POLECAMY
-17%
Autor:
Magdalena Bar, Mikołaj Adamczyk, Michał Behnke, Łukasz Oleszczuk, Paulina Kupczyk, Sylwia Horska-Schwarz, Irmina Grzegrzółka, Tomasz Kolerski, Piotr Rak, Sergiusz Urban, Stefan Iwicki, Marcin Pchałek, Rafał Cieślak, Tamara Tokarczyk, Andrzej Tiukało, Paweł Prus, Łukasz Trojnarski, Krzysztof Okrasiński, Urszula Sadowska
Wydawca:
Format:
„Woda nie jest produktem handlowym takim jak każdy inny, ale raczej dziedziczonym dobrem, które musi być chronione, bronione i traktowane jako takie”.
Ze wstępu
Książka omawia dobre praktyki we wdrażaniu systemu zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi w Unii Europejskiej. Autorzy szczególną uwagę zwracają na problemy praktyczne występujące w związku z programowaniem i wdrażaniem rozwoju gospodarczego zależnego od polityki wodnej. Ponadto przedstawiają tematykę gospodarowania wodami na tle wymogów unijnych dotyczących ochrony środowiska czy zarządzania ryzykiem powodziowym, a także na gruncie przepisów nowego Prawa wodnego oraz towarzyszących aktów prawnych. W opracowaniu przedstawiono również zagadnienia ekonomiczne i instytucjonalne, które odgrywają znaczenie w programowaniu zrównoważonego rozwoju. Publikacja przeznaczona jest dla każdego, kto pragnie rozwijać swą wiedzę w obszarze innowatorskich metod gospodarowania wodami. Zainteresuje urzędników, radców prawnych, konsultantów i ekonomistów zajmujących się omawianą problematyką.
Autorami publikacji są pracownicy naukowi oraz praktycy z wieloletnim doświadczeniem w zakresie opracowywania dokumentów programowych oraz realizacji przedsięwzięć w obszarze gospodarowania wodami, które obejmuje przede wszystkim udział w sporządzaniu kluczowych dokumentów strategicznych implementujących ramową dyrektywę wodną oraz dyrektywę powodziową, a także udział w postępowaniach w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięć na cele środowiskowe wód.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 324 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8187-877-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 13 |
Od Redaktora | 17 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | |
OCENY ODDZIAŁYWANIA NA STAN WÓD | |
Magdalena Bar, Krzysztof Okrasiński | |
I. Oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć a dążenie do osiągnięcia celów środowiskowych w zakresie ochrony wód | 23 |
1. Wprowadzenie | 23 |
2. Cele środowiskowe w zakresie ochrony wód oraz dopuszczalność ich nieosiągnięcia | 24 |
2.1. Cele środowiskowe w zakresie ochrony wód | 24 |
2.2. Dopuszczalność nieosiągnięcia celów środowiskowych w zakresie ochrony wód (derogacje) | 30 |
3. Ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięć a ocena wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych w zakresie ochrony wód | 33 |
3.1. Wprowadzenie | 33 |
3.2. Ocena wodnoprawna | 34 |
3.3. Ocena wpływu na cele środowiskowe w zakresie ochrony wód w ramach oceny oddziaływania na środowisko | 38 |
3.4. Uwzględnienie kwestii oddziaływania na wody w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko | 43 |
3.5. Połączenie oceny wpływu na cele środowiskowe w zakresie ochrony wód z OOŚ w świetle dyrektywy EIA | 49 |
3.6. Udział społeczeństwa | 51 |
Bibliografia | 53 |
Michał Behnke | |
II. Ocena oddziaływań skumulowanych w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć z zakresu gospodarowania wodami | 55 |
1. Wprowadzenie | 55 |
2. Rozumienie oddziaływań skumulowanych | 56 |
3. Pojęcie przedsięwzięć z dziedziny gospodarowania wodami 604. Obszar analizy oddziaływań skumulowanych przedsięwzięć z zakresu gospodarowania wodami | 61 |
