | 622 |
15.7.4. Bilateralne i multilateralne programy umiędzynarodowienia badań | str. | 624 |
15.7.5. Krajowe programy umiędzynarodowienia badań | str. | 626 |
15.8. Instytucjonalny system wspierania internacjonalizacji uczelni | str. | 628 |
15.9. Internacjonalizacja polskiego szkolnictwa wyższego w praktyce - przykład podkarpackiej uczelni niepublicznej | str. | 639 |
15.10. Perspektywy umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego | str. | 633 |
Rozdział 16. | |
MARCIN SZEWCZYK, ALEKSANDRA KĘDZIOR | |
Organizacja i prowadzenie badań naukowych w szkole wyższej | str. | 639 |
16.1. Miejsce prowadzenia badań | str. | 639 |
16.2. Rodzaje badań naukowych | str. | 642 |
16.3. Finansowanie badań naukowych | str. | 644 |
16.3.1. Ograny odpowiedzialne za rozdysponowanie środków | str. | 644 |
16.3.2. Źródła finansowania badań naukowych w Polsce | str. | 649 |
16.3.3. Podział środków przeznaczonych na badania naukowe | str. | 652 |
16.3. Słabości i problemy polskiej nauki | str. | 656 |
16.4.1. Niewystarczające nakłady na badania naukowe | str. | 657 |
16.4.2. Niewystarczający poziom współpracy | str. | 661 |
16.4.3. Inne problemy | str. | 664 |
Rozdział 17. | |
DOMINIK ANTONOWICZ | |
Problemy związane z kompleksową oceną jednostek naukowych w polskim szkolnictwie wyższym | str. | 671 |
17.1. Uwagi wstępne | str. | 671 |
17.2. Zasady Kompleksowej Oceny Jednostek Naukowych | str. | 673 |
17.3. Jaką funkcję pełni kompleksowa ocena jednostek naukowych? | str. | 676 |
17.4. Przedmiot kompleksowej oceny jednostek naukowych | str. | 679 |
17.5. Instytucjonalna różnorodność jednostek naukowych | str. | 680 |
17.6. Wewnętrzna złożoność świata nauki | str. | 682 |
17.7. Narzędzia bibliometryczne czy ocena ekspercka? | str. | 684 |
17.8. Konkluzje | str. | 685 |
Rozdział 18. | |
PAWEŁ CHMIELNICKI | |
Postępowanie akredytacyjne w szkolnictwie wyższym | str. | 689 |
18.1. Status podmiotu prowadzącego postępowanie akredytacyjne | str. | 689 |
18.2. Charakter postępowania akredytacyjnego | str. | 692 |
18.3. Przebieg akredytacji | str. | 696 |
18.4. Wzruszanie uchwał prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej | str. | 706 |
18.5. Brak akredytacji | str. | 708 |
18.6. Efekty stosowania procedur akredytacyjnych | str. | 710 |
Notki o autorach | str. | 719 |