Szkolnictwo wyższe w międzywojennej Polski

Szkolnictwo wyższe w międzywojennej Polski

Ujęcie geograficzne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia jest próbą autorskiego spojrzenia na funkcjonowanie systemu szkolnictwa wyższego w Polsce międzywojennej przez pryzmat rozmaitych relacji przestrzennych oraz procesów je warunkujących. Wykorzystując dorobek przede wszystkim geografii oraz socjologii edukacji i nauki, osadzając badania w określonym kontekście historycznym, w opracowaniu analizuje się m.in. rozwój systemu szkolnictwa wyższego II Rzeczpospolitej oraz zmiany jego struktury przestrzennej, migracje studentów oraz kadry naukowo-dydaktycznej, potencjał kadrowy uczelni oraz zmiany prestiżu uczelni i ośrodków szkolnictwa wyższego, jak i regionalne uwarunkowania scholaryzacji na poziomie wyższym. Podstawą przedstawianych w monografii wyników badań jest obszerny materiał empiryczny, który został przeanalizowany m.in. z wykorzystaniem rozmaitych metod ilościowych. Umożliwiło to sformułowanie uogólniających wniosków dotyczących prawidłowości samoorganizacji systemu polskiego szkolnictwa w okresie międzywojennym, jak i wpływu na te procesy struktur długiego trwania.


Rok wydania2016
Liczba stron200
KategoriaGeografia społeczno-gospodarcza
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3122-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Wstęp    7
  1.1. Cel pracy    7
  1.2. Założenia teoretyczno-metodologiczne badań    9
  1.3. Problemy i pytania badawcze    17
  1.4. Źródła informacji i metody badań    19
  1.5. Struktura pracy    25
  
  2. Kontekst teoretyczno-empiryczny    29
  2.1. Rozwój nowożytnej nauki w ujęciu geohistorycznym    29
  2.2. Humboldtowski model uniwersytetu i jego rola w rozwoju nauki w XIX wieku    44
  2.3. Mobilność przestrzenna naukowców i jej znaczenie w rozwoju nauki    49
  2.4. Prestiż uniwersytetów i ich miejsce w karierach profesorów pod koniec XIX i na początku XX w.    54
  2.5. Systemowe ujęcie uwarunkowań ścieżki kariery i mobilności przestrzennej w szkolnictwie wyższym    56
  2.6. Wybrane koncepcje ekspansji szkolnictwa wyższego w XX wieku    60
  
  3. Rozwój systemu szkolnictwa wyższego w II Rzeczypospolitej    62
  3.1. Sytuacja pod koniec XIX i na początku XX wieku    62
  3.2. Przekształcenia sieci szkół wyższych w latach 1918–1939    67
  3.3. Starania o powołanie uczelni w innych ośrodkach – przykład Górnego Śląska    84
  
  4. Migracje kadry naukowej i potencjał kadrowy szkolnictwa wyższego    85
  4.1. Uwarunkowania migracji kadry naukowej w pierwszych latach niepodległości    85
  4.2. Studium przypadku: odpływ kadry naukowej ze lwowskiego uniwersytetu w latach 1917–1922    94
  4.3. Studium przypadku: migracje kadry naukowej na Uniwersytet Poznański w pierwszych latach działalności (1919–1924)    97
  4.4. Potencjał kadrowy – zmiany liczby kadry naukowej uczelni    116
  4.5. Powiązania kadrowe uczelni    121
  4.6. Pozycja naukowa uczelni i jej zmiany – członkostwo w Polskiej Akademii Umiejętności    126
  
  5. Migracje studentów: zasięgi oddziaływania ośrodków szkolnictwa wyższego oraz regiony akademickie
   II Rzeczypospolitej    134
  5.1. Kierunki migracji na studia    134
  5.2. Zasięgi oddziaływania przestrzennego ośrodków akademickich oraz regiony akademickie    144
  
  6. Scholaryzacja na poziomie wyższym i jej regionalne uwarunkowania    158
  
  7. Podsumowanie i wnioski    168
  
  Literatura    173
  
  Spis tabel    191
  
  Spis rycin    193
  
  Higher education system of interwar Poland: A geographical approach (Summary)    197
RozwińZwiń