5. Zakres analizy oddziaływań skumulowanych przedsięwzięć z zakresu gospodarowania wodami | 63 |
6. Wnioski | 65 |
Bibliografia | 67 |
Orzecznictwo | 68 |
Paweł Prus, Mikołaj Adamczyk | |
III. Parametryzacja oddziaływań przedsięwzięć hydrotechnicznych na ichtiofaunę i makrobezkręgowce jako biologiczne elementy oceny stanu wód | 69 |
1. Wprowadzenie | 69 |
2. Charakterystyka ichtiofauny i makrobezkręgowców jako biologicznych elementów oceny stanu ekologicznego wód, z uwzględnieniem metodyki przyjętej w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska i typologii abiotycznej rzek | 72 |
3. Parametryzacja oddziaływań wyróżnionych grup przedsięwzięć hydrotechnicznych na ichtiofaunę i makrobezkręgowce z uwzględnieniem typologii rzek | 74 |
3.1. Zbiorniki wodne lub grupy zbiorników wodnych (budowa nowego, powiększenie istniejącego zbiornika) | 77 |
3.2. Suche zbiorniki, poldery (budowa nowych obiektów) | 79 |
3.3. Budowle piętrzące inne niż na cele zbiorników wodnych – jazy, progi (budowa nowych lub rozbudowa istniejących) | 80 |
3.4. Prace regulacyjne i utrzymaniowe w korytach naturalnych części wód, sztucznych lub silnie zmienionych części wód oraz rowach melioracyjnych | 81 |
3.5. Wały przeciwpowodziowe (budowa nowych lub przebudowa/modernizacja istniejących – zmniejszenie terenów naturalnie okresowo zalewanych) | 82 |
3.6. Wyloty urządzeń kanalizacyjnych służących do wprowadzania ścieków do wód powodujące zmiany w charakterystyce fizycznej JCW (zmiana reżimu hydraulicznego – przyspieszenie przepływu lub zmiana morfologii koryta) | 83 |
3.7. Obiekty służące do ujmowania wód powierzchniowych i podziemnych oraz pobór wód (ocena wpływu na stan ilościowy oraz ryzyka przedostawania się organizmów do danych obiektów) | 84 |
4. Podsumowanie | 85 |
Bibliografia | 87 |
Sylwia Horska-Schwarz | |
IV. Minimalizacja i kompensacja oddziaływań na środowisko jako instrument wspierający wdrażanie planów zarządzania ryzykiem powodziowym | 89 |
1. Wprowadzenie | 89 |
2. Instrumenty wspierające zarządzanie ryzykiem powodziowym | 91 |
3. Zestawy działań ograniczających ryzyko powodziowe | 94 |
4. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym – wybrane działania wymagające kompensacji | 98 |
5. Wnioski | 104 |
Bibliografia | 107 |
Irmina Grzegrzółka | |
V. Transgraniczna ocena oddziaływania przedsięwzięć na wody podziemne w prawie międzynarodowym, unijnym i polskim | 109 |
1. Wprowadzenie | 109 |
2. Ewolucja TOOŚ w prawie międzynarodowym | 112 |
2.1. Zasada niepowodowania szkód | 112 |
2.2. Deklaracja sztokholmska z 1972 r. | 113 |
2.3. Deklaracja z Rio de Janeiro w sprawie środowiska i rozwoju z 1992 r. | 113 |
2.4. Konwencja o ochronie i użytkowaniu cieków transgranicznych i jezior międzynarodowych z 1992 r. | 114 |
2.5. Konwencja z Espoo z 1991 r. | 116 |
3. Procedura TOOŚ w świetle konwencji z Espoo | 116 |
3.1. Etap wstępny | 117 |
3.2. Wszczęcie postępowania | 119 |
3.3. Konsultacje ze stroną narażoną | 119 |
3.4. Konsultacje społeczne | 119 |
3.5. Przekazanie decyzji końcowej | 120 |
3.6. Fakultatywna analiza porealizacyjna | 120 |
3.7. Rozwiązywanie sporów | 121 |
4. Procedura TOOŚ w świetle dyrektywy EIA i prawa polskiego | 121 |
4.1. Obowiązek zawierania umów dwustronnych | 122 |
4.2. Zakres przedmiotowy oceny | 122 |
4.3. Monitoring | 123 |
4.4. Przepisy krajowe w zakresie TOOŚ | 124 |
5. Umowy dwustronne | 126 |
6. Stosunki prawne z Rosją | 129 |
7. Przepisy materialne w zakresie oceny oddziaływania na wody podziemne | 129 |
7.1. Cele ochrony wód podziemnych | 129 |
7.2. Oddziaływania na stan ilościowy wód podziemnych | 131 |
