INNE EBOOKI AUTORA
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka jest adresowana do szerokiego grona odbiorców: zarówno osób z różnymi ograniczeniami sprawności, jak do ogółu osób znajdujących się w ich otoczeniu – tu zwłaszcza do tych tworzących społeczne środowisko ich pracy (pracodawców, menedżerów przedsiębiorstw, współpracowników), do rodzin, w których dorastają i funkcjonują osoby niepełnosprawne, do ich wychowawców, nauczycieli, szkoleniowców, a wreszcie do profesjonalistów zajmujących się niepełnosprawnością (pomagających niepełnosprawnym i organizujących dla nich wsparcie instytucjonalne). Intencją autorów jest stymulowanie tworzenia społecznego systemu pomocy i wsparcia (rozumianego bardziej jako sieć jednostkowych działań i interakcji, niż instytucji i organizacji) dla aktywności zawodowej osób z ograniczoną sprawnością – osiągane poprzez inspirowanie pomysłów i działań wymienionych wyżej grup adresatów. Nawiązują w ten sposób do takiej idei i mechanizmu życia wspólnotowego, który Anthony Giddens nazywa „refleksyjnością społeczną”. Podobnie jak ów prominentny brytyjski socjolog wydają się podzielać przekonanie, że nagłośnienie problemu w szerokich kręgach społeczeństwa przyczyni się do tego, że wielu ludzi (bardziej jednostki niż formalne struktury społeczne) podejmie różnorodną aktywność, mającą na celu przezwyciężenie negatywnie ocenianych zjawisk (i wspieranie pozytywnych) w oparciu o przesłanki wynikające z ich analizy.
dr Krzysztof Puchalski
Jest pewne, że książka wypełnia w istotny sposób lukę, jaka istnieje w tej dziedzinie na polskim rynku wydawniczym. Praca nosi wyraźnie piętno osobistych przemyśleń oraz poszukiwań badawczych. Przez to jest oryginalna, wciągająca w lekturę, a jednocześnie dobrze pokazuje problemy osób z ograniczoną sprawności, które są jakoś znane, w większości znajome lub nawet bliskie, ale nigdy wcześniej nie ujmowane w tak przystępny, precyzyjny i nowatorski sposób. Autorzy z powodzeniem starają się znaleźć indywidualny sposób, dotychczas przez nikogo nie stosowany, pokazania w naukowy sposób problemu pracy, jakości życia codziennego funkcjonowania, oraz perspektyw rozwoju osób z ograniczoną sprawnością, wobec których istnieje wiele stereotypów, uprzedzeń i uproszczeń. Jestem pewien, że praca ta jest od dawna oczekiwana i że zostanie dobrze przyjęta. Na polskim rynku wydawniczym oraz w polskich opracowaniach naukowych brak jest analiz, które w takim szerokim zakresie obejmowałyby problematykę satysfakcji z pracy osób z ograniczeniem niepełnosprawności.
prof. dr hab. Augustyn Bańka
Publikacja bezpłatna powstała w ramach projektu finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05 pt. Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.
Książka wydana w jednej z trzech serii publikacji prezentujących rezultaty i wyniki badań zespołu naukowców SWPS pod kierunkiem prof. Anny Izabeli Brzezińskiej finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Celem projektu było uzyskanie wiedzy odnośnie do zasobów osób niepełnosprawnych (ON), odkrycie istnienia stereotypów i uprzedzeń wobec ON oraz ukazanie kierunków zmiany nastawienia wobec ON podejmujących aktywne życie zawodowe. Badania były ukierunkowane na wykrycie barier, jakie współcześnie tkwią w mentalności ON, ich rodzin i osób związanych z ich zatrudnianiem.
Książka ukazała się w Serii III: OSOBY Z OGRANICZENIEM SPRAWNOŚCI NA RYNKU PRACY
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 124 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Academica Wydawnictwo SWPS |
ISBN-13 | 978-83-89281-48-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 6 |
1. Satysfakcja z pracy - co to oznacza? | 10 |
1.1. Wprowadzenie | 10 |
1.2. Jakość życia i poczucie jakości życia | 10 |
1.3. Podjęcie pracy jako zadanie rozwojowe i czynnik rozwoju w okresie dorosłości | 12 |
1.4. Satysfakcja z pracy a jakość życia | 18 |
1.5. Satysfakcja z pracy w grupie osób z ograniczeniami sprawności (dane z badań) | 23 |
1.6. Podsumowanie: co decyduje o satysfakcji człowieka z pracy? | 27 |
2. Czy rodzina ma wpływ na to, jak czujemy się w pracy? | 29 |
2.1. Wprowadzenie | 29 |
2.2. Zacznijmy od początku: styl wychowania w dzieciństwie | 32 |
2.3. Pozycja osoby z ograniczeniami sprawności w rodzinie | 37 |
2.4. Wsparcie ze strony rodziny | 38 |
2.5. Przeszłość i teraźniejszość – analiza dynamiki wpływów rodziny na satysfakcję i chęć zmiany pracy | 40 |
2.6. Podsumowanie: jak wsparcie rodziny wpływa na satysfakcję z pracy? | 47 |
3. Co decyduje o tym, że dobrze czujemy się w pracy, gdy już tam jesteśmy? | 55 |
3.1. Wprowadzenie | 55 |
3.2. Relacje z szefem i współpracownikami | 56 |
3.3. Podsumowanie: jak wsparcie w miejscu pracy wpływa na satysfakcję z niej? | 63 |
4. Kompetencje, czyli co z tego, co posiadamy wpływa na satysfakcję z pracy? | 65 |
4.1. Wprowadzenie | 65 |
4.2. Wykształcenie osób z ograniczeniami sprawności | 66 |
4.3. Dodatkowe umiejętności | 68 |
4.4. Kompetencje osobiste | 70 |
4.5. Podsumowanie: jak posiadane kompetencje wpływają na satysfakcję z pracy? | 73 |
5. Relacje w rodzinie, relacje w miejscu pracy i kompetencje: czym różnią się między sobą osoby z ograniczeniami sprawności? | 75 |
6. Co wiemy o czynnikach wpływających na satysfakcję z pracy? | 83 |
7. Rekomendacje | 86 |
7.1. Wprowadzenie | 86 |
7.2. Osoby z ograniczeniami sprawności | 89 |
7.3. Rodziny osób z ograniczeniami sprawności | 94 |
7.4. Pracodawcy osób z ograniczeniami sprawności | 96 |
7.5. Współpracownicy osób z ograniczeniami sprawności | 98 |
7.6. Nauczyciele i osoby przygotowujące szkolenia dla osób z ograniczeniami sprawności | 100 |
7.7. Psychologowie, lekarze, rehabilitanci i inni specjaliści dokonujący diagnozy oraz projektujący systemy pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności | 104 |
7.8. Podsumowanie | 106 |
Zakończenie | 108 |
Literatura | 109 |
Aneks: Podstawowe dane na temat projektu | 111 |