POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W dyskusjach na temat relacji fiskalnych państwo – samorząd terytorialny podstawowe problemy koncentrują się wokół kwestii zakresu i skali decentralizacji finansów publicznych i odpowiedzi na pytanie, czy sprzyja ona efektywnemu funkcjonowaniu sektora finansów publicznych, czy raczej tę efektywność zmniejsza. W dyskusjach tych – nawiązując do dwóch przeciwstawnych teorii samorządu terytorialnego: prawnonaturalnej/naturalistycznej, wywodzącej się z doktryny prawa natury, oraz państwowej/funkcjonalnej – podkreśla się, że współcześnie podział zadań i wydatków publicznych między szczeble administracji publicznej kształtuje się jednak przede wszystkim pod wpływem czynników historycznych, ekonomicznych, geograficznych i politycznych. W Polsce podstawy prawno-finansowe funkcjonowania sektora samorządowego, które ukształtowały się w wyniku kilkudziesięcioletniej ewolucji, są w ostatnim okresie zmieniane w niektórych obszarach systemu finansów samorządu terytorialnego. Zmiany te mają jednak fragmentaryczny charakter i polegają na „ulepszaniu” aktualnych rozwiązań. Tymczasem potrzebne jest podejście bardziej systemowe, którego punktem wyjścia powinno być założenie o zapewnieniu organom samorządu terytorialnego samodzielnego i elastycznego kształtowania polityki finansowej i efektywnego wykonywania zadań publicznych oraz na tej podstawie zrewidowanie i określenie zakresu decentralizacji finansów publicznych. Wiąże się to z potrzebą wypracowania rozwiązań zapewniających partnerskie relacje fiskalne pomiędzy państwem a samorządem terytorialnym. W zamierzeniu redaktorów niniejsza publikacja ma stanowić głos środowiska naukowego ekonomistów i prawników na temat relacji fiskalnych pomiędzy państwem a samorządem terytorialnym, ze szczególnym uwzględnieniem problemów podziału zadań i wydatkowania środków publicznych, zasad finansowania jednostek samorządu terytorialnego, polityki długu w zdecentralizowanym systemie finansów publicznych oraz zasad jawności i transparentności finansów publicznych. Artykuły, będące wynikiem studiów teoretycznych i badań empirycznych, zostały napisane przez przedstawicieli wiodących ośrodków akademickich w Polsce. Pozostajemy w przekonaniu, że prezentowane artykuły spotkają się z Państwa życzliwym zainteresowaniem oraz, co byłoby cenne, staną się przyczynkiem do polemiki i dalszych owocnych badań.
Leszek Patrzałek, Hanna Kociemska
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 496 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Agnieszka Alińska: Crowdfunding w finansowaniu działalności inwestycyjnej jednostek samorządu terytorialnego | 11 |
Monika Banaszewska: Wpływ części wyrównawczej subwencji ogólnej na zróżnicowanie dochodów gmin w Polsce | 22 |
Marcin Będzieszak: Instrumenty dywersyfikacji dochodów własnych miast na prawach powiatu | 33 |
Krystyna Brzozowska: Rozwój PPP w Polsce – analiza zaangażowania jednostek samorządu terytorialnego | 44 |
Jan Czempas: Dysproporcje w dochodach gmin wiejskich w Polsce w latach 2002–2015 | 59 |
Dorota Czykier-Wierzba: Wpływ unijnej polityki spójności na proces decentralizacji zarządzania funduszami pomocowymi w Polsce | 69 |
Emilia Denek: Aspekty samodzielności samorządu terytorialnego i podległych szkół gminnych po 2009 roku w świetle przepisów prawnych | 79 |
Ryta Dziemianowicz: Dysfunkcje udziałów w podatkach państwowych w aspekcie zmniejszającej się samodzielności dochodowej samorządu terytorialnego w Polsce | 90 |
Teresa Famulska, Beata Rogowska-Rajda: Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego – wybrane problemy | 108 |