7.3. Oddziaływania na stan chemiczny wód podziemnych | 132 |
7.4. Derogacje z art. 4 ust. 7 i art. 4 ust. 5 r.d.w. | 133 |
8. Wnioski | 136 |
Bibliografia | 137 |
CZĘŚĆ DRUGA | |
ZARZĄDZANIE RYZYKIEM POWODZIOWYM | |
Urszula Sadowska | |
VI. Dobre praktyki opracowania planów zarządzania ryzykiem powodziowym | 141 |
1. Wprowadzenie | 141 |
2. Pierwsze PZRP w Polsce | 142 |
2.1. Etapy prac nad PZRP | 142 |
2.2. Cele zarządzania ryzykiem powodziowym | 143 |
2.3. Proces sporządzania planów | 144 |
2.4. Proces konsultacji społecznych i kampania informacyjna | 145 |
2.5. Przyjęcie PZRP w formie rozporządzenia | 146 |
3. Ocena PZRP przez Komisję Europejską | 146 |
4. Dobre praktyki opracowania PZRP | 147 |
4.1. Cele i działania | 148 |
4.2. Zaangażowanie interesariuszy | 148 |
4.3. Konsultacje społeczne i kampania informacyjna | 149 |
4.4. Nietechniczne działania – instrumenty wspierające zarządzanie ryzykiem powodziowym | 149 |
4.5. Kompleksowe analizy środowiskowe | 150 |
4.6. Dodatkowe zalecenia w opracowaniu PZRP | 151 |
4.6.1. Zmiany klimatu | 151 |
4.6.2. Oddziaływanie transgraniczne | 151 |
4.6.3. Ograniczona lista działań | 152 |
4.6.4. Hierarchizacja | 152 |
4.6.5. Finansowanie | 153 |
4.7. Powodzie miejskie | 153 |
5. Podsumowanie | 155 |
Bibliografia | 156 |
Tamara Tokarczyk, Andrzej Tiukało | |
VII. Wariantowanie metod ochrony przeciwpowodziowej w świetle wymogów dyrektywy powodziowej oraz ramowej dyrektywy wodnej | 157 |
1. Wprowadzenie | 157 |
2. Cele i działania zarządzania ryzykiem powodziowym w Polsce w I cyklu planistycznym | 160 |
3. Założenia metodyczne opracowania wariantów planistycznych PZRP | 166 |
3.1. Diagnoza problemów w regionie wodnym | 166 |
3.2. Formułowanie i ocena wariantów planistycznych | 168 |
4. Wybór działań PZRP na przykładzie dorzecza Odry | 174 |
5. Podsumowanie | 179 |
Bibliografia | 179 |
Paulina Kupczyk-Kuriata | |
VIII. Wdrażanie planów przesiedleń w związku z realizacją inwestycji przeciwpowodziowych w świetle polityk Banku Światowego oraz prawa polskiego | 181 |
1. Wprowadzenie | 181 |
2. Podstawa przygotowania i wdrożenia planów przesiedleń w Polsce | 182 |
3. Odszkodowanie jako esencja procesu wdrażania planu przesiedleń | 187 |
4. Wnioski | 193 |
Bibliografia | 194 |
Orzecznictwo | 194 |
Tomasz Kolerski, Stefan Iwicki | |
IX. Ochrona przed powodziami zatorowymi ze szczególnym uwzględnieniem Odry granicznej | 195 |
1. Wprowadzenie | 195 |
1.1. Metody czynne | 196 |
1.1.1. Lodołamanie z wykorzystaniem lodołamaczy | 197 |
1.1.2. Lodołamanie z wykorzystaniem koparek pływających | 197 |
1.1.3. Wykorzystanie materiałów wybuchowych | 198 |
1.2. Metody bierne | 199 |
1.2.1. Przegrody stałe | 199 |
1.2.2. Przegrody pływalne | 200 |
2. Uwarunkowania prowadzenia akcji lodołamania na Odrze granicznej | 201 |
3. Opis historycznych problemów w prowadzeniu akcji lodołamania | 207 |
3.1. Lodołamanie w sezonie zimowym 2008/2009 | 207 |
3.2. Lodołamanie w sezonie zimowym 2009/2010 | 209 |
3.3. Lodołamanie w sezonie zimowym 2010/2011 | 212 |
3.4. Lodołamanie w sezonie zimowym 2011/2012 | 214 |
3.5. Lodołamanie w sezonie zimowym 2015/2016 | 215 |
3.6. Podsumowanie | 216 |
4. Wnioski | 216 |
Bibliografia | 220 |
CZĘŚĆ TRZECIA | |
ASPEKTY INSTYTUCJONALNE I EKONOMICZNE | |
Łukasz Oleszczuk | |
X. Podmiotowe aspekty statusu inwestora przedsięwzięć z zakresu gospodarki wodami w świetle nowego Prawa wodnego | 225 |
1. Wprowadzenie | 225 |
2. Nowa struktura prawno-organizacyjna organów właściwych w sprawach gospodarki wodnej | 226 |
