POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Autorki, uczennice twórców i przedstawicieli łódzkiej szkoły metodologicznej w socjologii, podejmują refleksję nad analizami weryfikacyjnymi, które przez wiele lat stanowiły w tej szkole przedmiot dociekań teoretycznych oraz empirycznych. Szczególnie ważnym punktem odniesienia dla tych rozważań jest unikatowa w metodologii badań sondażowych koncepcja analiz weryfikacji wewnętrznej autorstwa Jana Lutyńskiego. Próbie zmierzenia się z dorobkiem szkoły, jego omówieniu i ocenie, towarzyszą głosy jej przedstawicieli odnoszących się z dzisiejszej perspektywy do ówczesnych koncepcji, przedsięwzięć badawczych i dokonań. Wzbogacenie retrospektywy o ten element było możliwe dzięki przeprowadzeniu wywiadów z większością badaczy tworzących szkołę. W efekcie w zagadnienia natury metodologicznej wplecione są wątki interesujące z punktu widzenia socjologii jako nauki. Kontynuując zainteresowania badawcze swoich nauczycieli, autorki eksplorują też możliwości szeroko rozumianej weryfikacji wewnętrznej i badają technikę winiet zakotwiczających.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 126 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-836-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od Redakcji | 9 |
Rozdział 1. Analizy weryfikacyjne w łódzkiej szkole metodologicznej | 11 |
1.1. Łódzka szkoła metodologiczna – krótka historia i ramy instytucjonalne | 11 |
1.2. Przedmiot zainteresowań socjologów z łódzkiej szkoły metodologicznej | 16 |
1.3. Analizy weryfikacyjne – koncepcja teoretyczna Jana Lutyńskiego | 22 |
1.3.1. Założenia metodologiczne prowadzenia analiz weryfikacyjnych | 24 |
1.3.2. Weryfikacja zewnętrzna – procedury, metody, ograniczenia | 25 |
1.3.3. Weryfikacja wewnętrzna – procedury, metody, ograniczenia | 28 |
1.4. Analizy weryfikacyjne z dzisiejszej perspektywy – ocena współpracowników i uczniów Jana Lutyńskiego | 34 |
Rozdział 2. Nowe możliwości weryfikacji wewnętrznej. Winiety zakotwiczające jako technika obiektywizacji samoocen respondentów w badaniach sondażowych | 39 |
2.1. Błąd, jakim mogą być obciążone samooceny | 40 |
2.2. Konstrukcja narzędzia | 43 |
2.3. Założenia techniki | 45 |
2.4. Nieparametryczna metoda opracowania materiałów – modele relatywnych rang | 48 |
2.5. Parametryczna metoda opracowania materiałów – model CHOPIT | 59 |
Rozdział 3. Empiryczne zastosowania techniki winiet zakotwiczających | 65 |
3.1. Cel badań i baza materiałowa | 66 |
3.2. Wyniki badania sytuacji materialnej | 67 |
3.2.1. Ustalenie dominującego wzoru uporządkowania winiet | 69 |
3.2.2. Wyniki metody nieparametrycznej | 72 |
3.2.3. Wyniki metody parametrycznej | 83 |
3.3. Wyniki badania potrzeby doskonalenia własnych kwalifikacji zawodowych | 86 |
3.3.1. Ustalenie dominującego wzoru uporządkowania winiet | 89 |
3.3.2. Wyniki metody nieparametrycznej | 92 |
3.3.3. Wyniki metody parametrycznej | 103 |
3.4. Podsumowanie | 106 |
Zakończenie | 111 |
Bibliografia | 115 |
Załączniki | 121 |
Verification analysis in social surveys. Past and present research experiences (Summary) | 125 |