Kapitał intelektualny a konkurencyjność banków w Polsce

Kapitał intelektualny a konkurencyjność banków w Polsce

1 opinia

Format:

ibuk

Sektor bankowy jest uznawany za specyficzną dziedzinę gospodarki, ponieważ wystawiony na zbyt wysoki poziom konkurencji może zwiększać ryzyko dla innych sektorów lub powodować kryzys. Banki jako instytucje zaufania publicznego nie mogą sobie pozwolić na psucie wizerunku i doprowadzanie do upadku słabszych jednostek. W monografii przedstawiono determinanty, specyfikę budowania oraz oceny konkurencyjności współczesnych banków.


Publikacja zawiera wyniki badań odnoszących się przede wszystkim do kondycji finansowej, polityki regulacyjnej, stóp procentowych, rynku kredytowo-depozytowego, konsolidacji sektora bankowego oraz współczesnych modeli biznesowych banków. Autorka skupiła się na genezie, identyfikacji i strukturze kapitału intelektualnego banków, a także przedstawiła koncepcję jego podziału na: kapitał organizacyjny (KORG), kapitał innowacyjny (KINN) oraz kapitał instytucjonalny (KINS). Ponadto wykorzystała wielowymiarową analizę statystyczną, w ramach której skonstruowała autorski miernik syntetyczny konkurencyjności banków, obliczony na podstawie dwudziestu sześciu wskaźników diagnostycznych związanych z oceną kapitału intelektualnego
i ekonomicznego, które według niej najbardziej wpływają na konkurencyjność. Dzięki temu stworzyła rankingi pod względem ich konkurencyjności dla grupy dziesięciu giełdowych banków komercyjnych w Polsce w latach 2009-2020.


Rok wydania2023
Liczba stron170
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-273-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    7
  
  Wstęp    9
  
  Rozdział    1
  Konkurencja i konkurencyjność w sektorze bankowym    17
  1.1. Konkurencja i efektywność versus konkurencyjność    17
  1.1.1. Specyfika konkurencji w sektorze bankowym    17
  1.1.2. Metody pomiaru konkurencji – miary koncentracji i miary efektywności    21
  1.1.3. Analiza wskaźnikowa i jej ograniczenia    24
  1.2. Specyfika budowania i oceny konkurencyjności banków w XXI wieku    27
  1.2.1. Konkurencyjność w sektorze usług finansowych w świetle badań empirycznych    27
  1.2.2. Metody i mierniki konkurencyjności w sektorze usług finansowych    30
  1.3. Identyfikacja determinant konkurencyjności współczesnych banków    32
  1.3.1. Źródła przewagi konkurencyjnej banków w gospodarce opartej na wiedzy    32
  1.3.2. Nowe wyzwania technologiczne i współpraca z FinTech    34
  1.3.3. Potencjał aktywów niematerialnych jako źródło przewagi konkurencyjnej    36
  1.4. Podsumowanie    38
  
  Rozdział    2
  Koncepcja kapitału intelektualnego banku w świetle literatury
  przedmiotu i badań empirycznych    41
  2.1. Kapitał intelektualny – geneza, definicje, struktura    41
  2.1.1. Geneza koncepcji kapitału intelektualnego    41
  2.1.2. Problem definiowania kapitału intelektualnego    46
  2.1.3. Identyfikacja elementów struktury kapitału intelektualnego    49
  2.2. Zarządzanie kapitałem intelektualnym banku – zasady badań i pomiaru    52
  2.2.1. Struktura kapitału intelektualnego banku    52
  2.2.2. Istota zarządzania kapitałem intelektualnym banku    55
  2.2.3. Metody pomiaru kapitału intelektualnego w bankach – w świetle teorii i badań
  empirycznych    56
  2.2.4. Zasady oceny podsystemów kapitału intelektualnego banku – koncepcja
  autorska    66
  2.3. Podsumowanie    71
  
  Rozdział    3
  Potencjał polskich banków giełdowych – analiza grupy badawczej
  z wykorzystaniem wybranych parametrów    73
  3.1. Analiza grupy badawczej na podstawie wybranych wskaźników w latach 2009–2020    74
  3.2. Analiza grupy badawczej na podstawie wartości zysku oraz aktywów
  w latach 2009–2020    79
  3.3. Analiza grupy badawczej na podstawie liczby klientów oraz udzielonych kredytów
  i zgromadzonych depozytów w latach 2009–2020    82
  3.4. Analiza grupy badawczej na podstawie liczby klientów bankowości internetowej,
  mobilnej i tradycyjnej w latach 2009–2020    86
  3.5. Analiza grupy badawczej na podstawie liczby pracowników oraz wartości oferowanych
  im świadczeń w latach 2009–2020    91
  3.6. Analiza grupy badawczej na podstawie liczby uzyskanych nagród i wyróżnień w latach
  2009–2020    95
  3.7. Podsumowanie    103
  
  Rozdział    4
  Metoda wielowymiarowej analizy statystycznej w ocenie wpływu
  kapitału intelektualnego na konkurencyjność – podstawy teoretyczne
  i analiza wyników empirycznych    105
  4.1. Uzasadnienie doboru metod badawczych    105
  4.2. Podstawy teoretyczne metod porządkowania liniowego    107
  4.3. Miernik syntetyczny konkurencyjności banków w latach 2009–2020    114
  4.4. Ocena kapitału intelektualnego banków i jego wpływu na konkurencyjność
  – w świetle wyników badań z wykorzystaniem miernika syntetycznego    131
  4.5. Podsumowanie    142
  
  Zakończenie    143
  
  Bibliografia    149
  
  Spis tabel    167
  
  Spis wykresów i schematów    169
RozwińZwiń