INNE EBOOKI AUTORA
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
Prezentowana publikacja jest jedną z niewielu na rynku wydawniczym, które w tak kompleksowy i gruntowny sposób omawiają zagadnienia związane z karierą naukową w Polsce. Interdyscyplinarne podejście w opisie zjawisk związanych z awansem naukowym pozwoliło na uchwycenie wielu determinujących czynników zarówno o charakterze prawnym, jak i społecznym, ekonomicznym czy historycznym. Dodatkową zaletą opracowania jest umiejscowienie polskiej nauki w szerszym, międzynarodowym kontekście.
Autorzy omawiają najbardziej istotne zagadnienia związane z rozwojem naukowym, w tym m.in.: najnowszą nowelizację prawa o szkolnictwie wyższym, bariery w modelowaniu kariery naukowej w Polsce, aspekty społeczno-ekonomiczne kariery naukowej - status zawodów związanych z działalnością naukową, warunki rozwijania przedsiębiorczości wśród kadry naukowej w Polsce. Książka skierowana jest do wszystkich osób zainteresowanych praktyczną realizacją kariery naukowej w naszym kraju, osób ze środowisk polskich szkół wyższych oraz obecnych i przyszłych pracowników instytutów naukowych i jednostek naukowo-badawczych. Z jednej więc strony publikacja będzie praktycznym przewodnikiem dla młodych adeptów nauki, z drugiej natomiast będzie stanowić kompetentne źródło wykorzystywane przez doświadczonych naukowców w dyskusji na temat kondycji i kierunków rozwoju polskiej nauki.
"Prezentowana czytelnikom książka pt. Kariera naukowa w Polsce. Warunki prawne, społeczne i ekonomiczne, pod redakcją Stanisława Waltosia i Andrzeja Rozmusa, jest pozycją wyjątkową, przede wszystkim ze względu na rozległość zakresu analizy uwarunkowań związanych ze ścieżkami awansu naukowego w naszym kraju. Liczne grono autorów poszczególnych rozdziałów przedstawia w ujęciu monograficznym szeroką panoramę problemów, które stały się przedmiotem ożywionej dyskusji publicznej w ostatnich latach".
ze wstępu Profesora Jerzego Woźnickiego
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-3577-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
O Autorach | 11 |
Wstęp | 15 |
Rozdział I Perypetie z karierą naukową w Polsce - kilka wstępnych refleksji na tle klasycznych modeli tejże kariery (Stanisław Waltoś) | 21 |
Rozdział II Współczesne modele rynków pracy naukowców na świecie jako pochodna modeli szkolnictwa wyższego (Marta Czyżewska, Tomasz Skica) 1. Wprowadzenie | 43 |
2. Modele szkolnictwa wyższego | 47 |
2.1. Wieloczynnikowy model Burtona Clarka | 48 |
2.2. Model biurokratyczny | 49 |
2.3. Model rynkowy | 50 |
2.4. Model oligarchii akademickiej | 51 |
2.5. Jednoczynnikowy model szkolnictwa wyższego van Voughta | 52 |
2.6. Model Brauna i Merriena | 53 |
3. Modele kariery naukowej - rynki pracy dla naukowców | 56 |
4. Bariery w modelowaniu kariery naukowej w Polsce. Propozycje zmian | 77 |
Rozdział III Kariery naukowe w świetle dokumentów europejskich (Karolina Cyran, Olga Kurek) | 83 |
1. Wprowadzenie | 83 |
2. Deklaracja Bolońska - geneza, uczestnicy, postanowienia i realizacja | 84 |
3. Kariera naukowa w myśl dokumentów Procesu Bolońskiego | 88 |
4. Miejsce studiów doktoranckich w Procesie Bolońskim - zasady salzburskie | 91 |
5. Kariera naukowa w kontekście Strategii Lizbońskiej | 92 |
6. Jednolity rynek pracy dla kadry naukowej - mobilność | 97 |
7. Program Ramowy - szansą także dla rozwoju kariery naukowej | 99 |
