Gospodarka kreatywna i mechanizmy jej funkcjonowania

Gospodarka kreatywna i mechanizmy jej funkcjonowania

Perspektywa geograficzno-ekonomiczna

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest poświęcona gospodarce kreatywnej, interpretowanej jako wykorzystanie kultury i jej zasobów w rozwoju gospodarczym. W niniejszym opracowaniu sformułowano koncepcję gospodarki kreatywnej i przedstawiono główne mechanizmy jej funkcjonowania. Szczególna uwaga została poświęcona przestrzennemu wymiarowi tej gospodarki, który uzupełnia i rozszerza standardową refleksję ekonomiczną lub kulturoznawczą. Zaprezentowana w książce koncepcja jest próbą budowy teorii gospodarki kreatywnej. Dotychczas stosowane pojęcia i koncepcje sektora kreatywnego mają poważne ograniczenie – nie obejmują zjawisk i procesów mających charakter kreatywny, a odbywających się poza sektorem kreatywnym. Koncepcja gospodarki kreatywnej ma zatem na celu wskazanie na systemowy charakter zjawisk. Dotyczy więc nie tylko firm, branż czy miast kreatywnych, lecz całego „kreatywnego ekosystemu”.


Praca w szczególności podejmuje próbę uporządkowania wielości pojęć i podejść teoretycznych związanych z gospodarką kreatywną oraz jej zdefiniowania, a także wskazuje na charakterystyczny dla gospodarki kreatywnej dualizm ekonomiczno-kulturowy. Przedstawiono w niej także specyfikę rynku dóbr kreatywnych i złożoność ich wartości oraz uwarunkowań ich powstawania, dystrybucji i konsumpcji, a także zaproponowano analizę gospodarki kreatywnej w oparciu o koncepcję mechanizmów.


Rok wydania2017
Liczba stron386
KategoriaGeografia społeczno-gospodarcza
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3201-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    9
  
  1. Wstęp    13
  1.1. Cel pracy i jego uzasadnienie    13
  1.2. Dualizm gospodarki kreatywnej i jego konsekwencje metodologiczne    17
  1.3. Wzorzec metodologiczny badań i schemat koncepcyjny pracy    18
  1.4. Dotychczasowe badania nad sektorem kreatywnym w Polsce    24
  
  2. Od sektora kreatywnego do gospodarki kreatywnej – ewolucja poglądów    29
  2.1. Sektor kreatywny – genealogia pojęcia    29
    2.1.1. Rodowód filozoficzny    30
    2.1.2. Rodowód ekonomiczno-polityczny    32
  2.2. Dlaczego pojęcie sektora kreatywnego przestało wystarczać?    35
    2.2.1. Konceptualizacje sektora kreatywnego i ich ograniczenia    35
    2.2.2. Trudności w definiowaniu i operacjonalizacji pojęcia sektora kreatywnego    44
  2.3. W kierunku gospodarki kreatywnej    50
    2.3.1. Początki dyskusji o gospodarce kreatywnej    50
    2.3.2. Główne argumenty na rzecz nowego pojęcia    56
    2.3.3. Przemiany we współczesnej gospodarce światowej jako źródło gospodarki kreatywnej    59
  2.4. Podsumowanie    65
  
  3. Gospodarka kreatywna i jej zakres    68
  3.1. Czy kreatywność jest differentia specifica gospodarki kreatywnej?    68
    3.1.1. Pojęcie kreatywności (twórczości)    68
      3.1.1.1. Główne sposoby rozumienia pojęcia kreatywności    68
      3.1.1.2. Ewolucja pojęcia twórczości    71
      3.1.1.3. Komu lub czemu przysługuje kreatywność    72
      3.1.1.4. Ciemna strona kreatywności    75
      3.1.1.5. Kreatywność a innowacyjność    76
    3.1.2. Krytyka kreatywności jako cechy konstytutywnej gospodarki kreatywnej    77
      3.1.2.1. Główne argumenty krytyki    77
      3.1.2.2. Wielowymiarowość kreatywności    81
      3.1.2.3. Wiedza artystyczno-literacka jako konstytutywny element gospodarki kreatywnej    85
  3.2. Pojęcie gospodarki kreatywnej    89
    3.2.1. Definicja gospodarki kreatywnej    89
    3.2.2. Operacjonalizacja pojęcia gospodarki kreatywnej    93
    3.2.3. Uwagi terminologiczne 100
  3.3. Granice gospodarki kreatywnej 103
    3.3.1. Gospodarka kreatywna a kultura i sztuka 103
      3.3.1.1. Źródła współzależności między gospodarką a kulturą 103
      3.3.1.2. Kultura i jej podstawowe kategorie 105
      3.3.1.3. Semiotyczny wymiar kultury 107
      3.3.1.4. Kultura symboliczna 109
      3.3.1.5. Sztuka jako główny zasób kultury dla gospodarki kreatywnej 111
    3.3.2. Gospodarka kreatywna a gospodarka oparta na wiedzy 114
  3.4. Podsumowanie 118
  
