INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W publikacji dokonano analizy powieści graficznej jako gatunku o znamionach literackości przy zastosowaniu metodologii kognitywnej. Czytelnik zostaje zapoznany z podstawowymi założeniami poetyki kognitywnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na mechanizmy stojące za tekstem, w tym na te związane z procesem lektury. Autor sytuuje powieść graficzną w perspektywie historycznej, ale przede wszystkim podejmuje próbę gatunkowego wyróżnienia jej z dziedziny komiksu. Rozważa przy tym teoretyczne zagadnienia związane ze sposobem badania gatunków hybrydycznych i wieloznakowych w obliczu kryzysu genologii esencjalnej, dowodząc, że komiks i powieść graficzna zasługują na włączenie ich w sferę zainteresowań (nowej) genologii.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 338 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-533-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Uwagi wstępne | 11 |
Rozdział 1. Kultura popularna | 23 |
1.1. Swoistość kultury (po)nowoczesnej: kultura masowa a kultura popularna | 23 |
1.2. Kultura masowa | 25 |
1.2.1. Kultura masowa: podstawowe aspekty | 28 |
1.2.2. Krytyka kultury masowej (przegląd głównych stanowisk) | 31 |
1.3. Kultura popularna | 37 |
1.3.1. Kultura popularna a gra i zabawa | 46 |
1.3.2. Kultura popularna, zwrot wizualny i komiks | 56 |
Rozdział 2. Od protokomiksów do powieści graficznej | 63 |
2.1. Zarys historii powszechnej komiksu | 63 |
2.1.1. Od „prahistorii” do protokomiksów | 65 |
2.1.2. Pierwsze komiksy | 69 |
2.1.3. Lata 20. i 30. XX wieku | 72 |
2.1.4. Narodziny superbohaterów | 74 |
2.1.5. Komiks i propaganda: II wojna światowa i pierwsze lata po wojnie | 79 |
2.1.6. Lata 40. i 50. — poza propagandą | 84 |
2.1.7. Komiks i kontrkultura | 89 |
2.1.8. Lata 70. i 80. i sytuacja komiksu superbohaterskiego | 92 |
2.1.9. Powieść graficzna | 93 |
2.2. Komiks polski a komiks w Polsce | 99 |
Rozdział 3. W stronę genologii (po)humanistycznej i kognitywistyki | 109 |
3.1. Genologia w kontekście teorii polisystemów | 110 |
3.2. Rzut oka na kategorię literackości | 112 |
3.3. Literackość a powieściowość | 118 |
3.4. Rekonfiguracje narratologii | 119 |
3.4.1. Poetyka kognitywna i kognitywistyczna teoria narracji | 123 |
3.4.2. (Meta)krytyczność, metareprezentacje i metakognicja | 124 |
Strażnicy Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa | 126 |
3.4.3. Intersubiektywność i fokalizacja | 135 |
Maus Arta Spiegelmana | 138 |
3.5. Zarys sytuacji polskiej genologii literackiej | 141 |
3.6. Powieść graficzna: przedmiot kognitywistycznej genologii (po)humanistycznej | 146 |
Rozdział 4. Komiks w systemie znaków | 151 |
4.1. Teoria komiksu: rekonesans | 151 |
4.2. O interpretacjach gatunku: | |
wstępne zdefiniowanie pojęć komiks i powieść graficzna | 153 |
4.3. W stronę historii komiksu | 171 |
4.4. O kilku pojęciach: gatunek, medium, język i tekst | 173 |
4.5. Ikonolingwizm: relacja obrazu i słowa w komiksie | 177 |
4.6. Tekst komiksowy a amalgamat konceptualny | 189 |
Rozdział 5. Analiza powieści graficznych w perspektywie kognitywistycznej | 195 |
5.1. Perspektywa, kierunki i narzędzia kognitywistyki | 195 |
5.2. Metodologia analizy | 209 |
5.3. Model poznawczy a powieść graficzna | |
i co z niego wynika dla studiów nad gatunkiem | 211 |
5.4. Kategorie narratologiczne Mieke Bal a powieść graficzna | 216 |
Narrator i poziomy narracji | 217 |
5.5. Metafory i amalgamaty konceptualne jako kognitywne wektory narracji | 252 |
Narrator i poziomy narracji | 252 |
Zakończenie: zwrot cyfrowy i co dalej? | 283 |
Bibliografia | 291 |
Indeksy | 321 |
• nazwisk | 321 |
• powieści graficznych i innych tytułów komiksów | 329 |
Spis ilustracji | 333 |
O Autorze | 337 |