Sławomir Franek: Zróżnicowanie reguł fiskalnych dla jednostek samorządu terytorialnego w krajach Unii Europejskiej | 123 |
Łukasz Furman: Znaczenie udziałów we wpływach w podatkach dochodowych stanowiących dochód budżetu państwa dla jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w latach 2010–2015 | 134 |
Jolanta Gałuszka: Regionalne dysproporcje w polityce fiskalnej a rozwój sektora MŚP na przykładzie wybranych państw OECD | 153 |
Ewa Gońda: Tak zwany budżet obywatelski jako instrument alokacji środków publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego | 169 |
Małgorzata Gorzałczyńska-Koczkodaj: Finansowanie służby zdrowia w Polsce na przykładzie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej | 178 |
Ewa Gubernat: Uwarunkowania i finansowanie działalności rozwojowej jednostek samorządu terytorialnego | 190 |
Artur Halasz: Zmiana przeznaczenia nabytego dobra inwestycyjnego a prawo gminy do odliczenia podatku od towarów i usług | 206 |
Sławomira Kańduła: W sprawie funkcji wyrównawczej udziałów jednostek samorządu terytorialnego w podatkach wspólnych | 218 |
Hanna Kociemska: Zakat w heterodoksyjnym ujęciu partnerstwa publiczno-prywatnego | 230 |
Katarzyna Kopyściańska: Podatek katastralny w Polsce – czy słuszna koncepcja? | 240 |
Rafał Kowalczyk: Ustrojowa regulacja daninowych dochodów własnych gmin | 251 |
Katarzyna Maj-Waśniowska: Niestabilności warunków funkcjonowania systemu oświaty w Polsce | 262 |
Wiesława Maryla Miemiec: Wydatki budżetu jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone na finansowanie kosztów obsługi długu tych jednostek | 277 |
Izabela Nawrolska: Opłata za wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu jako źródło finansowania profilaktyki alkoholizmu | 291 |
Małgorzata Ofiarska: Zakres samodzielności rady gminy w procesie określania stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi | 308 |
Zbigniew Ofiarski: Opłata eksploatacyjna jako wspólne źródło dochodów państwa oraz gmin (aspekty normatywne) | 317 |
Jarosław Olejniczak: Problem wydajności przejmowanych wpływów z wybranych podatków w gminach wiejskich | 326 |
Katarzyna Owsiak: Kontrowersje wokół dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego | 340 |
Leszek Patrzałek: Funkcje dotacji przekazywanych do budżetów samorządów województw | 350 |
Marzena Piszczek: Wieloletnie planowanie finansowe w samorządzie | 363 |
Piotr Podsiadło: Pomoc publiczna jako czynnik stabilizujący zadłużenie sektora samorządowego w państwach członkowskich UE | 378 |
Marzanna Poniatowicz: Relacje państwo – samorząd terytorialny – przedsiębiorca na tle postulatów nowej ekonomii instytucjonalnej | 389 |
Alicja Sekuła: Rezerwa subwencji ogólnej w systemie finansowania samorządu terytorialnego | 407 |
Piotr Sołtyk: Wybrane problemy zarządzania ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego | 418 |
Krzysztof Surówka: Adekwatność dochodów JST do zakresu realizowanych zadań a problem ich samodzielności finansowej na przykładzie gmin oraz miast na prawach powiatu | 430 |
Marcin Surówka: Źródła finansowania budownictwa mieszkaniowego w Polsce | 440 |
Sebastian Susmarski: Analiza interesariuszy jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji w systemie IOWISZ | 453 |
Jolanta Szołno-Koguc: Subwencja ogólna jako instrument wsparcia transferowego samorządu gminnego | 462 |
Artur Walasik: Skłonność do konkurencji podatkowej | 472 |
Katarzyna Wójtowicz: Problem „rolowania” długu samorządowego i jego implikacje dla bezpieczeństwa finansowego JST | 483 |