  4. Podstawowe elementy gospodarki kreatywnej 121
  4.1. Model gospodarki kreatywnej 121
  4.2. Rynek dóbr kreatywnych i struktura gospodarki kreatywnej 126
  4.3. Wartość kulturowa, kapitał kulturowy, kapitał kreatywny 137
    4.3.1. Wartość kulturowa 137
      4.3.1.1. Pojęcie wartości kulturowej 137
      4.3.1.2. Wartości kulturowa a wartość ekonomiczna 142
    4.3.2. Kapitał kulturowy i kapitał kreatywny 147
  4.4. Dobra kreatywne 155
    4.4.1. Pojęcie i struktura dobra kreatywnego 155
    4.4.2. Treści kultury jako dobra kreatywne 162
    4.4.3. Rodzaje dóbr kreatywnych 164
      4.4.3.1. Kryteria wyróżniania dóbr kreatywnych 164
      4.4.3.2. Dobra proste i złożone 165
      4.4.3.3. Dobra trwałe i nietrwałe 167
      4.4.3.4. Dobra zlokalizowane i niezlokalizowane 170
      4.4.3.5. Dobra prywatne i publiczne 171
      4.4.3.6. Dobra jednostkowe i masowe 173
      4.4.3.7. Dobra unikatowe i powszechne 175
  4.5. Podmioty gospodarki kreatywnej 176
    4.5.1. Główne rodzaje podmiotów w gospodarce kreatywnej 176
    4.5.2. Twórcy i producenci 178
    4.5.3. Odbiorcy – konsumenci i prosumenci 181
    4.5.4. Pośrednicy kulturowi 185
  4.6. Przestrzenny wymiar gospodarki kreatywniej – przestrzeń kulturowa, kreatywne milieu i sfera kreatywna 191
  4.7. Kreatywność zlokalizowana, czyli przestrzenie produkcji kulturowej 196
    4.7.1. Rola przestrzeni i odległości w działalności kreatywnej i innowacyjnej 196
    4.7.2. Rodzaje przestrzeni produkcji kulturowej 200
  4.8. Podsumowanie 205
  
  5. Mechanizmy sfery realnej gospodarki kreatywnej i ich wymiar przestrzenny 209
  5.1. Pojęcie mechanizmu i relacjonistyczny model wyjaśniania 209
  5.2. Główne mechanizmy funkcjonowania gospodarki kreatywnej 211
  5.3. Mechanizm zakorzenienia 215
    5.3.1. Struktura mechanizmu i pojęcie zakorzenienia 215
    5.3.2. Formy zakorzenienia gospodarki kreatywnej 219
    5.3.3. Zakorzenienie terytorialne gospodarki kreatywnej 223
  5.4. Mechanizm semiotyzacji 225
    5.4.1. Rola semiozy w gospodarce kreatywnej 225
    5.4.2. Semiotyzacja dóbr i przestrzeni 229
  5.5. Mechanizm utowarowienia 236
    5.5.1. Towary w gospodarce kreatywnej 236
    5.5.2. Utylitaryzacja wartości kulturowej, czyli przemiana wytworów kultury w dobra i towary 238
  5.6. Mechanizm obiegu wartości 245
    5.6.1. Tworzenie i przechwytywanie wartości w gospodarce kreatywnej 245
    5.6.2. Łańcuch wartości w branżach kreatywnych 248
    5.6.3. Sieci wartości gospodarki kreatywnej 253
  5.7. Mechanizm digitalizacji 257
    5.7.1. Zmiany paradygmatów techno-ekonomicznych w gospodarce kreatywnej 257
    5.7.2. Konwergencja technologiczna i cyfryzacja treści kultury 260
  5.8. Mechanizm globalizacji 265
    5.8.1. Dialektyka globalność – lokalność jako katalizator globalizacji gospodarki kreatywnej 265
    5.8.2. Deterytorializacja i reterytorializacja, czyli glokalizacja kultury 270
  5.9. Mechanizmy lokalizacyjne 276
  5.10. Podsumowanie 284
  
  6. Mechanizmy regulacyjne i ich przestrzenne konsekwencje 288
  6.1. Mechanizm selekcji kulturowej 288
  6.2. Mechanizm kontroli społecznej 297
  6.3. Mechanizmy instytucjonalne 306
    6.3.1. Instytucje gospodarki kreatywnej 306
    6.3.2. Mechanizm prawny 308
    6.3.3. Mechanizm standaryzacji 315
    6.3.4. Mechanizm polityki publicznej wobec sektora kreatywnego 322
  6.4. Podsumowanie 329
  
  7. Zakończenie 332
  7.1. Główne wnioski 332
  7.2. Ograniczenia zaproponowanej koncepcji 339
  7.3. Postulowane kierunki badań 341
  
  Literatura 345
  
  Spis rycin 380
  
  Spis tabel 382
  
  Creative economy and mechanisms of its functioning: An economic geography perspective (Summary) 383
RozwińZwiń