POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Dlaczego niektórym ludziom niewiele potrzeba, by czuli się dobrze, a inni – mimo znaczących osiągnięć – nigdy nie wydają się zadowoleni? Czy dążenie do częstego przeżywania radości w życiu jest skuteczną strategią budowania poczucia szczęścia? Ile jest prawdy w popularnym stwierdzeniu, że pieniądze szczęścia nie dają? Czy poczucie szczęścia może zależeć od wartości, które są dla nas ważne? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań dotyczących uwarunkowań poczucia szczęścia znajdzie Czytelnik w tej publikacji.
Książka składa się z 3 zasadniczych części:
- przeglądu dotychczasowych badań i koncepcji dotyczących poczucia szczęścia oraz najważniejszych wniosków z nich płynących,
- prezentacji własnej koncepcji źródeł szczęścia i opis badań własnych dotyczących znaczenia emocji pozytywnych o różnych źródłach w kształtowaniu poczucia szczęścia,
- podsumowania oraz najważniejszych implikacji przytoczonych tez dla rozwoju osobistego (wraz z przykładem ćwiczeń) oraz społecznego (w różnych obszarach życia).
Książka została napisana z myślą o osobach zainteresowanych psychologicznymi uwarunkowaniami poczucia szczęścia. Zainteresuje adeptów nauk społecznych, a także praktyków - psychologów, nauczycieli, pedagogów i wszystkich, którzy w swojej pracy mogą mieć wpływ na kształtowanie się osobowościowych przesłanek poczucia szczęścia oraz obserwują, jak dobrostan psychiczny przekłada się na funkcjonowanie w życiu społecznym.
*********
What makes us happy? A successful life from a psychological perspective
The book contains an overview of the research and concepts concerning happiness, as well as the author's own conception of the sources of happiness. It presents original research on the meaning of positive emotions from various sources in shaping the sense of happiness, and also indicates the most important implications of the ideas for personal and social development.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 214 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1730-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
I. O SZCZĘŚCIU I O EMOCJACH 13 | |
1. W poszukiwaniu recepty na szczęśliwe życie | 14 |
1.1. Różne ujęcia dobrego życia | 15 |
1.2. Dwie perspektywy myślenia o szczęściu | 17 |
1.2.1. Hedonistyczne ujęcie szczęścia | 19 |
1.2.2. Eudajmonistyczne ujęcie szczęścia | 22 |
1.3. Psychologiczne koncepcje szczęścia | 27 |
1.3.1. Koncepcje odwołujące się do genetycznego podłoża | |
szczęścia | 28 |
1.3.2. Cebulowa teoria szczęścia Janusza Czapińskiego | 29 |
1.3.3. Kołowy model szczęścia Sonji Lyubomirsky i Kennona Sheldona | 31 |
1.3.4. Model Dobrostanu Martina Seligmana | 32 |
1.4. Którędy droga? Uwarunkowania poczucia szczęścia | 33 |
1.4.1. Ekonomiczne wyznaczniki szczęścia | 33 |
1.4.2. Kultura | 39 |
1.4.3. Miłość i więzi międzyludzkie | 42 |
1.4.4. Zdrowie | 46 |
1.4.5. Religijność | 48 |
1.4.6. Praca | 50 |
1.4.7. Inne korelaty szczęścia | 53 |
1.5. Poczucie szczęścia a myślenie o przyszłości | 55 |
1.5.1. Nadzieja i jej znaczenie dla poczucia szczęścia | 56 |
1.5.2. Liczba celów życiowych jako przejaw nadziei | 60 |
1.6. Podsumowanie | 63 |
2. Emocje i ich znaczenie w funkcjonowaniu psychicznym | 66 |
2.1. Co to są emocje? | 67 |
2.2. Wybrane koncepcje emocji | 69 |
2.2.1. Emocje pierwotne i wtórne | 69 |
2.2.2. Psychologiczne modele wartościowania | 73 |
