„Chowanna” 2009, R. 52 (65), T. 1 (32): Terapia pedagogiczna

1 ocena

Redakcja:

Adam Stankowski

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,94  31,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 31,50 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,16 zł  


23,94

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Punktem wyjścia prezentowanej publikacji jest treść i zakres pojęcia „terapia pedagogiczna”. To termin autorstwa Ottona Lipkowskiego, który terapię pedagogiczną rozumie jako wszelkie działania pedagogiczne mające zlikwidować lub ograniczyć zaburzenia rozwojowe oraz umożliwić jak najpełniejszy rozwój jednostkom z odchyleniami od normy. Terapia, o której mowa, to jeden z procesów znaczących dla realizacji procesu wychowania, podobnie jak rewalidacja, resocjalizacja, czy rehabilitacja. Cel postawiony w terapii pedagogicznej może być osiągnięty dzięki właściwie dobranym metodom, technikom i środkom, ale też dzięki tworzeniu odpowiedniego klimatu terapeutycznego.
W prezentowanych opracowaniach, których autorami są w przeważającej mierze nauczyciele akademiccy – pracownicy Katedry Pedagogiki Specjalnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii, skupiono uwagę m.in. na wpływaniu na sfery uczuciowe dziecka, wykorzystywaniu pożytecznych form działania, wyzwalaniu się zahamowań i blokad, działaniu twórczym oraz normowaniu zaburzeń.


Rok wydania2014
Liczba stron278
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SPIS TREŚCI
  
  Wstęp (Adam Stankowski) /    5
  
  Artykuły
  
  ADAM STANKOWSKI
  Terapia pedagogiczna - wprowadzenie /    9
  
  KATARZYNA GABRYŚ
  O wartościach terapeutycznych w praktyce wychowawczej pedagoga specjalnego /    33
  
  EWA ŚWIĄC
  Pomysły interpretacyjne a wartości (na przykładzie baśni) /    43
  
  JOANNA GODAWA, MARTA NIEMIEC
  Zastosowanie programu ART w pracy z dziećmi i młodzieżą agresywną /    55
  
  KRYSTYNA MOCZIA
  Nuuuda... w chorobie. Humor sytuacyjny jako antidotum na nudę /    73
  
  ANNA KURZEJA, JOANNA GODAWA
  Wykorzystanie zooterapii w terapii pedagogicznej na przykładzie terapii z udziałem psa /    85
  
  KRYSTYNA MOCZIA, JOANNA GODAWA
  Malowane słowem, gestem i oddechem..., czyli koloroterapia na zajęciach terapeutyczno-rewalidacyjnych /    97
  
  DARIUSZ DZIUBA
  Konferencja jako metoda wspierająca osiąganie niezależności oraz forma wyrażania oczekiwań przez młodzież niepełnosprawną intelektualnie /    109
  
  STANISŁAW BYRA, MONIKA PARCHOMIUK
  Optymizm dyspozycjonalny młodzieży niepełnosprawnej - wybrane konteksty /    115
  
  TADEUSZ WOLAN
  Uwarunkowania i tendencje do brutalizacji zachowań dzieci i młodzieży (w okresie transformacji ustrojowej w Polsce) /    133
  
  ELŻBIETA WIŚNIEWSKA
  Realizacja potrzeby kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym w warunkach szkoły integracyjnej /    155
  
  MARTA NIEMIEC
  Problem przystosowania dzieci z ADHD do warunków szkolnych - (sposoby przeciwdziałania odrzuceniu i wykluczeniu społecznemu dziecka „innego”) /    169
  
  BEATA PITUŁA, MAŁGORZATA KITLIŃSKA-KRÓL
  Jakość i zakres funkcjonowania systemu opieki logopedycznej w ocenach nauczycieli, logopedów i rodziców /    187
  
  EWA GER
  Typologia polskich wolontariuszy według systemu wartości-możliwości spójnego referencyjnego układu czynności pomagania /    207
  
  ŠTEFAN VAŠEK, ALEXANDRA KASTELOVÁ
  Porównanie systemów kształcenia pedagogów specjalnych w polskich i słowackich szkołach wyższych /    221
  
  Recenzje
  
  Nauczyciel wobec problemów współczesności. Red. Beata Pituła, Katowice, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka 2006 (Hanna Gawonicz) /    241
  
  Teresa Wilk: Bukowno - między Małopolską a Górnym Śląskiem. Przestrzeń egzystencji i aktywizacji społeczności lokalnej (studium socjopedagogiczne). Kraków, Oficyna Wydawnicza, „Impuls” 2006 (Piotr Mosiek) /    247
  
  Oświata polska 1944-1956. Wybór źródeł. Cz. 1: Lata 1944-1948. [Wybór] Stanisław M a u e r s b e rg, Marian W a l c z a k. Warszawa, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne 1999; Cz. 2: Lata 1949-1956. [Wybór] Stanisław M a u e r s b e rg, Marian W a l c z a k. Warszawa, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne 2000 (Witold Chmielewski) /    255
  
  Tomasz Niemirowski: O naturze i wspomaganiu rozwoju umysłowego. Lublin, „Innovatio Press” Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji 2008 (Ryszard Stachowski) /    259
  
  Wspomnienia
  
  Profesor Jan Poplucz (1932-2008) /    265
RozwińZwiń