3. Kompetencje Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w obszarze działalności inwestycyjnej i utrzymaniowej | 228 |
4. Inwestycje na śródlądowych drogach wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym | 231 |
5. Ocena wdrożenia reformy prawa wodnego pod kątem trybu przygotowania i realizacji inwestycji | 235 |
6. Wnioski | 238 |
Bibliografia | 239 |
Rafał Cieślak | |
XI. Partnerstwo publiczno-prywatne w obszarze gospodarowania wodami | 241 |
1. Wprowadzenie | 241 |
2. Podstawowe modele współpracy publiczno-prywatnej | 243 |
3. Regulacja PPP w Polsce | 246 |
4. Podstawy prawne realizacji przedsięwzięć PPP w obszarze gospodarowania wodami | 248 |
5. Identyfikacja podstawowych modeli prawno-organizacyjnych PPP w obszarze gospodarowania wodami | 251 |
6. Przykłady zagraniczne | 254 |
6.1. Poprawa dostępności Portu w Amsterdamie | 254 |
6.2. Budowa nowego obszaru mieszkalnego w Bilbao | 254 |
6.3. Elektrownia wodna w Nachtigal | 255 |
6.4. Koncesje na MEW w Macedonii | 255 |
7. Wnioski | 256 |
Bibliografia | 257 |
Sergiusz Urban | |
XII. Wdrożenie zasady zwrotu kosztów usług wodnych w świetle doświadczeń polskich i nowego Prawa wodnego | 259 |
1. Wprowadzenie | 259 |
2. Stan prawny w Polsce przed przyjęciem w 2017 r. ustawy – Prawo wodne | 261 |
3. Przyczyny inicjatywy legislacyjnej | 263 |
3.1. Zapewnienie zgodności z ramową dyrektywą wodną | 263 |
3.2. Nieskuteczność dotychczasowych rozwiązań służących zwrotowi kosztów usług wodnych i finansowaniu systemu gospodarowania wodami w Polsce | 265 |
3.3. Przywrócenie dostępu do środków Unii Europejskiej | 265 |
3.4. Przesłanki środowiskowe | 266 |
4. Zwrot kosztu usług wodnych w Prawie wodnym z 2017 r. | 267 |
4.1. Uchwalenie ustawy z 20.07.2017 r. – Prawo wodne | 267 |
4.2. Pojęcie usług wodnych | 268 |
4.3. Obowiązek zwrotu kosztów za usługi wodne – konstrukcja opłaty za usługi wodne w Prawie wodnym z 2017 r. | 269 |
4.4. Podmioty korzystające z usług wodnych | 271 |
4.5. Zwolnienia od obowiązku opłaty za korzystanie z usług wodnych | 272 |
5. Wnioski | 273 |
Bibliografia | 273 |
Orzecznictwo | 274 |
Odpowiedzi na interpelacje poselskie | 274 |
Inne | 275 |
Piotr Rak | |
XIII. Analizy kosztów i korzyści na potrzeby wniosków o dofinansowanie, w tym w ujęciu międzysektorowym | 277 |
1. Wprowadzenie | 277 |
2. Zastosowanie analizy kosztów i korzyści | 278 |
3. Podstawy metodyczne analizy kosztów i korzyści | 280 |
4. Algorytm analizy kosztów i korzyści | 281 |
5. Ogólne wymagania wniosków o dofinansowanie | 284 |
6. Wymagania metodyczne analizy kosztów i korzyści na potrzeby wniosków o dofinansowanie | 285 |
7. Wyzwania metodyczne oceny wariantów międzysektorowych | 289 |
8. Ujęcie analiz międzysektorowych we wnioskach o dofinansowanie | 290 |
9. Wnioski praktyczne | 293 |
Bibliografia | 293 |
Łukasz Trojnarski | |
XIV. Ekonomiczne aspekty wariantowania metod ochrony przeciwpowodziowej | 295 |
1. Wprowadzenie | 295 |
2. Etapy analiz ekonomicznych | 295 |
2.1. Przygotowanie wariantów ochrony przed powodzią i ocena wariantów ochrony przed powodzią | 297 |
2.2. Sposób formułowania wariantów do analiz | 300 |
3. Analiza wielokryterialna | 303 |
4. Analiza kosztów i korzyści | 310 |
4.1. Etapy analizy kosztów i korzyści | 313 |
4.2. Metodyka szacowania kosztów i korzyści | 314 |
4.3. Uniknięte straty materialne | 316 |
4.4. Uniknięte straty niematerialne | 317 |
4.5. Dodatkowe korzyści społeczne | 319 |
4.6. Indukowane korzyści ekonomiczne | 319 |
4.7. Wycena kosztów społecznych | 320 |
4.8. Analiza kosztów i korzyści jako element analiz wrażliwości w studium wykonalności | 321 |
5. Wnioski | 322 |
Bibliografia | 322 |