POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja zawiera naukową analizę społecznego świata współczesnego polskiego teatru dramatycznego jako przestrzeni działania i dyskursu. Autorkę interesują przede wszystkim areny teatru publicznego, czyli miejsca sporu, dyskusji, polemiki między uczestnikami tego uniwersum. Jak pisze profesor Przemysław Kisiel, „wartość monografii wynika przede wszystkim z umiejętnego zakreślenia teoretycznych ram analizy oraz z wysokich merytorycznych kompetencji autorki, pozwalających na przeprowadzenie wnikliwej socjologicznej analizy środowiska teatralnego w Polsce. O wartości książki świadczy również umiejętne powiązanie materiału empirycznego zebranego w ramach własnych badań terenowych z materiałami pochodzącymi z innych źródeł”.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 346 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-045-7 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Areny społecznego świata teatru publicznego w Polsce – założenia metodologiczne badań | 7 |
Rozdział I. Społeczny świat i jego areny | 21 |
1. Cechy definicyjne społecznego świata | 21 |
2. Podstawowe pojęcia związane z teorią społecznego świata | 30 |
Podsumowanie | 40 |
Rozdział. II. Dyskusje wokół polityki teatralnej państwa i samorządowych organizatorów teatrów | 43 |
1. Polski teatr współczesny – szkic do portretu | 43 |
2. Model teatru polskiego jako kwestia dyskusyjna | 54 |
Podsumowanie | 62 |
Rozdział III. Dyrektorzy teatrów – ważni uczestnicy aren społecznego świata teatru | 65 |
1. Modele władzy w teatrach publicznych | 65 |
2. Dylematy dyrektorów teatrów | 68 |
3. Dyrektorzy jako przedmiot krytyki w społecznym świecie teatru | 75 |
Podsumowanie | 77 |
Rozdział IV. Areny wokół działania podstawowego | 79 |
1. Teatr w służbie dramatu kontra teatr postdramatyczny | 81 |
2. Dyskusje na temat współczesnej dramaturgii | 88 |
3. Spór o estetykę | 93 |
4. Areny wokół działań towarzyszących | 100 |
Podsumowanie | 106 |
Rozdział V. Dyskusje na temat podmiotów konsekrujących i wartościujących | 109 |
1. Państwowe szkoły teatralne – pomiędzy elitarnością i totalnością | 109 |
2. Widzowie kwalifikowani i krytycy-amatorzy | 120 |
3. Widz potoczny w perspektywie krytycznej | 140 |
Podsumowanie | 148 |
Rozdział VI. Areny w środowisku aktorów polskich teatrów publicznych | 153 |
1. Interakcje konfliktowe w środowisku teatralnym | 153 |
2. Środowiskowe układy i hierarchie | 163 |
3. Erozja etosu środowiskowego | 169 |
4. Wielość problemów doświadczanych i dyskutowanych przez uczestników społecznego świata teatru | 175 |
5. Inercja obywatelska | 190 |
6. Mitologizacje i demitologizacje zawodowe | 196 |
7. Celebrytyzm na cenzurowanym | 208 |
8. Przepuszczalność granic zawodowych | 215 |
Podsumowanie | 217 |
Rozdział VII. Trudna relacja aktor – reżyser | 219 |
1. Reżyser – primus inter pares? | 219 |
2. Aktor – współtwórca czy narzędzie w ręku reżysera? | 222 |
3. Sprzeczne oczekiwania wobec reżyserów – „demiurgów teatralnych” | 225 |
Podsumowanie | 231 |
Rozdział VIII. Aktor jako przedmiot krytyki w społecznym świecie teatru | 233 |
1. Krytyka motywacji zawodowych aktorów | 233 |
2. Aktor na scenie w perspektywie krytycznej | 235 |
3. Dyskusje na temat kondycji aktora w teatrze życia codziennego | 237 |
4. Aktor – never failed mechanism? | 241 |
Podsumowanie | 243 |
Rozdział IX. Aktor i jego wewnętrzne areny | 245 |
1. Mariaż z popkulturą – wybór czy konieczność? | 245 |
2. Być albo nie być na etacie | 253 |
3. Być albo nie być sławnym | 256 |
4. Być albo nie być aktorem | 258 |
Podsumowanie | 263 |
Rozdział X. Areny społecznego świata teatru w optyce socjologicznej | 265 |
1. Strategie i mechanizmy walki dyskursywnej na arenach teatralnych | 265 |
2. Areny jako inwariantne elementy społecznego świata teatru | 281 |
3. Typologia uczestników aren społecznego świata teatru | 289 |
Podsumowanie | 293 |
Zakończenie | 295 |
Bibliografia | 309 |
Wykaz tabel i schematów | 333 |
Social World of Th atre. Arenas of Public Dramatic Th atres in Poland. Summary | 335 |
Od redakcji | 345 |