POLECAMY
-17%
Autor:
Maciej Szpunar, Anna Zawidzka, Dawid Miąsik, Andrzej Kisielewicz, Leszek Wilk, Piotr Hoffman, Piotr Bogdanowicz, Marcin Wiącek, Jacek Sobczak, Marcin Górski, Jan Barcz, Marek Jeżewski, Maciej Taborowski, Monika Domańska, Agnieszka Sołtys, Anna Młynarska-Sobaczewska, Radosław Maruszkin, Monika Kawczyńska, Marzena Laskowska, Ziemowit Cieślik, Monika Szwarc, Ada Paprocka
Wydawca:
Format:
Książka jako pierwsza w polskiej literaturze prawniczej przedstawia w sposób wszechstronny zagadnienie (braku) notyfikacji przepisów technicznych na tle dyrektywy 1535/2015/UE, które ma ścisły związek ze swobodnym przepływem towarów oraz usługami społeczeństwa informacyjnego. W Polsce kwestia ta zyskała na znaczeniu, odkąd w 2010 roku ustawodawca nie notyfikował art. 14 ust. 1 ustawy o grach hazardowych (zakaz urządzania gier na automatach poza kasynami). Błąd ten do tej pory nie znalazł systemowego rozwiązania mimo zajęcia w tej kwestii stanowiska przez Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Konstytucyjny, a także Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu. Świadczy to o wysokim stopniu skomplikowania prezentowanych problemów. W publikacji zawarto rozważania dotyczące definicji przepisu technicznego, przebiegu procedury notyfikacyjnej oraz skutków prawnych wad notyfikacyjnych zarówno z perspektywy prawa Unii Europejskiej, jak i prawa polskiego. Część zagadnień poświęcono aspektom konstytucyjnym braku notyfikacji przepisów technicznych oraz kwestiom odpowiedzialności odszkodowawczej państwa za brak notyfikacji przepisów technicznych. Autorami książki są czołowi przedstawiciele praktyki i nauki prawa z wiodących ośrodków naukowych w Polsce, w tym adwokaci, a także sędziowie Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ze względu na to oraz kompleksowe, merytoryczne opracowanie węzłowych problemów związanych z brakiem notyfikacji przepisów technicznych w prawie unijnym książka będzie przydatna zwłaszcza praktykom: sędziom, prokuratorom, urzędnikom służby celnej, adwokatom, radcom prawnym, legislatorom. "Należy się cieszyć, że na polskim rynku wydawniczym ukazuje się publikacja, która w sposób tak dogłębny analizuje problematykę naruszenia obowiązku notyfikacji przepisów technicznych. Jak pokazały wątpliwości prawne wokół ustawy hazardowej, jest to zagadnienie o znaczącej doniosłości praktycznej. Nie mam wątpliwości, że dorobek polskiej nauki prawa i polskiej judykatury zostanie dostrzeżony w debacie ogólnoeuropejskiej i będzie stanowił istotny wkład w rozwój tej dziedziny prawa europejskiego".
Ze Słowa wstępnego Prof. UŚ dr hab. Maciej Szpunar, Rzecznik Generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Publikacja zawiera kluczowe akty prawne, dokumenty i orzecznictwo odnoszące się do prezentowanych opracowań naukowych zamieszczone na stronie internetowej www.gry-hazardowe.wolterskluwer.pl
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 480 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-245-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz najważniejszych skrótów | str. | 9 |
Słowo wstępne | str. | 11 |
Od Redaktora | str. | 15 |
CZĘŚĆ I | |
ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE NOTYFIKACJI PRZEPISÓW TECHNICZNYCH USTAWY O GRACH HAZARDOWYCH W ŚWIETLE DYREKTYWY 98/34/WE (DYREKTYWY 2015/1535/UE) | |
Jan Barcz | |
Przepisy ustawy o grach hazardowych jako "przepisy techniczne" - czyli co powiedział i co mógł powiedzieć Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie Fortuna oraz w wyroku w sprawie Naczelnik Urzędu Celnego I w Ł.? | str. | 23 |
Ziemowit Cieślik | |
Ocena zmian wprowadzonych do ustawy o grach hazardowych po dokonaniu ostatniej notyfikacji zawierającej art. 14 ust. 1 u.g.h. - czy Rzeczpospolita Polska powinna ponownie notyfikować projekt zmian? | str. | 82 |
