POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Część monograficzna tomu 2/2017 „Chowanny” pod redakcją Ewy Bielskiej została zatytułowana Zagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emanacją a stagnacją. Jej celem jest utworzenie interdyscyplinarnego forum wymiany refleksji dotyczącej kategorii oporu. Efektem współpracy z licznym gronem badaczy tejże problematyki reprezentujących dyscypliny takie, jak psychologia, socjologia, pedagogika, jest możliwość zaprezentowania zróżnicowanych kontekstów ulokowania refleksji nad oporem we współczesnych naukach społecznych. Egzemplifikacje dotyczą tutaj refleksji w studiach z zakresu psychologii klinicznej, psychoterapii, teorii i praktyki profesji pomocowych, studiów z zakresu resocjalizacji i szeroko rozumianej teorii i praktyki związanej z treatment (czy też differentia treatment). Podjęte rozważania problematyki oporu odnoszą się także do socjologicznego ujęcia praktyk kulturowych o charakterze kontestacji, oporu wobec zmiany w przestrzeni edukacyjnej oraz oporu wobec normatywnych matryc kulturowych.
Część tekstów rozporoszonych tomu tematycznie odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak stosunek studentów pedagogiki do wybranych instytucji kontroli społecznej, satysfakcja młodzieży akademickiej ze sposobu funkcjonowania jej rodziny pochodzenia, medialne wzory kultury zdrowotnej, aktywność fizyczna, percepcja lęku przed śmiercią, zdrowotne i społeczne zagrożenia wynikające z uzależnień od czynności, pojęcie uzależnienia w środowisku lokalnym, peryferie społeczne jako przestrzeń profilaktyki zachowań ryzykownych, kulturowe źródła dydaktyki szkolnej, osobisty w perspektywie modelu elastyczności psychologicznej.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 406 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Od Redakcji / | 9 |
Część monograficzna | |
Zagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emancypacją a stagnacją (pod redakcją Ewy Bielskiej) | |
Wstęp (Ewa Bielska) / | 15 |
Ewa Bielska: Opór – jego interdyscyplinarny charakter, sieć pojęć i perspektywy teoretyczne (wybrane ujęcia) / | 19 |
Hanna Przybyła - Basista: Niechęć do uczestniczenia w procesie psychoterapii i mediacjach rodzinnych – opór i jego przyczyny / | 33 |
Aleksandra Wieteska: Opór w terapii psychodynamicznej dorosłych, dzieci i młodzieży / | 57 |
Mariusz Sztuka: Kategoria oporu w badaniach penitencjarnych Horyzont zastosowań / | 71 |
Krzysztof Sawicki: Opór w szkole Z doświadczeń wychowanków zakładów poprawczych / | 85 |
Agata Rzymełka - Frąckiewicz: Przemiany systemu edukacji a opór społeczny jako wyraz niepokojów wobec zmieniających się realiów / | 109 |
Andrzej Kasperek: Zielony romantyzm, kontrkultura i ekologia Kilka uwag na temat romantycznych inspiracji ekologicznego oporu / | 123 |
Ewa Jarosz: Obywatelskość dziecka – wyboista droga emancypacji w warunkach oporu dorosłych / | 141 |
Teresa Wilk: Opór wobec potrzeby/logiki codzienności, czyli o tym, dlaczego współcześni Polacy nie chcą, nie potrafią, … posługiwać się poprawnym językiem polskim Konsekwencje i potrzeby / | 167 |
Agnieszka Gromkowska -Melosik: Paradoksy testów kompetencji języka angielskiego w krajach azjatyckich / | 191 |
Studia i rozprawy | |
Anna Nowak: Stosunek studentów pedagogiki do wybranych instytucji kontroli społecznej i do prawa jako narzędzia kontroli społecznej / | 211 |
Tomasz Bajkowski: Zapisane w pamięci – satysfakcja młodzieży akademickiej ze sposobu funkcjonowania jej rodziny pochodzenia / | 223 |
Anna Gaweł: Medialne wzory kultury zdrowotnej jako wyzwanie dla edukacji / | 239 |
Alina Dworak: Physical Activity as a Challenge for Education and the Promotion of Women’s Health / | 255 |
Józef Binnebesel, Zbigniew Formella: Percepcja lęku przed śmiercią w kontekście Tanatopedagogicznej Relacyjnej Terapii Zastępczej – badania realizowane na terenie Włoch / | 269 |
Joanna Bulska: Współczesny człowiek wobec zdrowotnych i społecznych zagrożeń wynikających z uzależnień od czynności / | 299 |
Iwona Malorny: The Notion of Addiction in the Local Environment Diagnosis and Prevention / | 313 |
Grzegorz Bolesław Głupczyk: Peryferie społeczne jako przestrzeń profilaktyki zachowań ryzykownych / | 327 |
Marta Krasuska - Betiuk: Polonistyczne obrazy świata Szkic o kulturowych źródłach dydaktyki szkolnej / | 349 |
Magdalena Hyla: Dlaczego opieramy się własnym marzeniom? Rozwój osobisty w perspektywie modelu elastyczności psychologicznej / | 373 |
Recenzje, komunikaty, polemiki | |
Henryk Gąsior Wspomnienie sylwetki pedagoga – wychowawcy, organizatora uniwersyteckiej pedagogiki społecznej na Śląsku (Adam Stankowski) / | 391 |
Kondolecje na okoliczność śmierci prof Henryka Gąsiora (Tadeusz Pilch) / | 397 |
The 35th Anniversary of the Polish Educational Research Association Scientific Conference The Identity of Pedagogy Sociability – Ethicality – Communality (Warsaw, 11 May 2016) (Joanna Michalak-Dawidziuk) / | 399 |