POLECAMY
Format:
ibuk
Przedmiotem opracowania jest wycinek historii literatury francuskiej, niemal nieobecny dotychczas w pracach polskich literaturoznawców, jaki stanowi powieść francuskiego symbolizmu: jej charakterystyczna problematyka skoncentrowana na życiu duchowym jednostki i wywodząca się z różnych odmian filozoficznego idealizmu, jej swoisty estetyzm i oryginalne techniki narracyjne. W pięciu rozdziałach, poświęconych najbardziej reprezentatywnym dla tego nurtu utworom narracyjnym z lat 1884–1892 omówione zostają: fascynacja dziełem Wagnera w powieści Bourgesa pt. „Zmierzch bogów”, marzenia o kobiecym ideale w „Ewie jutra” Villiersa de l'Isle-Adam, praktyka monologu wewnętrznego jako sposób ekspresji życia psychicznego w powieści Dujardina „Wawrzyny już ścięto”, schopenhauerowski przerost aktywności intelektualnej nad życiem realnym w „Sykstynie” Gourmonta i wreszcie typowa dla symbolizmu retoryka skojarzeń i analogii w „Martwej Brugii” Rodenbacha.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3348-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I 13 | |
Zmierzch bogów, czyli powieść wagnerowska | 13 |
1. Geneza i kontekst dzieła | 14 |
2. Wagner, prorok upadku | 17 |
3. Powieść o próżniaczym arystokracie | 20 |
4. Pożądanie złota | 25 |
5. Motyw miłości kazirodczej | 28 |
6. Podróż do Bayreuth, czyli finał apokalipsy | 34 |
7. Struktura i techniki kompozycji | 40 |
8. Recepcja | 46 |
Rozdział II 51 | |
Ewa jutra, czyli fabryka ideału | 51 |
1. Krytyka współczesnej kobiety i mieszczańskiego pozytywizmu | 53 |
2. Marzenie kontra rzeczywistość | 59 |
3. Hadaly, czyli „Ideał za zasłoną elektryczności” | 66 |
4. Pochwała czy proces nauki? | 74 |
5. Pod znakiem Fausta... i Prometeusza | 78 |
6. „Dzieło Sztuki Metafizycznej” | 82 |
Rozdział III 87 | |
Wawrzyny już ścięto, czyli monolog wewnętrzny w powieści | 87 |
1. Obietnice tytułu | 90 |
2. „Żyje tylko nasza dusza” | 95 |
3. Między praktyką i teorią monologu wewnętrznego | 100 |
4. Poetycki aspekt monologu wewnętrznego | 110 |
5. Wagner i jeszcze raz Wagner! | 116 |
6. Powieść symbolizmu, powieść fin de siècle’u | 123 |
Rozdział IV 131 | |
Sykstyna. Romans z życia cerebralnego | 131 |
1. „Jaka smutna filozofia!” | 133 |
2. Monografia niezdolności do działania | 139 |
3. Powieść w powieści, czyli sztuka zamiast życia | 147 |
4. „Literatura to przaśne ciasto” | 154 |
5. Powieść jest hybrydą | 160 |
6. Powieść z kluczem? | 167 |
Rozdział V 173 | |
Martwa Brugia, czyli powieść w poszukiwaniu analogii 173 | |
1. „Wędrówki miejskiej duszy”: mężczyzna i miasto | 177 |
2. Małżonka z kamienia i wody: miasto i martwa kobieta | 181 |
3. Dwie kobiety za jedną: żywa i martwa | 186 |
4. „Zaraźliwy katolicyzm, wyczuwalny w powietrzu i w kamieniach” | 193 |
5. Obrazy w powieści, czyli związki literatury z malarstwem | 199 |
6. W stronę poematu prozą | 205 |
Konkluzja | 211 |
Bibliografia | 219 |
Résumé | 229 |