Co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi?

Udane życie z perspektywy psychologicznej

1 ocena

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,86  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


13,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Dlaczego niektórym ludziom niewiele potrzeba, by czuli się dobrze, a inni – mimo znaczących osiągnięć – nigdy nie wydają się zadowoleni? Czy dążenie do częstego przeżywania radości w życiu jest skuteczną strategią budowania poczucia szczęścia? Ile jest prawdy w popularnym stwierdzeniu, że pieniądze szczęścia nie dają? Czy poczucie szczęścia może zależeć od wartości, które są dla nas ważne? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań dotyczących uwarunkowań poczucia szczęścia znajdzie Czytelnik w tej publikacji.


Książka składa się z 3 zasadniczych części:
- przeglądu dotychczasowych badań i koncepcji dotyczących poczucia szczęścia oraz najważniejszych wniosków z nich płynących,
- prezentacji własnej koncepcji źródeł szczęścia i opis badań własnych dotyczących znaczenia emocji pozytywnych o różnych źródłach w kształtowaniu poczucia szczęścia,
- podsumowania oraz najważniejszych implikacji przytoczonych tez dla rozwoju osobistego (wraz z przykładem ćwiczeń) oraz społecznego (w różnych obszarach życia).


Książka została napisana z myślą o osobach zainteresowanych psychologicznymi uwarunkowaniami poczucia szczęścia. Zainteresuje adeptów nauk społecznych, a także praktyków - psychologów, nauczycieli, pedagogów i wszystkich, którzy w swojej pracy mogą mieć wpływ na kształtowanie się osobowościowych przesłanek poczucia szczęścia oraz obserwują, jak dobrostan psychiczny przekłada się na funkcjonowanie w życiu społecznym.


*********


What makes us happy? A successful life from a psychological perspective


The book contains an overview of the research and concepts concerning happiness, as well as the author's own conception of the sources of happiness. It presents original research on the meaning of positive emotions from various sources in shaping the sense of happiness, and also indicates the most important implications of the ideas for personal and social development.


Rok wydania2014
Liczba stron214
KategoriaPsychologia społeczna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1730-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  I. O SZCZĘŚCIU I O EMOCJACH 13
  1. W poszukiwaniu recepty na szczęśliwe życie    14
  1.1. Różne ujęcia dobrego życia    15
  1.2. Dwie perspektywy myślenia o szczęściu    17
  1.2.1. Hedonistyczne ujęcie szczęścia    19
  1.2.2. Eudajmonistyczne ujęcie szczęścia    22
  1.3. Psychologiczne koncepcje szczęścia    27
  1.3.1. Koncepcje odwołujące się do genetycznego podłoża
  szczęścia    28
  1.3.2. Cebulowa teoria szczęścia Janusza Czapińskiego    29
  1.3.3. Kołowy model szczęścia Sonji Lyubomirsky i Kennona Sheldona    31
  1.3.4. Model Dobrostanu Martina Seligmana    32
  1.4. Którędy droga? Uwarunkowania poczucia szczęścia    33
  1.4.1. Ekonomiczne wyznaczniki szczęścia    33
  1.4.2. Kultura    39
  1.4.3. Miłość i więzi międzyludzkie    42
  1.4.4. Zdrowie    46
  1.4.5. Religijność    48
  1.4.6. Praca    50
  1.4.7. Inne korelaty szczęścia    53
  1.5. Poczucie szczęścia a myślenie o przyszłości    55
  1.5.1. Nadzieja i jej znaczenie dla poczucia szczęścia    56
  1.5.2. Liczba celów życiowych jako przejaw nadziei    60
  1.6. Podsumowanie    63
  
  2. Emocje i ich znaczenie w funkcjonowaniu psychicznym    66
  2.1. Co to są emocje?    67
  2.2. Wybrane koncepcje emocji    69
  2.2.1. Emocje pierwotne i wtórne    69
  2.2.2. Psychologiczne modele wartościowania    73
  2.2.3. Neurobiologiczne koncepcje emocji    76
  2.3. Kategorie ludzkich emocji i ich charakterystyka    79
  2.3.1. Emocje wzbudzane w systemie automatycznym    81
  2.3.2. Emocje powstające w systemie refleksyjnym    85
  2.3.3. Badania nad konsekwencjami regulacyjnymi emocji
  o różnej genezie    89
  