8. Krajobraz po Strategii Lizbońskiej - wyzwania nowej strategii Europa 2020 | 103 |
9. Podsumowanie | 106 |
Rozdział IV Kariera naukowa - zdobywanie stopni i tytułów naukowych (Andrzej Kiebała) | 107 |
1. Wprowadzenie | 107 |
2. Uprawnienia do nadawania stopni naukowych i tytułu naukowego | 108 |
3. Uzyskiwanie stopnia naukowego doktora | 115 |
4. Uzyskiwanie stopnia doktora habilitowanego | 123 |
5. Uzyskiwanie tytułu naukowego | 129 |
6. Kariera po uzyskaniu tytułu naukowego | 132 |
7. Podsumowanie | 133 |
Rozdział V Kariera akademicka w świetle przepisów Prawa o szkolnictwie wyższym (Katarzyna Kurzępa-Dedo) | 137 |
1. Wprowadzenie | 137 |
2. Kariera akademicka w oparciu o stanowiska zajmowane na uczelni | 139 |
3. Kariera akademicka w oparciu o funkcje pełnione na uczelni | 146 |
4. Podsumowanie | 151 |
Rozdział VI Uznawanie w Polsce zagranicznego wykształcenia (Arkadiusz Bazylko) | 153 |
1. Wprowadzenie | 153 |
2. Sieć ENIC - NARIC | 155 |
3. Umowy międzynarodowe odnoszące się do kwestii wzajemnej uznawalności wykształcenia | 156 |
3.1. Umowy bilateralne | 156 |
3.2. Konwencje międzynarodowe | 160 |
4. Nostryfikacja | 163 |
4.1. Nostryfikacja świadectw szkolnych i maturalnych | 163 |
4.2. Nostryfikacja dyplomów studiów wyższych | 166 |
4.3. Nostryfikacja stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki | 170 |
5. Zmiany w polskim systemie uznawalności dyplomów zagranicznych | 172 |
6. Podsumowanie | 175 |
Rozdział VII Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania kariery naukowej w Polsce (Karolina Cyran, Barbara Przywara) | 177 |
1. Wprowadzenie | 177 |
2. Struktura zatrudnienia w szkole wyższej - mocne i słabe strony kadry naukowej | 178 |
3. Uwarunkowania kariery naukowej | 188 |
4. Prestiż zawodu naukowca | 190 |
5. Wynagrodzenia pracowników naukowych | 194 |
6. Stypendia naukowe | 201 |
7. Podsumowanie | 205 |
Rozdział VIII Wybrane mierniki potencjału polskiej nauki - widziane przez pryzmat kariery naukowej (Andrzej Rozmus) | 207 |
1. Wprowadzenie | 207 |
2. Co oceniamy, czyli podmiot i przedmiot wnikliwej krytyki | 209 |
3. Międzynarodowy kurs polskiej nauki | 215 |
4. Podsumowanie | 229 |
Rozdział IX Nauka a biznes - warunki rozwijania przedsiębiorczości wśród kadry naukowej w Polsce (Marta Czyżewska) | 233 |
1. Wprowadzenie | 233 |
2. Przedsiębiorczość akademicka a kariera naukowa | 235 |
3. Postawy przedsiębiorcze kadry naukowej jako podstawa realizacji misji przedsiębiorczego uniwersytetu | 243 |
4. Bariery rozwoju przedsiębiorczości akademickiej a możliwości ich przełamywania w kształtowaniu kariery naukowej w Polsce | 249 |
5. Podsumowanie | 256 |
Aneks 1 Stymulowanie rozwoju kariery naukowej - model brytyjski (case study) (Monika Struck-Peregończyk) | 259 |
1. Uniwersytet w Manchesterze (The University of Manchester) | 259 |
2. Uniwersytet w Bristolu (The University of Bristol) | 263 |
3. Uniwersytet w Nottingham (The University of Nottingham) | 269 |
Aneks 2 Ścieżka kariery naukowej pracownika uczelni - rozwiązania wybranych uczelni partnerskich (wywiady pogłębione) (Karolina Cyran, Olga Kurek, Andrzej Rozmus, Monika Struck-Peregończyk) | 273 |
Informacje wstępne | 273 |
I. University at Albany (USA) | 273 |
II. Purdue University (USA) | 278 |
III. University of Winnipeg (Kanada) | 284 |
IV. Dublin Institute of Technology (Irlandia) | 287 |
V. Kastamonu Üniversitesi (Turcja) | 292 |
VI. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi (Turcja) | 294 |