Liberalizacja handlu międzynarodowego a środowisko przyrodnicze

Przykład Unii Europejskiej

1 opinia

Format:

ibuk

Książka stanowi ważny wkład w rozwój badań nad środowiskowymi implikacjami liberalizacji handlu. Na polskim rynku wydawniczym jest to pierwsza zwarta pozycja ekonomiczna na ten temat. Poddano w niej krytycznej ocenie dotychczasowy interdyscyplinarny dorobek teoretyczno-empiryczny, a także zaprezentowano autorski model ukazujący zależności między liberalizacją handlu a wielkością emisji wybranych zanieczyszczeń w krajach Unii Europejskiej. Publikacja jest przeznaczona dla osób zainteresowanych problematyką handlu zagranicznego i środowiska przyrodniczego - zarówno pracowników naukowych, ekspertów i praktyków w tych dziedzinach, jak i wszystkich, którym problematyka zanieczyszczenia przyrody jest szczególnie bliska.


Rok wydania2016
Liczba stron248
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-520-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział 1. Skutki liberalizacji handlu międzynarodowego dla środowiska przyrodniczego w świetle badań teoretycznych    17
  1.1. Handel międzynarodowy a popyt na funkcje środowiska    17
  1.2. Kluczowe problemy podejmowane w badaniach dotyczących wpływu liberalizacji handlu na środowisko przyrodnicze    20
  1.3. Środowisko przyrodnicze a przewaga komparatywna    21
  1.4. Liberalizacja handlu a normy ochrony środowiska    24
  1.5. Liberalizacja handlu a prawa własności do środowiska    29
  1.6. Liberalizacja handlu a zasoby odnawialne i problem recyklingu    32
  1.7. Liberalizacja handlu a transgraniczne zanieczyszczenia    38
  1.8. Podsumowanie    42
  
  Rozdział 2. Skutki liberalizacji handlu międzynarodowego dla środowiska przyrodniczego w świetle badań empirycznych    49
  2.1. Podejścia badawcze w budowaniu modeli empirycznych liberalizacja handlu – środowisko    49
  2.2. Modele równowagi ogólnej    51
  2.3. Modele regresji    62
  2.4. Modele oparte na tablicach input-output    64
  2.5. Podsumowanie    75
  
  Rozdział 3. Migracje „brudnych” przemysłów    79
  3.1. Przyczyny migracji „brudnych” przemysłów    79
  3.2. Badania odrzucające hipotezę o istnieniu rajów zanieczyszczeniowych    82
  3.3. Badania potwierdzające hipotezę o istnieniu rajów zanieczyszczeniowych    92
  3.4. Podsumowanie    97
  
  Rozdział 4. Handel, produkcja i transport a środowisko przyrodnicze – wybrane problemy    99
  4.1. Handel międzynarodowy a zapotrzebowanie na surowce    99
  4.2. Zagrożenia ekologiczne związane z handlem i produkcją    101
  4.3. Oddziaływanie transportu na środowisko przyrodnicze    110
  4.3.1. Znaczenie transportu w handlu międzynarodowym    110
  4.3.2. Zagrożenia dla środowiska związane z transportem    112
  4.4. Podsumowanie    125
  
  Rozdział 5. Metodologiczne aspekty badania liberalizacji handlu i zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego w krajach Unii Europejskiej    127
  5.1. Założenia badania empirycznego    127
  5.1.1. Zakres przedmiotowy badania    127
  5.1.2. Zakres terytorialny badania    131
  5.1.3. Zakres czasowy badania    133
  5.1.4. Źródła danych    133
  5.1.5. Zastosowane metody badawcze    134
  5.2. Zanieczyszczenie środowiska w krajach Unii Europejskiej w latach 1990–2011    142
  5.2.1. Emisja tlenków siarki    142
  5.2.2. Emisja tlenków azotu    145
  5.2.3. Emisja dwutlenku węgla wskutek konsumpcji energii    148
  5.2.4. Zużycie energii    149
  5.2.5. Zależności między wybranymi wskaźnikami zanieczyszczeń    152
  5.3. Liberalizacja handlu w krajach Unii Europejskiej w latach 1995–2012    153
  5.3.1. Poziom i dynamika handlu z krajami trzecimi    153
  5.3.2. Wskaźniki liberalizacji handlu    158
  5.4. Podsumowanie    161
  
  Rozdział 6. Empiryczna weryfikacja zależności między liberalizacją handlu a środowiskiem przyrodniczym w krajach Unii Europejskiej    165
  6.1. Korelacja między liberalizacją handlu a zanieczyszczeniem środowiska w Unii Europejskiej    166
  6.2. Otwartość handlowa a zanieczyszczenie środowiska w krajach Unii Europejskiej    170
  6.2.1. Otwartość handlowa a emisja SOx    170
  6.2.2. Otwartość handlowa a emisja NOx    172
  6.2.3. Otwartość handlowa a emisja CO2 na skutek konsumpcji energii    174
  6.2.4. Otwartość handlowa a wielkość zużycia energii    175
  6.3. Modelowanie polutogenności handlu zagranicznego Unii Europejskiej – analiza przekrojowo-czasowa    176
  6.3.1. Liberalizacja handlu a wielkość emisji SOx    177
  6.3.2. Liberalizacja handlu a wielkość emisji NOx    182
  6.3.3. Liberalizacja handlu a wielkość emisji CO2    187
  6.3.4. Liberalizacja handlu a wielkość zużycia energii    190
  6.4. Ocena relacji między zanieczyszczeniem środowiska a liberalizacją handlu w poszczególnych grupach krajów    195
  6.5. Podsumowanie    203
  
  Zakończenie    207
  Bibliografia    211
  Aneks    235
  Summary    239
  Spis rysunków i tabel    243
  Od Redakcji    247
RozwińZwiń