Chłopak z pianinem

O sztuce i wojnie na Ukrainie

1 opinia

Autor:

Ewa Sułek

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

29,40  49,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 49,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 29,40 zł  


29,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Od listopada 2013 do lutego 2014 roku na Ukrainie trwały protesty, które przerodziły się w rewolucję zwaną Euromajdanem, a następnie w trwającą do dziś wojnę hybrydową w Donbasie. Protestom od początku towarzyszyły działania artystyczne, które z czasem ewoluowały w estetyczny, polityczny, społeczny oraz osobisty przekaz. Sztuka stała się jednostkowym wyrazem oporu wobec Rosji, inteligentnie wykorzystywanym medium budującym obraz rewolucji i samych protestujących, próbą odnalezienia tożsamości oraz sposobem na walkę z ogarniającym pesymizmem. Ewa Sułek z sukcesem przybliża polskiemu czytelnikowi sztukę ukraińską, która nadal jest Polakom właściwie nieznana, mimo bliskości geograficznej i związków kulturowych i historycznych między Polską a Ukrainą. Poprzez sztukę pokazuje zjawiska i prądy myślowe, które są dziś ważne dla Ukraińców, a które pozwalają zrozumieć nastroje społeczne i polityczne panujące w tym społeczeństwie.
Do tej pory rewolucja i wojna na Ukrainie przedstawiane były z punktu widzenia działań zbrojnych i ruchów politycznych. Tymczasem każdy konflikt niesie ze sobą nie tylko zmiany polityczne, lecz także kulturowe, wyrażające się w działalności artystycznej. Sztuka i kultura stanowią odzwierciedlenie postaw społecznych. Dlatego, obserwując działania artystyczne, możemy dowiedzieć się wiele na temat świadomości społeczeństwa ukraińskiego w czasach ogromnych przemian dotyczących istoty człowieka sowieckiego. Wielu komentatorów rewolucji podkreślało właśnie tę przemianę, będącą pierwszym sygnałem, że na Ukrainie rodzi się społeczeństwo obywatelskie.
Tekst, będący połączeniem literatury popularnonaukowej z reportażem, zwraca uwagę dojrzałością oglądu, sprawnością warsztatową i odważnym spojrzeniem na rzeczywistość towarzyszącą pracy i życiu artystów. Na oryginalną i zróżnicowaną formę literacką składają się również: połączenie przekazu ustnego z pisanym, przekazu wrażeniowego z merytorycznym, oraz użycie więcej niż jednego rodzaju narracji. Umiejętność uchwycenia drobnych gestów czy momentów wynika ze zmysłu i postawy wnikliwego obserwatora. Tekst Ewy Sułek cechuje również wiedza z zakresu kultury, przede wszystkim na polu sztuk wizualnych – autorka jest historykiem sztuki (studia na University of Cambridge oraz na Uniwersytecie Warszawskim), osobą wrażliwą, gotową do zgłębiania niewygodnych zagadnień i drążenia ich znaczeń. Co nie mniej też ważne, Ewa ma tak dziś w polskiej prozie rzadkie, wyrafinowane poczucie humoru, które świetnie amortyzuje powagę poruszanych przez nią spraw.


Rok wydania2018
Liczba stron224
KategoriaTeoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20103-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PROLOG. ZŁOTY CHLEB    9
  
  1. CHŁOPAK Z PIANINEM    13
  
  2. PRZED I PO    67
  Gabinet zabiegowy    67
  Wojownicy    71
  Homo sovieticus    76
  Ulice Kijowa    88
  
  3. KRYM    109
  18 marca 2014 r    109
  Teraz to jest Rosja! To my jesteśmy u siebie!    111
  Wygnanie z ogrodu Eden    112
  Koń trojański    112
  Za ogrodzeniem    115
  Palmy    116
  
  4. NOWOROSJA    127
  * * *    127
  Zestaw ceremonialny dla cara Republiki Narodowej    130
  Plan ucieczki z regionu Doniecka    130
  Niebo    132
  Stonka    134
  Kultura winy    137
  Strzały    139
  ATO    141
  Ser    151
  Ładunek 200    153
  Samoidentyfikacja    155
  Czterech oczekujących w czterech odsłonach    155
  Ich własna wina    163
  Teorie ochronne    165
  Eksperymenty    171
  Dzielnica mieszkalna    171
  Archiwum przypadkowego słuchacza    179
  Kolekcjonerka kości    182
  
  5. PAMIĘĆ    185
  * * *    185
  Wymazywanie    187
  Miejsca codzienne    193
  Przepracować przeszłość    194
  Leninopad. Ostatni upadek Lenina    200
  Stało się, co się stało; a nie to, co się chciało    215
  Surgun. Opowieść o Tatarach krymskich    218
  Arbuz to teraz Stalinstadt    222
  Powroty    224
  
  EPILOG    229
RozwińZwiń