INNE EBOOKI AUTORA
Praca zbiorowa
Wydawca:
Format:
ibuk
Zwroty artystyczne Kategoria „zwrotu” w badaniach nad kulturą od kilkunastu lat wywołuje zainteresowanie u przedstawicieli różnych dziedzin humanistyki. Pisano wiele na temat performative turn, interpretative turn, postcolonial turn, translational turn, spatial turn, iconic turn itp. Czy sztuka jest tylko jednym z obszarów, na których owe zwroty dokonują się, czy też można mówić zwrocie artystycznym, jako szczególnej odmianie? Sugerujemy rozważenie tego zagadnienia nie tylko w odniesieniu do obecnego stanu kultury, a również przy wzięciu pod uwagę wcześniejszych okresów dziejów. Proponujemy wzięcie pod uwagę szerokiego sposobu rozumienia pojęcia „zwrot”. Może ono być przedmiotem rozważań o zasięgu ogólnokulturowym, ale można również odnieść je do określonej dziedziny sztuki, np. zachodzącej w niej przemiany stylistycznej, czy wreszcie nagłej modyfikacji postawy twórczej określonego artysty. Prezentujemy więc z jednej strony na artykuły dotyczące problematyki szeroko pojętych „wstrząsów” kulturowych i artystycznych, „zmącenia” zakładanych porządków, jak teksty omawiające konkretne przypadki twórczości jawiącej się jako działalność meandryczna, przebiegająca drogą kolejnych turns.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 395 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Łódzkie Towarzystwo Naukowe |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Introduction .................................................7 | |
ROMAN KUBICKI | |
The existential contexts of the so-called turns in the humanities ................................9 | |
TERESA PĘKALA | |
Change, break, crisis, or fulguration – what is a turn in art? ....................................21 | |
GRZEGORZ SZTABIŃSKI | |
Empathetic turn in the reflection on art .......37 | |
IWONA LORENC | |
“Theoretical turn” in post-avant-garde art and the aesthetics of | |
de-differentiation ............................59 | |
PIOTR SCHOLLENBERGER | |
Nominalist re-turn in contemporary art .........69 | |
RAFAŁ CZEKAJ | |
Aesthetics and the political turn in art ........83 | |
KONRAD CHMIELECKI | |
From visual culture to visual communication. | |
The pictorial and iconic turn in contemporary culture .........................................93 | |
SIDEY MYOO | |
Art absorbed by the Web ........................115 | |
PAULINA SZTABIŃSKA | |
The performative turn in the visual arts. The art of Paul Klee ..................................129 | |
KAZIMIERZ PIOTROWSKI | |
The linguistic turn in Conceptualism and after .145 | |
RAFAŁ SOLEWSKI | |
Is it just a metaphysical turn? ...............167 | |
TOMASZ SZCZEPANEK | |
The art of failure – the victory of the losers .181 | |
EWA KUBIAK | |
The “linguistic turn” and twentieth-century possibilities of conducting | |
research on old architecture. Perception and reception of architectural | |
pieces in South America ........................195 | |
ANETA PAWŁOWSKA | |
African contemporary art and the curatorial turn ................................................219 | |
BŁAŻEJ CIARKOWSKI | |
The post-colonial turn and the modernist architecture in Africa .........................239 | |
JULIA SOWIŃSKA-HEIM | |
A post-socialist city: a “turn” in shaping the architectural image of a city | |
at the turn of the 19th and 20th centuries. The case of Łódź ................................251 | |
MAŁGORZATA OLSZA | |
Telling images? The self-reflexive turn in contemporary American graphic novels ...........273 | |
DOMINIKA ŁARIONOW, MAGDALENA RASZEWSKA | |
From painted decoration to the screen. The turn in stage illusion in the late 20th and early 21st century .......................................291 | |
MAGDALENA SAMBORSKA | |
Intolerable ugliness. A turn in European fashion as a result of confrontation with Japanese aesthetics ....................................309 | |
AGNIESZKA ŚWIĘTOSŁAWSKA | |
Emigration as an artistic turning point – Ignacy Szczedrowski, | |
Konstanty Kukiewicz and Tadeusz Gorecki at the Imperial Academy of Arts in Saint Petersburg ...............................................321 | |
IRMINA GADOWSKA | |
In search of spirituality. Religious reorientation or radical assimilation? | |
The case of Marek Szwarc ......................347 | |
JAKUB PETRI | |
The artistic turn in graffiti practice: Szwedzki vs Mona Tusz ...................................371 | |
Notes on contributors .........................389 | |