Powieść graficzna

Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej

1 opinia

Format:

ibuk

W publikacji dokonano analizy powieści graficznej jako gatunku o znamionach literackości przy zastosowaniu metodologii kognitywnej. Czytelnik zostaje zapoznany z podstawowymi założeniami poetyki kognitywnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na mechanizmy stojące za tekstem, w tym na te związane z procesem lektury. Autor sytuuje powieść graficzną w perspektywie historycznej, ale przede wszystkim podejmuje próbę gatunkowego wyróżnienia jej z dziedziny komiksu. Rozważa przy tym teoretyczne zagadnienia związane ze sposobem badania gatunków hybrydycznych i wieloznakowych w obliczu kryzysu genologii esencjalnej, dowodząc, że komiks i powieść graficzna zasługują na włączenie ich w sferę zainteresowań (nowej) genologii.


Rok wydania2016
Liczba stron338
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-533-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Uwagi wstępne    11
  
  Rozdział 1. Kultura popularna    23
  1.1. Swoistość kultury (po)nowoczesnej: kultura masowa a kultura popularna     23
  1.2. Kultura masowa    25
  1.2.1. Kultura masowa: podstawowe aspekty    28
  1.2.2. Krytyka kultury masowej (przegląd głównych stanowisk)    31
  1.3. Kultura popularna    37
  1.3.1. Kultura popularna a gra i zabawa    46
  1.3.2. Kultura popularna, zwrot wizualny i komiks    56
  
  Rozdział 2. Od protokomiksów do powieści graficznej    63
  2.1. Zarys historii powszechnej komiksu    63
  2.1.1. Od „prahistorii” do protokomiksów    65
  2.1.2. Pierwsze komiksy    69
  2.1.3. Lata 20. i 30. XX wieku    72
  2.1.4. Narodziny superbohaterów    74
  2.1.5. Komiks i propaganda: II wojna światowa i pierwsze lata po wojnie    79
  2.1.6. Lata 40. i 50. — poza propagandą    84
  2.1.7. Komiks i kontrkultura    89
  2.1.8. Lata 70. i 80. i sytuacja komiksu superbohaterskiego    92
  2.1.9. Powieść graficzna    93
  2.2. Komiks polski a komiks w Polsce    99
  
  Rozdział 3. W stronę genologii (po)humanistycznej i kognitywistyki    109
  3.1. Genologia w kontekście teorii polisystemów    110
  3.2. Rzut oka na kategorię literackości    112
  3.3. Literackość a powieściowość    118
  3.4. Rekonfiguracje narratologii    119
  3.4.1. Poetyka kognitywna i kognitywistyczna teoria narracji    123
  3.4.2. (Meta)krytyczność, metareprezentacje i metakognicja    124
  Strażnicy Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa    126
  3.4.3. Intersubiektywność i fokalizacja    135
  Maus Arta Spiegelmana    138
  3.5. Zarys sytuacji polskiej genologii literackiej    141
  3.6. Powieść graficzna: przedmiot kognitywistycznej genologii (po)humanistycznej    146
  
  Rozdział 4. Komiks w systemie znaków    151
  4.1. Teoria komiksu: rekonesans    151
  4.2. O interpretacjach gatunku:
  wstępne zdefiniowanie pojęć komiks i powieść graficzna    153
  4.3. W stronę historii komiksu    171
  4.4. O kilku pojęciach: gatunek, medium, język i tekst    173
  4.5. Ikonolingwizm: relacja obrazu i słowa w komiksie    177
  4.6. Tekst komiksowy a amalgamat konceptualny    189
  
  Rozdział 5. Analiza powieści graficznych w perspektywie kognitywistycznej    195
  5.1. Perspektywa, kierunki i narzędzia kognitywistyki    195
  5.2. Metodologia analizy    209
  5.3. Model poznawczy a powieść graficzna
  i co z niego wynika dla studiów nad gatunkiem    211
  5.4. Kategorie narratologiczne Mieke Bal a powieść graficzna    216
  Narrator i poziomy narracji    217
  5.5. Metafory i amalgamaty konceptualne jako kognitywne wektory narracji    252
  Narrator i poziomy narracji    252
  
  Zakończenie: zwrot cyfrowy i co dalej?    283
  Bibliografia    291
  Indeksy    321
  • nazwisk    321
  • powieści graficznych i innych tytułów komiksów    329
  Spis ilustracji    333
  O Autorze    337
RozwińZwiń