Implementacja dyrektyw unijnych przez sądy krajowe

-17%

Implementacja dyrektyw unijnych przez sądy krajowe

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

70,55  85,00

Format: pdf

Cena początkowa: 85,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 70,55 zł  


70,55

w tym VAT

Implementacja dyrektywy unijnej do krajowego porządku prawnego państwa członkowskiego nakłada wiele obowiązków na organy tego państwa. Monografia przedstawia charakterystykę i systematykę obowiązków, których adresatem jest sąd krajowy stosujący przepisy objęte zakresem regulacyjnym dyrektywy unijnej. Rozstrzygając tzw. sprawy unijne, sądy krajowe obowiązane są stosować mechanizmy mające swe źródła w prawie unijnym, które wykraczają lub istotnie modyfikują krajowy standard stosowania prawa przez sąd. Przykładowo, bez ustalenia czy dyrektywa wiąże w sprawie lub jaki jest unijny wzorzec interpretacyjny, nie można przyjąć, że normatywna podstawa rozstrzygnięcia w sprawie została prawidłowo zastosowana.


Książka zawiera omówienie zagadnień nie tylko w aspekcie teoretycznym, lecz także w odniesieniu do konkretnych problemów udokumentowanych odpowiednio dobranym orzecznictwem sądów wszystkich instancji i jego analizą.


Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla sędziów, asystentów sędziów, pełnomocników procesowych stron i teoretyków prawa zainteresowanych zagadnieniem stosowania prawa przez sąd.


Rok wydania2014
Liczba stron404
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-7397-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    11
  
  Wstęp | str.    15
  
  Rozdział    1
  Implementacja dyrektyw - zagadnienia wstępne | str.    23
  
  1.1. Dyrektywa jako akt prawa unijnego | str.    23
  
  1.1.1. Charakterystyka ogólna | str.    25
  
  1.1.2. Instrument harmonizacji prawa | str.    29
  
  1.1.3. Obowiązywanie, stosowanie, skuteczność dyrektyw | str.    34
  
  1.2. Implementacja a transpozycja | str.    43
  
  1.2.1. Transpozycja | str.    46
  
  1.2.2. Implementacja sensu largo | str.    50
  
  1.2.3. Czynniki determinujące proces implementacji | str.    57
  
  1.2.4.Deficyt implementacyjny | str.    60
  
  1.3. Normatywne podstawy obowiązku implementacji dyrektyw | str.    64
  
  1.4. Implementacja dyrektyw przez partnerów społecznych | str.    68
  
  Rozdział    2
  Sądy krajowe jako organy implementujące | str.    75
  
  2.1. Podstawy sądowej implementacji dyrektyw | str.    75
  
  2.1.1. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego | str.    76
  
  2.1.2. Zasada efektywności prawa unijnego | str.    88
  
  2.1.3. Artykuł 288 akapit trzeci TFUE w związku z art. 4 ust. 3 TUE | str.    92
  
  2.1.4. Artykuł 267 TFUE jako instrument sądowej implementacji dyrektyw | str.    98
  
  2.2. Szczególna rola sądów ostatniej instancji | str.    105
  
  Rozdział    3
  Obowiązki implementacyjne sądów wynikające z modelu implementacji sensu stricto | str.    122
  
  3.1. Termin transpozycyjny | str.    122
  
  3.2. Adresaci dyrektywy | str.    131
  
  3.3.Margines władzy dyskrecjonalnej | str.    137
  
  3.4. Realizacja celu dyrektywy | str.    145
  
  3.5. Równowaga między prawami podstawowymi | str.    148
  
  3.6. Formy i środki transpozycji dyrektywy | str.    153
  
  3.7.Obowiązek notyfikacji | str.    159
  
  3.8. Reguła standstill | str.    168
  
  Rozdział    4
  Implementacja dyrektyw przez wykładnię przepisów krajowych | str.    176
  
  4.1. Podstawy obowiązku wykładni zorientowanej na dyrektywę | str.    182
  
  4.2. Wykładnia zorientowana na dyrektywę jako środek implementacji dyrektywy | str.    186
  
  4.2.1. Aktualizacja obowiązku wykładni zorientowanej na dyrektywę | str.    189
  
  4.2.1.1. Zakres temporalny | str.    193
  
  4.2.1.2.Kolizja norm | str.    197
  
  4.2.2.Dyskrecjonalność sędziowska | str.    205
  
  4.3. Reguły wykładni prawa krajowego implementującego dyrektywę | str.    212
  
  4.3.1.Wykładnia językowa | str.    221
  
  4.3.1.1.Autonomia językowa prawa unijnego | str.    224
  
  4.3.1.2. Zakaz wykładni contra legem | str.    228
  
  4.3.2.Wykładnia systemowa | str.    233
  
  4.3.3.Wykładnia funkcjonalna | str.    237
  
  4.3.3.1. Osiągnięcie celu dyrektywy i zakładanego stopnia harmonizacji jako funkcje aktu prawnego | str.    238
  
  4.3.3.2. Zakaz pogarszania sytuacji prawnej jednostek | str.    240
  
  4.4. Wynik wykładni zorientowanej na dyrektywę i jej wpływ na wybór normatywnej podstawy rozstrzygnięcia | str.    243
  
  Rozdział    5
  Implementacja dyrektyw przez stosowanie bezpośrednio skutecznych przepisów | str.    247
  
  5.1. Charakterystyka bezpośrednio skutecznego przepisu dyrektywy | str.    247
  
  5.1.1. Test van Gend en Loos | str.    248
  
  5.1.2. Wertykalna i horyzontalna bezpośrednia skuteczność | str.    252
  
  5.1.3. Doktrynalna koncepcja subiektywnego i obiektywnego bezpośredniego skutku | str.    258
  
  5.1.4. Uprawnienie przyznane przez bezpośrednio skuteczny przepis dyrektywy | str.    267
  
  5.2. Bezpośredni skutek przepisów a źródło normatywnej podstawy rozstrzygnięcia | str.    273
  
  5.2.1. Przepis dyrektywy jako bezpośrednia normatywna podstawa rozstrzygnięcia | str.    276
  
  5.2.2. Przepis dyrektywy jako pośrednia normatywna podstawa rozstrzygnięcia | str.    279
  
  5.2.2.1. Kontrola legalności decyzji organu krajowego implementującej dyrektywę | str.    280
  
  5.2.2.2. Kontrola zastosowania marginesu władzy dyskrecjonalnej | str.    282
  
  5.2.2.3. Niezgodne z prawem krajowym przepisy techniczne a spór między jednostkami | str.    286
  
  5.2.2.4 Bezskuteczność postanowień umów cywilnoprawnych naruszających dyrektywę | str.    292
  
  Rozdział    6
  Stosowanie prawa unijnego z urzędu jako szczególny przejaw sądowej implementacji dyrektyw | str.    296
  
  6.1. Zasada autonomii proceduralnej państw członkowskich | str.    296
  
  6.1.1.Warunek równoważności | str.    304
  
  6.1.2.Warunek skuteczności | str.    305
  
  6.2. Brak unijnego obowiązku sądu krajowego działania ex officio | str.    307
  
  6.2.1.Ochrona reguł porządku publicznego | str.    313
  
  6.2.2. Imperatyw ochrony konsumenta jako słabszej strony stosunku prawnego | str.    326
  
  Wnioski | str.    331
  
  Wykaz orzecznictwa | str.    347
  
  Wykaz aktów prawnych | str.    369
  
  Wykaz literatury | str.    377
RozwińZwiń