Uniwersytet, rozwój, kultura

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Cezarego Kościelniaka charakteryzuje przemiany w szkolnictwie wyższym w kontekście rozwoju państwa dobrobytu oraz państw posttransformacyjnych poprzez analizę teoretyczną oraz studia przypadków. Autor podejmuje zagadnienia: w jaki sposób kryzys państwa dobrobytu wpływa na politykę szkolnictwa wyższego? Na czym polega kulturowy wpływ uniwersytetu w rozwoju społecznym i ekonomicznym. Wreszcie, w jakich relacjach pozostaje uniwersytet w kontekście zrównoważonego rozwoju? Prowadzone w książce rozważania łączą perspektywę kulturową z instytucjonalną, dając tym samym szersze pole teoretycznej refleksji o obecnej kondycji uniwersytetu.


Rok wydania2015
Liczba stron186
KategoriaTeoria kultury
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2973-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
  Rozdział I. Kryzys państwa dobrobytu i uniwersytet     19
    1. Postawienie problemu     19
    2. Konceptualizacja państwa dobrobytu     20
    3. Role uniwersytetu w polityce państwa dobrobytu     24
    4. Kryzys państwa dobrobytu i jego wpływ na uniwersytet     34
    5. Podsumowanie     43
  
  Rozdział II. Posttransformacyjność jako kulturowo-ekonomiczna kategoria rozwoju     46
    1. Postawienie problemu     46
    2. Transformacja i posttransformacja     48
      2.1. Cechy posttransformacyjności     50
        2.1.1. Liberalizacja gospodarek i utrzymanie tempa wzrostu gospodarczego     51
        2.1.2. Znaczenie dziedzictwa kulturowego Zachodu     55
        2.1.3. Dynamika procesów demokratycznych     58
        2.1.4. Akcesja ze strukturami europejskimi     60
      2.2. Posttransformacyjność jako proces w drodze do państwa dobrobytu     62
      2.3. Posttransformacyjność w kontekście jakości życia     65
    3. Historyczno-kulturowe uwarunkowania polskiego państwa dobrobytu     72
      3.1. Dziedzictwo folwarku jako wzoru dla kultury organizacyjnej     72
      3.2. Postfolwarczność jako wzór dla polityki posttransformacyjnego państwa opiekuńczego     78
    4. Podsumowanie     80
  
  Rozdział III. Szwajcarskie szkolnictwo wyższe w kontekście konserwatywnego państwa dobrobytu. Studium przypadku     83
    1. Postawienie problemu     83
    2. Dlaczego Szwajcaria?     83
    3. Szwajcaria     86
      3.1. Dane krajowe     86
      3.2. Jakiego rodzaju państwem dobrobytu jest Szwajcaria?     88
    4. Kulturowe wzorce szwajcarskiego państwa dobrobytu     92
      4.1. Źródła historyczno-kulturowe     92
      4.2. Wielojęzyczność Konfederacji Helweckiej     95
      4.3. Autonomia i prorynkowa orientacja Szwajcarii     97
    5. Państwo dobrobytu i edukacja wyższa w Konfederacji Helweckiej     98
    6. System szkolnictwa wyższego w Szwajcarii     103
    7. Internacjonalizacja     107
    8. Transfer z uniwersytetów do rynków pracy     110
    9. Komentarz do danych     112
    10. Podsumowanie     117
  
  Rozdział IV. Polskie szkolnictwo wyższe w dobie posttransformacyjności. Studium przypadku     119
    1. Postawienie problemu     119
    2. Szkolnictwo wyższe i kulturowe aspekty transformacji     120
    3. Finansowanie     124
    4. Kontekst demograficzn     131
    5. Internacjonalizacja     135
    6. Transfer z uczelni do rynków pracy     140
    7. Komentarz do danych: wnioski z wywiadów z interesariuszami szkolnictwa wyższego     144
    8. Podsumowanie     151
  
  Rozdział V. Uniwersytet wobec zrównoważonego rozwoju     153
    1. Postawienie problemu     153
    2. Zrównoważony rozwój – wprowadzenie     154
    3. W stronę idei uniwersytetu i zrównoważonego rozwoju     158
      3.1. Przybliżenia teoretyczne     158
      3.2. Przybliżenia instytucjonalne     163
    4. Podsumowanie     168
  
  Zakończenie     169
  Bibliografia     175
  University, Development, Culture (Summary)     185
RozwińZwiń