POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Autor dotyka fundamentalnego problemu: czy współczesne trendy społeczne, takie jak globalizacja, informatyzacja są czynnikami wyrównywania szans, czy też wzmacniają istniejące już nierówności oraz/lub tworzą nowe ich postaci? Cała praca zbudowana jest w oparciu o tradycyjny trójelementowy schemat: teoria – metodologia – empiria, co stanowi przypomnienie kanonów tradycyjnie podejmowanej działalności naukowej. Autor reprezentuje porządną metodologiczną szkołę, umiejętnie wykorzystując mniej i bardziej zaawansowane procedury analiz statystycznych. Każdy krok w jego rozumowaniu, każdy etap jego analizy, każdy szczegółowy wniosek znajduje swoje uzasadnienie w prezentacji określonego rozkładu zmiennej czy zmiennych.
Praca ma walory poznawcze, praktyczne i dydaktyczne. Może być użyteczna jako ważny element diagnozy, stanowiącej punkt wyjścia np. do konstrukcji strategii rozwojowych Podkarpacia, jeśli chodzi o rozwój kapitału ludzkiego. Może stanowić wzór solidnej, naukowej roboty, może być dowodem na użyteczność posługiwania się metodami ilościowymi oraz może być przykładem znakomitego opanowania warsztatu statystycznego. W dzisiejszej socjologii pełnej tzw. postmodernistycznego bełkotu i pseudosocjologicznej eseistyki ten walor pracy zyskuje szczególnie na znaczeniu.
Z recenzji prof. dra hab. Krzysztofa Gorlacha
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7338-568-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Młodzież społeczności lokalnych wobec formowania się społeczeństwa informacyjnego | 10 |
1. Funkcjonalne wymogi współczesności | 10 |
1.1. Koncepcje nowoczesnego społeczeństwa | 10 |
1.2. Kapitał kulturowy jako kluczowa kwestia w społeczeństwie wiedzy | 19 |
1.3. Specyfika nowoczesnej osobowości | 22 |
2. Społeczność lokalna w społeczeństwie informacyjnym | 25 |
2.1. Społeczność lokalna – zagadnienia definicyjne | 26 |
2.2. Endogenne i egzogenne uwarunkowania społeczności lokalnych | 30 |
2.3. Lokalność jako peryferyjność | 39 |
3. Młodzież wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego | 48 |
3.1. Młodzież jako relatywnie nowa kategoria społeczna | 48 |
3.2. Młodzież – problemy definicyjne | 50 |
3.3. Współczesna młodzież – kohorta wiekowa czy pokolenie | 54 |
Rozdział II. Zarys koncepcji badań | 61 |
1. Konceptualizacja badań i problematyka badawcza | 61 |
2. Technika badawcza i operacjonalizacja pojęć teoretycznych | 70 |
3. Procedura doboru próby | 74 |
3.1. Założona wielkość próby ze względu na poziom peryferyjności | 74 |
3.2. Operat badawczy i procedura losowania | 76 |
3.3. Struktura próby badawczej | 78 |
Rozdział III. Charakterystyka kapitału kulturowego młodzieży społeczności lokalnych Podkarpacia | 83 |
1. Typy osobowościowe młodzieży w kontekście wyzwań społeczeństwa informacyjnego | 83 |
1.1. Orientacja na przyszłość a potrzeba osiągania | 83 |
1.2. Samoocena a poczucie kontroli | 88 |
1.3. Otwartość na zmiany a kreatywność | 93 |
1.4. Mobilność przestrzenna a poczucie marginalizacji (stygmatyzacja i identyfikacja lokalna) | 98 |
1.4.1. Mobilność przestrzenna | 98 |
1.4.2. Poczucie marginalizacji | 100 |
1.5. Potrzeba uczęszczania do instytucji kulturalnych a poziom aktywności w tym zakresie | 105 |
2. Kompetencje kulturowe a aktywność kulturowa młodzieży | 112 |
2.1. Kompetencje językowe młodzieży a czytelnictwo książek, gazet i czasopism oraz własna działalność twórcza | 112 |
2.2. Umiejętności młodzieży w zakresie obsługi technologii informacyjnych a wykorzystanie mediów elektronicznych i preferencje muzyczne | 125 |
2.3. Dokształcanie się młodzieży a korzystanie z bibliotek i czytelni | 135 |
3. Wyniki w nauce a aspiracje edukacyjne młodzieży | 151 |
3.1. Wyniki w nauce a etos wiedzy i wykształcenia | 151 |
3.2. Wyniki w nauce a planowana ścieżka edukacyjna | 156 |
3.3. Wyniki w nauce a cechy osobowościowe osoby znaczącej | 157 |
4. Struktura kapitału kulturowego młodzieży społeczności lokalnych | 165 |
5. Kapitał kulturowy młodzieży – uwagi podsumowujące | 171 |
Rozdział IV. Kapitał kulturowy młodzieży społeczności lokalnych Podkarpacia a postrzeganie społeczeństwa informacyjnego | 174 |
1. Postrzeganie wyzwań społeczeństwa informacyjnego przez młodzież | 174 |
1.1. Wiedza i wykształcenie jako warunek efektywnego funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie | 178 |
1.2. Uczestnictwo w kulturze i styl życia w nowoczesnym społeczeństwie w opinii młodzieży | 184 |
1.3. Umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii jako podstawowe kompetencje współczesności | 188 |
1.4. Media jako narzędzia podnoszenia kwalifikacji | 193 |
1.5. Pożądane cechy osobowościowe członków nowoczesnego społeczeństwa | 197 |
2. Nadzieje i obawy młodzieży społeczności lokalnych wobec przyszłości w społeczeństwie informacyjnym | 206 |
2.1. Młodzież o nadziejach związanych z własną przyszłością | 207 |
2.2. Źródła obaw młodzieży o swoją przyszłość | 210 |
3. Kapitał kulturowy młodzieży a postrzeganie swojej przyszłości w nowoczesnym społeczeństwie – uwagi podsumowujące | 215 |
Zakończenie | 216 |
Bibliografia | 220 |
Publikacje | 220 |
Prasa, radio, telewizja, Internet, źródła urzędowe | 224 |
Spis schematów, tabel, wykresów i zestawień | 226 |