POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Monografia jest próbą autorskiego spojrzenia na funkcjonowanie systemu szkolnictwa wyższego w Polsce międzywojennej przez pryzmat rozmaitych relacji przestrzennych oraz procesów je warunkujących. Wykorzystując dorobek przede wszystkim geografii oraz socjologii edukacji i nauki, osadzając badania w określonym kontekście historycznym, w opracowaniu analizuje się m.in. rozwój systemu szkolnictwa wyższego II Rzeczpospolitej oraz zmiany jego struktury przestrzennej, migracje studentów oraz kadry naukowo-dydaktycznej, potencjał kadrowy uczelni oraz zmiany prestiżu uczelni i ośrodków szkolnictwa wyższego, jak i regionalne uwarunkowania scholaryzacji na poziomie wyższym. Podstawą przedstawianych w monografii wyników badań jest obszerny materiał empiryczny, który został przeanalizowany m.in. z wykorzystaniem rozmaitych metod ilościowych. Umożliwiło to sformułowanie uogólniających wniosków dotyczących prawidłowości samoorganizacji systemu polskiego szkolnictwa w okresie międzywojennym, jak i wpływu na te procesy struktur długiego trwania.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 200 |
Kategoria | Geografia społeczno-gospodarcza |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3122-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wstęp | 7 |
1.1. Cel pracy | 7 |
1.2. Założenia teoretyczno-metodologiczne badań | 9 |
1.3. Problemy i pytania badawcze | 17 |
1.4. Źródła informacji i metody badań | 19 |
1.5. Struktura pracy | 25 |
2. Kontekst teoretyczno-empiryczny | 29 |
2.1. Rozwój nowożytnej nauki w ujęciu geohistorycznym | 29 |
2.2. Humboldtowski model uniwersytetu i jego rola w rozwoju nauki w XIX wieku | 44 |
2.3. Mobilność przestrzenna naukowców i jej znaczenie w rozwoju nauki | 49 |
2.4. Prestiż uniwersytetów i ich miejsce w karierach profesorów pod koniec XIX i na początku XX w. | 54 |
2.5. Systemowe ujęcie uwarunkowań ścieżki kariery i mobilności przestrzennej w szkolnictwie wyższym | 56 |
2.6. Wybrane koncepcje ekspansji szkolnictwa wyższego w XX wieku | 60 |
3. Rozwój systemu szkolnictwa wyższego w II Rzeczypospolitej | 62 |
3.1. Sytuacja pod koniec XIX i na początku XX wieku | 62 |
3.2. Przekształcenia sieci szkół wyższych w latach 1918–1939 | 67 |
3.3. Starania o powołanie uczelni w innych ośrodkach – przykład Górnego Śląska | 84 |
4. Migracje kadry naukowej i potencjał kadrowy szkolnictwa wyższego | 85 |
4.1. Uwarunkowania migracji kadry naukowej w pierwszych latach niepodległości | 85 |
4.2. Studium przypadku: odpływ kadry naukowej ze lwowskiego uniwersytetu w latach 1917–1922 | 94 |
4.3. Studium przypadku: migracje kadry naukowej na Uniwersytet Poznański w pierwszych latach działalności (1919–1924) | 97 |
4.4. Potencjał kadrowy – zmiany liczby kadry naukowej uczelni | 116 |
4.5. Powiązania kadrowe uczelni | 121 |
4.6. Pozycja naukowa uczelni i jej zmiany – członkostwo w Polskiej Akademii Umiejętności | 126 |
5. Migracje studentów: zasięgi oddziaływania ośrodków szkolnictwa wyższego oraz regiony akademickie | |
II Rzeczypospolitej | 134 |
5.1. Kierunki migracji na studia | 134 |
5.2. Zasięgi oddziaływania przestrzennego ośrodków akademickich oraz regiony akademickie | 144 |
6. Scholaryzacja na poziomie wyższym i jej regionalne uwarunkowania | 158 |
7. Podsumowanie i wnioski | 168 |
Literatura | 173 |
Spis tabel | 191 |
Spis rycin | 193 |
Higher education system of interwar Poland: A geographical approach (Summary) | 197 |