INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Uniwersytet jest jedną z kluczowych instytucji kultury świata zachodniego. Jest nie tylko miejscem kształcenia, tworzenia i przekazywania wiedzy, lecz także formowania się wspólnoty, budowania warunków do namysłu oraz debaty nad wartościami i funda mentalnymi pytaniami społecznymi. Z jednej strony jest on zakorzeniony w tradycji, z drugiej zmienia się wraz ze społeczeństwem, współtworzy i odzwierciedla zmiany społeczne, ekonomiczne i kulturowe.
Książka ukazuje miejsce założeń w świecie Zachodu, ze szczególnym uwzględnieniem religii i procesów sekularyzacji.
Publikacja jest adresowana nie tylko do profesjonalistów zajmujących się tematyką przemian uniwersytetu, może ona zainteresować również tych, których zajmuje spór o jego kształt.
Cezary Kościelniak – doktor filozofii, wykładowca na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania badawcze autora koncentrują się na kulturowych uwarunkowaniach uniwersytetu, religii w życiu publicznym, kulturze i tożsamości politycznej oraz konfliktach geokulturowych. Opublikował m.in. Uniwersytet – rozwój – kultura (2015).
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21058-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Uniwersytet i znaczenie kultury | 9 |
Rozdział 1. KULTURA I PROGRAMY UNIWERSYTETU ŚWIATA ZACHODNIEGO:WPROWADZENIE DO ANALIZY FUNDAMENTALNEJ 19 | |
1. Podejście kulturowe i badania nad szkolnictwem wyższym | 19 |
2. Założenia pracy – analogia z teorii projektowania | 23 |
2.1. Model czy program uniwersytetu? | 23 |
2.2. Program uniwersytetu w kontekście założeń aksjologicznych | 27 |
3. Problematyka i struktura pracy | 28 |
Rozdział 2. BILDUNG, WISSENSCHAFT, STAAT. PROGRAM UNIWERSYTETU HUMBOLDTOWSKIEGO 33 | |
1. Wprowadzenie | 33 |
2. Uwarunkowania historyczne – duch Oświecenia i klasycyzmu | 36 |
3. Założenia epistemologiczne: Wilhelm von Humboldt i Friedrich Schleiermacher | 41 |
4. Cechy uniwersytetu humblodtowskiego | 48 |
5. Sekularyzacja a program uniwersytetu | 58 |
6. Transmisja i krytyka ideałów humboldtowskich | 64 |
6.1. Kazimierz Twardowski i echa Humboldta w koncepcji dostojeństwa uniwerystetu | 64 |
6.2. Uniwersytet humboldtowski i jego krytyka | 69 |
7. Podsumowanie | 74 |
Rozdział 3. JOHN HENRY NEWMAN I UNIWERSYTET JAKO INSTYTUCJA PRZEKAZYWANIA TRADYCJI | 79 |
1. Wprowadzenie | 79 |
2. Uwarunkowania społeczne | 82 |
2.1. Sytuacja kulturowa uniwerystetów w Anglii w XIX wieku | 82 |
2.2. Oxford movement | 85 |
3. Formacja – centralna kategoria uniwersytetu J.H. Newmana | 87 |
4. Newman i założenia desekularyzacyjne uniwersytetu | 91 |
5. Newman vs. Humboldt | 95 |
6. Transmisje programu Newmana: w stronę nowoczesnego uniwersytetu katolickiego | 101 |
7. Silna tożsamość czy hermetyczność? Krytyka programu newmanowskiego | 105 |
8. Podsumowanie | 108 |
Rozdział 4. WPROWADZENIE DO TRANSATLANTYCKICH TRANSMISJI PROGRAMÓW UNIWERSYTETU | 111 |
1. Niemiecka transmisja programów uniwersytetów | 111 |
2. Kilka uwag o współczesnej formacji programów amerykańskich uniwersytetów | 117 |
3. Amerykańskie dyskursy szkolnictwa wyższego | 121 |
4. Akademia vs. uniwersytet, współczesne rozumienia amerykańskie | 122 |
5. Programy uniwersytetów amerykańskich i spory aksjologiczno-kulturowe | 131 |
6. Podsumowanie | 132 |
Rozdział 5. UNIWERSYTET W PRZESTRZENI RELIGII. AMERYKAŃSKI SPÓR O FUNDAMENTY 1 | 134 |
1. Wprowadzenie | 134 |
2. Sekularyzacja i sfera publiczna w USA | 136 |
3. Sekularyzacja i uniwersytet | 142 |
4. Sekularyzacja, sekularyzm, neutralność: kultura i kształtowanie się amerykańskiego świeckiego uniwersytetu | 146 |
5. Założenia stanowiska fundamenty 1 | 152 |
6. Podsumowanie | 154 |
Rozdział 6. NEUTRALNOŚĆ W KONTEKŚCIE LIBERALNEJ EDUKACJI. AMERYKAŃSKI SPÓR O FUNDAMENTY 2 | 157 |
1. Wprowadzenie | 157 |
2. Uwarunkowania historyczne – Thomas Jefferson prekursor amerykańskiej uniwersyteckiej edukacji obywatelskiej | 161 |
3. Role liberal arts na amerykańskiej uczelni | 168 |
4. Neutralny liberalizm polityczny i uniwersytet | 171 |
5. Uniwersytet jako instytucja demokratycznej inkluzji – propozycja programu Marthy Nussbaum | 174 |
5.1. Sokratejskie doświadczanie przekonań | 175 |
5.2. Globalne obywatelstwo międzykulturowe | 176 |
5.3. Narracyjna wyobraźnia | 176 |
6. Krytyka i ograniczenia propozycji uniwersytetu multikulturowego | 177 |
7. Transmisja koncpecji liberalnej amerykańskiej akademii | 183 |
8. Podsumowanie | 184 |
Rozdział 7. KORPORACYJNY NEUTRALIZM I PROGRAM „MULTIWERSYTETU” | 187 |
1. Wprowadzenie | 187 |
2. Clark Kerr i zmiana założeń kulturowych amerykańskiego uniwersytetu | 189 |
2.1. Clark Kerr – wizjoner i aktor zmiany szkolnictwa wyższego w USA | 189 |
2.2. Uniwersytet i kontekst kultury gospodarczej USA | 190 |
3. The Uses of the University i ewolucja uniwersytetu badawczego w kierunku multiwersytetu | 193 |
3.1. J.H. Newman a multiwersytet Kerra | 197 |
3.2. W. von Humboldt a multiwersytet Kerra | 199 |
4. Konsekwencje kulturowe programu multiwersytetu | 201 |
4.1. Wspólnota czy korporacja? | 201 |
4.2. Krytyka modelu korporacyjnego | 203 |
5. Podsumowanie | 207 |
Zakończenie | 210 |
Bibliografia | 217 |