INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Implementacja dyrektywy unijnej do krajowego porządku prawnego państwa członkowskiego nakłada wiele obowiązków na organy tego państwa. Monografia przedstawia charakterystykę i systematykę obowiązków, których adresatem jest sąd krajowy stosujący przepisy objęte zakresem regulacyjnym dyrektywy unijnej. Rozstrzygając tzw. sprawy unijne, sądy krajowe obowiązane są stosować mechanizmy mające swe źródła w prawie unijnym, które wykraczają lub istotnie modyfikują krajowy standard stosowania prawa przez sąd. Przykładowo, bez ustalenia czy dyrektywa wiąże w sprawie lub jaki jest unijny wzorzec interpretacyjny, nie można przyjąć, że normatywna podstawa rozstrzygnięcia w sprawie została prawidłowo zastosowana.
Książka zawiera omówienie zagadnień nie tylko w aspekcie teoretycznym, lecz także w odniesieniu do konkretnych problemów udokumentowanych odpowiednio dobranym orzecznictwem sądów wszystkich instancji i jego analizą.
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla sędziów, asystentów sędziów, pełnomocników procesowych stron i teoretyków prawa zainteresowanych zagadnieniem stosowania prawa przez sąd.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 404 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-7397-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wstęp | str. | 15 |
Rozdział | 1 |
Implementacja dyrektyw - zagadnienia wstępne | str. | 23 |
1.1. Dyrektywa jako akt prawa unijnego | str. | 23 |
1.1.1. Charakterystyka ogólna | str. | 25 |
1.1.2. Instrument harmonizacji prawa | str. | 29 |
1.1.3. Obowiązywanie, stosowanie, skuteczność dyrektyw | str. | 34 |
1.2. Implementacja a transpozycja | str. | 43 |
1.2.1. Transpozycja | str. | 46 |
1.2.2. Implementacja sensu largo | str. | 50 |
1.2.3. Czynniki determinujące proces implementacji | str. | 57 |
1.2.4.Deficyt implementacyjny | str. | 60 |
1.3. Normatywne podstawy obowiązku implementacji dyrektyw | str. | 64 |
1.4. Implementacja dyrektyw przez partnerów społecznych | str. | 68 |
Rozdział | 2 |
Sądy krajowe jako organy implementujące | str. | 75 |
2.1. Podstawy sądowej implementacji dyrektyw | str. | 75 |
2.1.1. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego | str. | 76 |
2.1.2. Zasada efektywności prawa unijnego | str. | 88 |
2.1.3. Artykuł 288 akapit trzeci TFUE w związku z art. 4 ust. 3 TUE | str. | 92 |
2.1.4. Artykuł 267 TFUE jako instrument sądowej implementacji dyrektyw | str. | 98 |
2.2. Szczególna rola sądów ostatniej instancji | str. | 105 |
Rozdział | 3 |
Obowiązki implementacyjne sądów wynikające z modelu implementacji sensu stricto | str. | 122 |
3.1. Termin transpozycyjny | str. | 122 |
3.2. Adresaci dyrektywy | str. | 131 |
3.3.Margines władzy dyskrecjonalnej | str. | 137 |
3.4. Realizacja celu dyrektywy | str. | 145 |
3.5. Równowaga między prawami podstawowymi | str. | 148 |
3.6. Formy i środki transpozycji dyrektywy | str. | 153 |
3.7.Obowiązek notyfikacji | str. | 159 |
3.8. Reguła standstill | str. | 168 |
Rozdział | 4 |
Implementacja dyrektyw przez wykładnię przepisów krajowych | str. | 176 |
4.1. Podstawy obowiązku wykładni zorientowanej na dyrektywę | str. | 182 |
4.2. Wykładnia zorientowana na dyrektywę jako środek implementacji dyrektywy | str. | 186 |
4.2.1. Aktualizacja obowiązku wykładni zorientowanej na dyrektywę | str. | 189 |
4.2.1.1. Zakres temporalny | str. | 193 |
4.2.1.2.Kolizja norm | str. | 197 |
4.2.2.Dyskrecjonalność sędziowska | str. | 205 |
4.3. Reguły wykładni prawa krajowego implementującego dyrektywę | str. | 212 |
4.3.1.Wykładnia językowa | str. | 221 |
4.3.1.1.Autonomia językowa prawa unijnego | str. | 224 |
4.3.1.2. Zakaz wykładni contra legem | str. | 228 |
4.3.2.Wykładnia systemowa | str. | 233 |
4.3.3.Wykładnia funkcjonalna | str. | 237 |
4.3.3.1. Osiągnięcie celu dyrektywy i zakładanego stopnia harmonizacji jako funkcje aktu prawnego | str. | 238 |
4.3.3.2. Zakaz pogarszania sytuacji prawnej jednostek | str. | 240 |
4.4. Wynik wykładni zorientowanej na dyrektywę i jej wpływ na wybór normatywnej podstawy rozstrzygnięcia | str. | 243 |
Rozdział | 5 |
Implementacja dyrektyw przez stosowanie bezpośrednio skutecznych przepisów | str. | 247 |
5.1. Charakterystyka bezpośrednio skutecznego przepisu dyrektywy | str. | 247 |
5.1.1. Test van Gend en Loos | str. | 248 |
5.1.2. Wertykalna i horyzontalna bezpośrednia skuteczność | str. | 252 |
5.1.3. Doktrynalna koncepcja subiektywnego i obiektywnego bezpośredniego skutku | str. | 258 |
5.1.4. Uprawnienie przyznane przez bezpośrednio skuteczny przepis dyrektywy | str. | 267 |
5.2. Bezpośredni skutek przepisów a źródło normatywnej podstawy rozstrzygnięcia | str. | 273 |
5.2.1. Przepis dyrektywy jako bezpośrednia normatywna podstawa rozstrzygnięcia | str. | 276 |
5.2.2. Przepis dyrektywy jako pośrednia normatywna podstawa rozstrzygnięcia | str. | 279 |
5.2.2.1. Kontrola legalności decyzji organu krajowego implementującej dyrektywę | str. | 280 |
5.2.2.2. Kontrola zastosowania marginesu władzy dyskrecjonalnej | str. | 282 |
5.2.2.3. Niezgodne z prawem krajowym przepisy techniczne a spór między jednostkami | str. | 286 |
5.2.2.4 Bezskuteczność postanowień umów cywilnoprawnych naruszających dyrektywę | str. | 292 |
Rozdział | 6 |
Stosowanie prawa unijnego z urzędu jako szczególny przejaw sądowej implementacji dyrektyw | str. | 296 |
6.1. Zasada autonomii proceduralnej państw członkowskich | str. | 296 |
6.1.1.Warunek równoważności | str. | 304 |
6.1.2.Warunek skuteczności | str. | 305 |
6.2. Brak unijnego obowiązku sądu krajowego działania ex officio | str. | 307 |
6.2.1.Ochrona reguł porządku publicznego | str. | 313 |
6.2.2. Imperatyw ochrony konsumenta jako słabszej strony stosunku prawnego | str. | 326 |
Wnioski | str. | 331 |
Wykaz orzecznictwa | str. | 347 |
Wykaz aktów prawnych | str. | 369 |
Wykaz literatury | str. | 377 |