  3. Radość radości nierówna? Emocje pozytywne o różnych źródłach a poczucie szczęścia    93
  3.1. Koncentracja na znaczeniu roli emocji pozytywnych    94
  3.2. Szczęście a doświadczanie emocji pozytywnych    95
  3.3. Waga różnych emocji pozytywnych a poczucie szczęścia – podstawowe założenia    99
  3.4. Znaczenie emocji pozytywnych o genezie automatycznej i refleksyjnej w wyznaczaniu poziomu poczucia szczęścia    101
  3.5. Główne problemy podjęte w badaniach własnych    103
  
  II. WYZNACZNIKI SZCZĘŚCIA – BADANIA WŁASNE 107
  4. Cele badań i pytania    108
  
  5. Techniki pomiaru poczucia szczęścia i jego wyznaczników    113
  5.1. Jak mierzyć szczęście?    113
  5.2. Wzbudzanie emocji i pomiar ich znaczenia    118
  5.2.1. Założenia metodologiczne dotyczące pomiaru emocji    119
  5.2.2. Wzbudzanie emocji    122
  5.2.3. Pomiar wag nadawanych emocjom automatycznym i refleksyjnym    124
  5.3. Cele życiowe    125
  5.4. Przejawy ukształtowania standardów aksjologicznych    126
  5.4.1. Opis techniki „Wstrząsające wydarzenie”    126
  5.5. Hipotezy badawcze    128
  5.6. Scenariusze badań    129
  
  6. Wyniki    135
  6.1. Rezultaty związane z danymi korelacyjnymi    136
  6.1.1. Wagi nadane emocjom o genezie automatycznej
  i refleksyjnej a deklarowane poczucie szczęścia    137
  6.1.2. Związek pomiędzy poczuciem szczęścia a liczebnością celów życiowych    140
  6.1.3. Podsumowanie analiz wyników badań korelacyjnych    143
  6.2. Rezultaty dotyczące następstw eksperymentalnego
  wzbudzania emocji    143
  6.2.1. Związek pomiędzy wzbudzaniem emocji różnych
  kategorii a poczuciem szczęścia    144
  6.2.2. Związek pomiędzy wzbudzaniem emocji różnych
  kategorii a ocenami ich odczuwanej intensywności
  i pozytywności    145
  6.2.3. Podsumowanie danych dotyczących hipotez 4–6    148
  6.3. Rezultaty dotyczące reakcji na bestialstwo u osób o różnych wskaźnikach poziomu poczucia szczęścia    150
  
  III. IMPLIKACJE TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE 153
  7. Weryfikowane hipotezy w świetle uzyskanych danych    156
  7.1. Znaczenie emocji o genezie automatycznej i refleksyjnej oraz ich związek z deklarowanym poczuciem szczęścia    157
  7.2. Związek deklarowanego poczucia szczęścia z liczbą celów życiowych jako atrybutem nadziei    158
  7.3. Związek deklarowanego poczucia szczęścia z reakcjami na bestialstwo jako przejawami ukształtowania standardów aksjologicznych    159
  7.4. Inne rezultaty    161
  7.4.1. Wzbudzanie emocji różnych kategorii a ich odczuwana intensywność i pozytywność    161
  
  8. Podsumowanie    164
  8.1. Dalsze wyzwania w poszukiwaniu źródeł szczęścia    164
  8.2. Budowanie szczęścia w praktyce    170
  8.2.1. Trening wartościowania refleksyjnego    170
  8.2.2. Stawianie sobie i realizowanie celów    172
  8.2.3. Miesięczny program budowania szczęścia    173
  8.2.4. Praca i życie zawodowe    177
  8.2.5. Wspieranie rozwoju postaw obywatelskich    180
  8.2.6. Radzenie sobie z negatywnymi emocjami    182
  8.2.7. Edukacja szkolna i wspieranie rozwoju dzieci    184
  
  Bibliografia    187
  Spis tabel    202
  Spis rysunków    203
  Indeks osób    204
  Indeks rzeczowy    210
RozwińZwiń