INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Od listopada 2013 do lutego 2014 roku na Ukrainie trwały protesty, które przerodziły się w rewolucję zwaną Euromajdanem, a następnie w trwającą do dziś wojnę hybrydową w Donbasie. Protestom od początku towarzyszyły działania artystyczne, które z czasem ewoluowały w estetyczny, polityczny, społeczny oraz osobisty przekaz. Sztuka stała się jednostkowym wyrazem oporu wobec Rosji, inteligentnie wykorzystywanym medium budującym obraz rewolucji i samych protestujących, próbą odnalezienia tożsamości oraz sposobem na walkę z ogarniającym pesymizmem. Ewa Sułek z sukcesem przybliża polskiemu czytelnikowi sztukę ukraińską, która nadal jest Polakom właściwie nieznana, mimo bliskości geograficznej i związków kulturowych i historycznych między Polską a Ukrainą. Poprzez sztukę pokazuje zjawiska i prądy myślowe, które są dziś ważne dla Ukraińców, a które pozwalają zrozumieć nastroje społeczne i polityczne panujące w tym społeczeństwie.
Do tej pory rewolucja i wojna na Ukrainie przedstawiane były z punktu widzenia działań zbrojnych i ruchów politycznych. Tymczasem każdy konflikt niesie ze sobą nie tylko zmiany polityczne, lecz także kulturowe, wyrażające się w działalności artystycznej. Sztuka i kultura stanowią odzwierciedlenie postaw społecznych. Dlatego, obserwując działania artystyczne, możemy dowiedzieć się wiele na temat świadomości społeczeństwa ukraińskiego w czasach ogromnych przemian dotyczących istoty człowieka sowieckiego. Wielu komentatorów rewolucji podkreślało właśnie tę przemianę, będącą pierwszym sygnałem, że na Ukrainie rodzi się społeczeństwo obywatelskie.
Tekst, będący połączeniem literatury popularnonaukowej z reportażem, zwraca uwagę dojrzałością oglądu, sprawnością warsztatową i odważnym spojrzeniem na rzeczywistość towarzyszącą pracy i życiu artystów. Na oryginalną i zróżnicowaną formę literacką składają się również: połączenie przekazu ustnego z pisanym, przekazu wrażeniowego z merytorycznym, oraz użycie więcej niż jednego rodzaju narracji. Umiejętność uchwycenia drobnych gestów czy momentów wynika ze zmysłu i postawy wnikliwego obserwatora. Tekst Ewy Sułek cechuje również wiedza z zakresu kultury, przede wszystkim na polu sztuk wizualnych – autorka jest historykiem sztuki (studia na University of Cambridge oraz na Uniwersytecie Warszawskim), osobą wrażliwą, gotową do zgłębiania niewygodnych zagadnień i drążenia ich znaczeń. Co nie mniej też ważne, Ewa ma tak dziś w polskiej prozie rzadkie, wyrafinowane poczucie humoru, które świetnie amortyzuje powagę poruszanych przez nią spraw.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20103-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PROLOG. ZŁOTY CHLEB | 9 |
1. CHŁOPAK Z PIANINEM | 13 |
2. PRZED I PO | 67 |
Gabinet zabiegowy | 67 |
Wojownicy | 71 |
Homo sovieticus | 76 |
Ulice Kijowa | 88 |
3. KRYM | 109 |
18 marca 2014 r | 109 |
Teraz to jest Rosja! To my jesteśmy u siebie! | 111 |
Wygnanie z ogrodu Eden | 112 |
Koń trojański | 112 |
Za ogrodzeniem | 115 |
Palmy | 116 |
4. NOWOROSJA | 127 |
* * * | 127 |
Zestaw ceremonialny dla cara Republiki Narodowej | 130 |
Plan ucieczki z regionu Doniecka | 130 |
Niebo | 132 |
Stonka | 134 |
Kultura winy | 137 |
Strzały | 139 |
ATO | 141 |
Ser | 151 |
Ładunek 200 | 153 |
Samoidentyfikacja | 155 |
Czterech oczekujących w czterech odsłonach | 155 |
Ich własna wina | 163 |
Teorie ochronne | 165 |
Eksperymenty | 171 |
Dzielnica mieszkalna | 171 |
Archiwum przypadkowego słuchacza | 179 |
Kolekcjonerka kości | 182 |
5. PAMIĘĆ | 185 |
* * * | 185 |
Wymazywanie | 187 |
Miejsca codzienne | 193 |
Przepracować przeszłość | 194 |
Leninopad. Ostatni upadek Lenina | 200 |
Stało się, co się stało; a nie to, co się chciało | 215 |
Surgun. Opowieść o Tatarach krymskich | 218 |
Arbuz to teraz Stalinstadt | 222 |
Powroty | 224 |
EPILOG | 229 |