INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka Cezarego Kościelniaka charakteryzuje przemiany w szkolnictwie wyższym w kontekście rozwoju państwa dobrobytu oraz państw posttransformacyjnych poprzez analizę teoretyczną oraz studia przypadków. Autor podejmuje zagadnienia: w jaki sposób kryzys państwa dobrobytu wpływa na politykę szkolnictwa wyższego? Na czym polega kulturowy wpływ uniwersytetu w rozwoju społecznym i ekonomicznym. Wreszcie, w jakich relacjach pozostaje uniwersytet w kontekście zrównoważonego rozwoju? Prowadzone w książce rozważania łączą perspektywę kulturową z instytucjonalną, dając tym samym szersze pole teoretycznej refleksji o obecnej kondycji uniwersytetu.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 186 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2973-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział I. Kryzys państwa dobrobytu i uniwersytet | 19 |
1. Postawienie problemu | 19 |
2. Konceptualizacja państwa dobrobytu | 20 |
3. Role uniwersytetu w polityce państwa dobrobytu | 24 |
4. Kryzys państwa dobrobytu i jego wpływ na uniwersytet | 34 |
5. Podsumowanie | 43 |
Rozdział II. Posttransformacyjność jako kulturowo-ekonomiczna kategoria rozwoju | 46 |
1. Postawienie problemu | 46 |
2. Transformacja i posttransformacja | 48 |
2.1. Cechy posttransformacyjności | 50 |
2.1.1. Liberalizacja gospodarek i utrzymanie tempa wzrostu gospodarczego | 51 |
2.1.2. Znaczenie dziedzictwa kulturowego Zachodu | 55 |
2.1.3. Dynamika procesów demokratycznych | 58 |
2.1.4. Akcesja ze strukturami europejskimi | 60 |
2.2. Posttransformacyjność jako proces w drodze do państwa dobrobytu | 62 |
2.3. Posttransformacyjność w kontekście jakości życia | 65 |
3. Historyczno-kulturowe uwarunkowania polskiego państwa dobrobytu | 72 |
3.1. Dziedzictwo folwarku jako wzoru dla kultury organizacyjnej | 72 |
3.2. Postfolwarczność jako wzór dla polityki posttransformacyjnego państwa opiekuńczego | 78 |
4. Podsumowanie | 80 |
Rozdział III. Szwajcarskie szkolnictwo wyższe w kontekście konserwatywnego państwa dobrobytu. Studium przypadku | 83 |
1. Postawienie problemu | 83 |
2. Dlaczego Szwajcaria? | 83 |
3. Szwajcaria | 86 |
3.1. Dane krajowe | 86 |
3.2. Jakiego rodzaju państwem dobrobytu jest Szwajcaria? | 88 |
4. Kulturowe wzorce szwajcarskiego państwa dobrobytu | 92 |
4.1. Źródła historyczno-kulturowe | 92 |
4.2. Wielojęzyczność Konfederacji Helweckiej | 95 |
4.3. Autonomia i prorynkowa orientacja Szwajcarii | 97 |
5. Państwo dobrobytu i edukacja wyższa w Konfederacji Helweckiej | 98 |
6. System szkolnictwa wyższego w Szwajcarii | 103 |
7. Internacjonalizacja | 107 |
8. Transfer z uniwersytetów do rynków pracy | 110 |
9. Komentarz do danych | 112 |
10. Podsumowanie | 117 |
Rozdział IV. Polskie szkolnictwo wyższe w dobie posttransformacyjności. Studium przypadku | 119 |
1. Postawienie problemu | 119 |
2. Szkolnictwo wyższe i kulturowe aspekty transformacji | 120 |
3. Finansowanie | 124 |
4. Kontekst demograficzn | 131 |
5. Internacjonalizacja | 135 |
6. Transfer z uczelni do rynków pracy | 140 |
7. Komentarz do danych: wnioski z wywiadów z interesariuszami szkolnictwa wyższego | 144 |
8. Podsumowanie | 151 |
Rozdział V. Uniwersytet wobec zrównoważonego rozwoju | 153 |
1. Postawienie problemu | 153 |
2. Zrównoważony rozwój – wprowadzenie | 154 |
3. W stronę idei uniwersytetu i zrównoważonego rozwoju | 158 |
3.1. Przybliżenia teoretyczne | 158 |
3.2. Przybliżenia instytucjonalne | 163 |
4. Podsumowanie | 168 |
Zakończenie | 169 |
Bibliografia | 175 |
University, Development, Culture (Summary) | 185 |