Powieść francuskiego symbolizmu

Powieść francuskiego symbolizmu

Bourges – Villiers de l’Isle-Adam – Dujardin – Gourmont – Rodenbach

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem opracowania jest wycinek historii literatury francuskiej, niemal nieobecny dotychczas w pracach polskich literaturoznawców, jaki stanowi powieść francuskiego symbolizmu: jej charakterystyczna problematyka skoncentrowana na życiu duchowym jednostki i wywodząca się z różnych odmian filozoficznego idealizmu, jej swoisty estetyzm i oryginalne techniki narracyjne. W pięciu rozdziałach, poświęconych najbardziej reprezentatywnym dla tego nurtu utworom narracyjnym z lat 1884–1892 omówione zostają: fascynacja dziełem Wagnera w powieści Bourgesa pt. „Zmierzch bogów”, marzenia o kobiecym ideale w „Ewie jutra” Villiersa de l'Isle-Adam, praktyka monologu wewnętrznego jako sposób ekspresji życia psychicznego w powieści Dujardina „Wawrzyny już ścięto”, schopenhauerowski przerost aktywności intelektualnej nad życiem realnym w „Sykstynie” Gourmonta i wreszcie typowa dla symbolizmu retoryka skojarzeń i analogii w „Martwej Brugii” Rodenbacha.


Rok wydania2018
Liczba stron232
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3348-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  Rozdział I 13
  Zmierzch bogów, czyli powieść wagnerowska     13
  1. Geneza i kontekst dzieła     14
  2. Wagner, prorok upadku     17
  3. Powieść o próżniaczym arystokracie     20
  4. Pożądanie złota     25
  5. Motyw miłości kazirodczej     28
  6. Podróż do Bayreuth, czyli finał apokalipsy     34
  7. Struktura i techniki kompozycji     40
  8. Recepcja     46
  Rozdział II 51
  Ewa jutra, czyli fabryka ideału     51
  1. Krytyka współczesnej kobiety i mieszczańskiego pozytywizmu     53
  2. Marzenie kontra rzeczywistość     59
  3. Hadaly, czyli „Ideał za zasłoną elektryczności”     66
  4. Pochwała czy proces nauki?     74
  5. Pod znakiem Fausta... i Prometeusza     78
  6. „Dzieło Sztuki Metafizycznej”     82
  Rozdział III 87
  Wawrzyny już ścięto, czyli monolog wewnętrzny w powieści     87
  1. Obietnice tytułu     90
  2. „Żyje tylko nasza dusza”     95
  3. Między praktyką i teorią monologu wewnętrznego     100
  4. Poetycki aspekt monologu wewnętrznego     110
  5. Wagner i jeszcze raz Wagner!     116
  6. Powieść symbolizmu, powieść fin de siècle’u     123
  Rozdział IV 131
  Sykstyna. Romans z życia cerebralnego     131
  1. „Jaka smutna filozofia!”     133
  2. Monografia niezdolności do działania     139
  3. Powieść w powieści, czyli sztuka zamiast życia     147
  4. „Literatura to przaśne ciasto”     154
  5. Powieść jest hybrydą     160
  6. Powieść z kluczem?     167
  Rozdział V 173
  Martwa Brugia, czyli powieść w poszukiwaniu analogii 173
  1. „Wędrówki miejskiej duszy”: mężczyzna i miasto     177
  2. Małżonka z kamienia i wody: miasto i martwa kobieta     181
  3. Dwie kobiety za jedną: żywa i martwa     186
  4. „Zaraźliwy katolicyzm, wyczuwalny w powietrzu i w kamieniach”     193
  5. Obrazy w powieści, czyli związki literatury z malarstwem     199
  6. W stronę poematu prozą     205
  Konkluzja     211
  Bibliografia     219
  Résumé     229
RozwińZwiń