Radosław Maruszkin | |
Poprawność procesu ustawodawczego ustawy o grach hazardowych w kontekście dyrektywy 2015/1535/UE ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego | str. | 98 |
CZĘŚĆ II | |
SKUTKI BRAKU NOTYFIKACJI PRZEPISÓW TECHNICZNYCH W ŚWIETLE PRAWA UE | |
Monika Szwarc | |
Obowiązki państw członkowskich w zakresie notyfikacji przepisów technicznych na podstawie dyrektywy 2015/1535/UE oraz skutki ich naruszenia (w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej) | str. | 131 |
Dawid Miąsik | |
Czy wykładnia prawa unijnego w orzeczeniach prejudycjalnych Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest wiążąca dla polskich organów stosujących prawo? | str. | 147 |
Agnieszka Sołtys | |
Odmowa zastosowania nienotyfikowanych przepisów technicznych | str. | 157 |
Piotr Bogdanowicz | |
Brak notyfikacji przepisów technicznych ustawy o grach hazardowych a Karta praw podstawowych Unii Europejskiej | str. | 174 |
CZĘŚĆ III | |
SKUTKI BRAKU NOTYFIKACJI PRZEPISÓW TECHNICZNYCH DLA POSTĘPOWAŃ KRAJOWYCH | |
Andrzej Kisielewicz | |
Skutki nienotyfikowania przepisów technicznych dla postępowań administracyjnych i sądowoadministracyjnych | str. | 193 |
Jacek Sobczak | |
Skutki braku notyfikacji przepisów technicznych dla pozycji oskarżonego | str. | 209 |
Leszek Wilk | |
Praktyczne aspekty i skutki nienotyfikowania przepisów technicznych dla sankcji administracyjnych i karnych | str. | 226 |
Anna Młynarska-Sobaczewska | |
Zakres i skutki art. 4 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych z perspektywy prawa konstytucyjnego i zasad techniki legislacyjnej | str. | 239 |
CZĘŚĆ IV | |
ASPEKTY KONSTYTUCYJNE BRAKU NOTYFIKACJI PRZEPISÓW TECHNICZNYCH | |
Marzena Laskowska | |
Notyfikacja - Konstytucja - Trybunał Konstytucyjny | str. | 263 |
Marcin Wiącek | |
Proporcjonalność ingerencji w wolność działalności gospodarczej. Uwagi na tle wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie P 4/14 | str. | 278 |
Monika Domańska | |
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie P 4/14 w świetle zagadnień prawa Unii Europejskiej | str. | 290 |
Marcin Górski | |
Czy sądy krajowe są związane wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie P 4/14? | str. | 307 |
CZĘŚĆ V | |
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PAŃSTWA W KONTEKŚCIE BRAKU NOTYFIKACJI PRZEPISÓW TECHNICZNYCH | |
Monika Kawczyńska | |
Odpowiedzialność odszkodowawcza państwa w związku z naruszeniem obowiązku notyfikacji przepisów technicznych - z perspektywy prawa UE | str. | 329 |
Piotr Hoffman | |
Odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkodę wyrządzoną na skutek zastosowania nienotyfikowanych przepisów technicznych | str. | 364 |
Ada Paprocka | |
Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka jako środek zapewniający ochronę jednostek przed skutkami stosowania sankcji za naruszenie nienotyfikowanego przepisu technicznego | str. | 399 |
Marek Jeżewski | |
Zakaz urządzania gier na automatach poza kasynami, naruszenie obowiązku notyfikacji zakazu wbrew dyrektywie 98/34/WE a swoboda regulacyjna państwa w świetle umów o popieraniu i ochronie inwestycji | str. | 409 |
CZĘŚĆ VI | |
PRZEPISY O RYNKU WEWNĘTRZNYM UE WOBEC USTAWY O GRACH HAZARDOWYCH - WYBRANE ASPEKTY | |
Maciej Taborowski | |
Notyfikacja to nie wszystko. Zakaz urządzania gier na automatach poza kasynami w świetle przepisów o rynku wewnętrznym Unii Europejskiej | str. | 427 |
Anna Zawidzka-Łojek | |
Zróżnicowanie obszarów wrażliwych. Test proporcjonalności w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącym hazardu | str. | 457 |
O Autorach | str. | 477 |