Przemiany idei uniwersytetu

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

64,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 32,00 zł  


64,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Uniwersytet jest jedną z kluczowych instytucji kultury świata zachodniego. Jest nie tylko miejscem kształcenia, tworzenia i przekazywania wiedzy, lecz także formowania się wspólnoty, budowania warunków do namysłu oraz debaty nad wartościami i funda mentalnymi pytaniami społecznymi. Z jednej strony jest on zakorzeniony w tradycji, z drugiej zmienia się wraz ze społeczeństwem, współtworzy i odzwierciedla zmiany społeczne, ekonomiczne i kulturowe.
Książka ukazuje miejsce założeń w świecie Zachodu, ze szczególnym uwzględnieniem religii i procesów sekularyzacji.
Publikacja jest adresowana nie tylko do profesjonalistów zajmujących się tematyką przemian uniwersytetu, może ona zainteresować również tych, których zajmuje spór o jego kształt.
Cezary Kościelniak – doktor filozofii, wykładowca na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania badawcze autora koncentrują się na kulturowych uwarunkowaniach uniwersytetu, religii w życiu publicznym, kulturze i tożsamości politycznej oraz konfliktach geokulturowych. Opublikował m.in. Uniwersytet – rozwój – kultura (2015).


Rok wydania2020
Liczba stron224
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21058-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Uniwersytet i znaczenie kultury     9
  Rozdział 1. KULTURA I PROGRAMY UNIWERSYTETU ŚWIATA ZACHODNIEGO:WPROWADZENIE DO ANALIZY FUNDAMENTALNEJ 19
    1. Podejście kulturowe i badania nad szkolnictwem wyższym     19
    2. Założenia pracy – analogia z teorii projektowania    23
      2.1. Model czy program uniwersytetu?    23
      2.2. Program uniwersytetu w kontekście założeń aksjologicznych     27
    3. Problematyka i struktura pracy    28
  Rozdział 2. BILDUNG, WISSENSCHAFT, STAAT. PROGRAM UNIWERSYTETU HUMBOLDTOWSKIEGO 33
    1. Wprowadzenie    33
    2. Uwarunkowania historyczne – duch Oświecenia i klasycyzmu     36
    3. Założenia epistemologiczne: Wilhelm von Humboldt i Friedrich Schleiermacher    41
    4. Cechy uniwersytetu humblodtowskiego     48
    5. Sekularyzacja a program uniwersytetu     58
    6. Transmisja i krytyka ideałów humboldtowskich     64
      6.1. Kazimierz Twardowski i echa Humboldta w koncepcji dostojeństwa uniwerystetu     64
      6.2. Uniwersytet humboldtowski i jego krytyka    69
    7. Podsumowanie    74
  Rozdział 3. JOHN HENRY NEWMAN I UNIWERSYTET JAKO INSTYTUCJA PRZEKAZYWANIA TRADYCJI     79
    1. Wprowadzenie    79
    2. Uwarunkowania społeczne    82
      2.1. Sytuacja kulturowa uniwerystetów w Anglii w XIX wieku    82
      2.2. Oxford movement     85
    3. Formacja – centralna kategoria uniwersytetu J.H. Newmana    87
    4. Newman i założenia desekularyzacyjne uniwersytetu     91
    5. Newman vs. Humboldt     95
    6. Transmisje programu Newmana: w stronę nowoczesnego uniwersytetu katolickiego    101
    7. Silna tożsamość czy hermetyczność? Krytyka programu newmanowskiego    105
    8. Podsumowanie    108
  Rozdział 4. WPROWADZENIE DO TRANSATLANTYCKICH TRANSMISJI PROGRAMÓW UNIWERSYTETU    111
    1. Niemiecka transmisja programów uniwersytetów     111
    2. Kilka uwag o współczesnej formacji programów amerykańskich uniwersytetów    117
    3. Amerykańskie dyskursy szkolnictwa wyższego    121
    4. Akademia vs. uniwersytet, współczesne rozumienia amerykańskie    122
    5. Programy uniwersytetów amerykańskich i spory aksjologiczno-kulturowe    131
    6. Podsumowanie    132
  Rozdział 5. UNIWERSYTET W PRZESTRZENI RELIGII. AMERYKAŃSKI SPÓR O FUNDAMENTY 1    134
    1. Wprowadzenie    134
    2. Sekularyzacja i sfera publiczna w USA    136
    3. Sekularyzacja i uniwersytet     142
    4. Sekularyzacja, sekularyzm, neutralność: kultura i kształtowanie się amerykańskiego świeckiego uniwersytetu    146
    5. Założenia stanowiska fundamenty 1    152
    6. Podsumowanie    154
  Rozdział 6. NEUTRALNOŚĆ W KONTEKŚCIE LIBERALNEJ EDUKACJI. AMERYKAŃSKI SPÓR O FUNDAMENTY 2     157
    1. Wprowadzenie    157
    2. Uwarunkowania historyczne – Thomas Jefferson prekursor amerykańskiej uniwersyteckiej edukacji obywatelskiej    161
    3. Role liberal arts na amerykańskiej uczelni    168
    4. Neutralny liberalizm polityczny i uniwersytet     171
    5. Uniwersytet jako instytucja demokratycznej inkluzji – propozycja programu Marthy Nussbaum    174
      5.1. Sokratejskie doświadczanie przekonań    175
      5.2. Globalne obywatelstwo międzykulturowe     176
      5.3. Narracyjna wyobraźnia     176
    6. Krytyka i ograniczenia propozycji uniwersytetu multikulturowego    177
    7. Transmisja koncpecji liberalnej amerykańskiej akademii    183
    8. Podsumowanie    184
  Rozdział 7. KORPORACYJNY NEUTRALIZM I PROGRAM „MULTIWERSYTETU”     187
    1. Wprowadzenie    187
    2. Clark Kerr i zmiana założeń kulturowych amerykańskiego uniwersytetu    189
      2.1. Clark Kerr – wizjoner i aktor zmiany szkolnictwa wyższego w USA    189
      2.2. Uniwersytet i kontekst kultury gospodarczej USA     190
    3. The Uses of the University i ewolucja uniwersytetu badawczego w kierunku multiwersytetu    193
      3.1. J.H. Newman a multiwersytet Kerra     197
      3.2. W. von Humboldt a multiwersytet Kerra    199
    4. Konsekwencje kulturowe programu multiwersytetu     201
      4.1. Wspólnota czy korporacja?     201
      4.2. Krytyka modelu korporacyjnego    203
    5. Podsumowanie    207
  Zakończenie     210
  Bibliografia    217
RozwińZwiń