2.2.3. Neurobiologiczne koncepcje emocji | 76 |
2.3. Kategorie ludzkich emocji i ich charakterystyka | 79 |
2.3.1. Emocje wzbudzane w systemie automatycznym | 81 |
2.3.2. Emocje powstające w systemie refleksyjnym | 85 |
2.3.3. Badania nad konsekwencjami regulacyjnymi emocji | |
o różnej genezie | 89 |
3. Radość radości nierówna? Emocje pozytywne o różnych źródłach a poczucie szczęścia | 93 |
3.1. Koncentracja na znaczeniu roli emocji pozytywnych | 94 |
3.2. Szczęście a doświadczanie emocji pozytywnych | 95 |
3.3. Waga różnych emocji pozytywnych a poczucie szczęścia – podstawowe założenia | 99 |
3.4. Znaczenie emocji pozytywnych o genezie automatycznej i refleksyjnej w wyznaczaniu poziomu poczucia szczęścia | 101 |
3.5. Główne problemy podjęte w badaniach własnych | 103 |
II. WYZNACZNIKI SZCZĘŚCIA – BADANIA WŁASNE 107 | |
4. Cele badań i pytania | 108 |
5. Techniki pomiaru poczucia szczęścia i jego wyznaczników | 113 |
5.1. Jak mierzyć szczęście? | 113 |
5.2. Wzbudzanie emocji i pomiar ich znaczenia | 118 |
5.2.1. Założenia metodologiczne dotyczące pomiaru emocji | 119 |
5.2.2. Wzbudzanie emocji | 122 |
5.2.3. Pomiar wag nadawanych emocjom automatycznym i refleksyjnym | 124 |
5.3. Cele życiowe | 125 |
5.4. Przejawy ukształtowania standardów aksjologicznych | 126 |
5.4.1. Opis techniki „Wstrząsające wydarzenie” | 126 |
5.5. Hipotezy badawcze | 128 |
5.6. Scenariusze badań | 129 |
6. Wyniki | 135 |
6.1. Rezultaty związane z danymi korelacyjnymi | 136 |
6.1.1. Wagi nadane emocjom o genezie automatycznej | |
i refleksyjnej a deklarowane poczucie szczęścia | 137 |
6.1.2. Związek pomiędzy poczuciem szczęścia a liczebnością celów życiowych | 140 |
6.1.3. Podsumowanie analiz wyników badań korelacyjnych | 143 |
6.2. Rezultaty dotyczące następstw eksperymentalnego | |
wzbudzania emocji | 143 |
6.2.1. Związek pomiędzy wzbudzaniem emocji różnych | |
kategorii a poczuciem szczęścia | 144 |
6.2.2. Związek pomiędzy wzbudzaniem emocji różnych | |
kategorii a ocenami ich odczuwanej intensywności | |
i pozytywności | 145 |
6.2.3. Podsumowanie danych dotyczących hipotez 4–6 | 148 |
6.3. Rezultaty dotyczące reakcji na bestialstwo u osób o różnych wskaźnikach poziomu poczucia szczęścia | 150 |
III. IMPLIKACJE TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE 153 | |
7. Weryfikowane hipotezy w świetle uzyskanych danych | 156 |
7.1. Znaczenie emocji o genezie automatycznej i refleksyjnej oraz ich związek z deklarowanym poczuciem szczęścia | 157 |
7.2. Związek deklarowanego poczucia szczęścia z liczbą celów życiowych jako atrybutem nadziei | 158 |
7.3. Związek deklarowanego poczucia szczęścia z reakcjami na bestialstwo jako przejawami ukształtowania standardów aksjologicznych | 159 |
7.4. Inne rezultaty | 161 |
7.4.1. Wzbudzanie emocji różnych kategorii a ich odczuwana intensywność i pozytywność | 161 |
8. Podsumowanie | 164 |
8.1. Dalsze wyzwania w poszukiwaniu źródeł szczęścia | 164 |
8.2. Budowanie szczęścia w praktyce | 170 |
8.2.1. Trening wartościowania refleksyjnego | 170 |
8.2.2. Stawianie sobie i realizowanie celów | 172 |
8.2.3. Miesięczny program budowania szczęścia | 173 |
8.2.4. Praca i życie zawodowe | 177 |
8.2.5. Wspieranie rozwoju postaw obywatelskich | 180 |
8.2.6. Radzenie sobie z negatywnymi emocjami | 182 |
8.2.7. Edukacja szkolna i wspieranie rozwoju dzieci | 184 |
Bibliografia | 187 |
Spis tabel | 202 |
Spis rysunków | 203 |
Indeks osób | 204 |
Indeks rzeczowy | 210 |