INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca dotyczy syntetycznego ujęcia doboru właściwości materiałowych układów katalitycznych do stworzenia współzależnych systemów oczyszczania gazów wylotowych, w aspekcie ograniczania emisji cząstek stałych, z jednoczesnym zwiększeniem sprawności regeneracji pasywnej filtra cząstek stałych. Realizacja tego zagadnienia jest rezultatem pozytywnych wyników badań chemicznych, na hamowni silnikowej oraz drogowych w rzeczywistych warunkach ruchu. Porównano różnice między rozkładem wymiarowym i masowym cząstek stałych emitowanych z pojazdów w rzeczywistym ruchu, celem identyfikacji wejściowych założeń do analizy fizykochemicznych próbek cząstek stałych.
Uwzględniono wpływ wybranych czynników technicznych od strony zmiennych limitów emisji określonych przepisami toksyczności gazów wylotowych. Opisano chemicznie próbki cząstek stałych w ujęciu wpływu występujących zjawisk w układzie wylotowym silnika na procesy niekatalitycznego i katalitycznego utleniania. Sklasyfikowano emitowane cząstki stałe w zależności od konstrukcji silnika spalinowego i konkretnych limitów emisji. Utlenianie cząstek stałych uzupełniono badaniami wpływu zmian poregeneracyjnych w filtrze na zmianę warunków fizykochemicznych reakcji katalitycznych.
Rozwinięciem podjętej problematyki było opracowanie metodologii otrzymywania materiałów wyjściowych do tworzenia materiałowych układów katalitycznych. Stworzono eksperymentalne nanostruktury złożone w konfiguracjach umożliwiających wzrost selektywności na wybrane reakcje utleniające oraz wytrzymałości na zjawisko kruchego pękania. Poprawność założeń wstępnych dla eksperymentalnych materiałowych układów katalitycznych zweryfikowano na hamowni silnikowej. Weryfikacja pozwoliła na dokonanie analizy parametrów systemów katalitycznych. Wynikiem była propozycja dobrania wielkości fizykochemicznych, mogących przyczynić się do zwiększenia efektywności badanych materiałowych układów katalitycznych.
Zaproponowany eksperymentalny system katalityczny posłużył do weryfikacji końcowych właściwości otrzymanych materiałowych układów katalitycznych. dokonano porównania eksperymentalnego systemu katalitycznego i systemów komercyjnych w badaniach na hamowni silnikowej oraz testów drogowych. Ponadto, opierając się na opracowanej metodyce, przeprowadzono starzenie nośnika eksperymentalnego pod kątem badania trwałości na zjawisko kruchego pękania.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 174 |
Kategoria | Mechanika |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-245-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Streszczenie | 5 |
Wykaz ważniejszych oznaczeń | 6 |
1. Wstęp | 12 |
2. Przepisy dotyczące systemów oczyszczania gazów wylotowych | 15 |
2.1. Wprowadzenie | 15 |
2.2. Przepisy dotyczące systemów oczyszczania gazów wylotowych w USA | 16 |
2.3. Przepisy dotyczące systemów oczyszczania gazów wylotowych w Europie | 19 |
2.3.1. Pojazdy kategorii PC i LDV | 19 |
2.3.2. Pojazdy kategorii HDV | 23 |
3. Przegląd literatury w aspekcie badań systemów oczyszczania gazów wylotowych | 27 |
3.1. Uwagi ogólne | 27 |
3.2. Trójfunkcyjne reaktory katalityczne | 29 |
3.3. Utleniające reaktory katalityczne | 36 |
3.4. Charakterystyka pracy filtrów cząstek stałych | 38 |
3.4.1. Badania warstw wspomagających regenerację | 38 |
3.4.2. Spadek ciśnienia przy przepływie gazów wylotowych przez filtr czysty i wypełniony | 39 |
3.4.3. Analiza odkładania popiołów w filtrze | 44 |
3.5. Podsumowanie | 48 |
4. Cel i zakres pracy | 50 |
4.1. Cel pracy | 50 |
4.2. Zakres pracy | 50 |
4.3. Zadania szczegółowe | 52 |
5. Analiza zjawisk emisji i utleniania cząstek stałych | 54 |
5.1. Wprowadzenie | 54 |
5.2. Klasyfikacja cząstek stałych zawierających sadzę emitowanych z silników o zapłonie samoczynnym | 55 |
5.2.1. Powstawanie cząstek stałych zawierających sadzę | 55 |
5.2.2. Czynniki wpływające na klasyfikację cząstek stałych | 57 |
5.2.3. Korelacja między pojazdami PC i HDV liczby oraz masy cząstek stałych wyemitowanych w warunkach drogowych | 59 |
5.2.4. Utlenianie cząstek stałych | 71 |
5.2.5. Morfologia próbek podczas ich utleniania | 76 |
5.2.6. Wpływ NO2 na utlenianie cząstek stałych typu BS i E5 | 82 |
5.3. Mechanizm utleniania | 85 |
5.4. Utlenianie cząstek stałych w atmosferze NO2 | 88 |
5.5. Wpływ mikrostruktury na reaktywność sadzy | 90 |
5.6. Analiza mikrostruktury cząstek stałych typu BS i E5 | 91 |
5.7. Wpływ wybranych parametrów pracy silnika na mikrostrukturę sadzy zawartej w cząstkach stałych | 94 |
5.8. Badania wpływu recyrkulacji gazów wylotowych na rozkład wymiarowy i mikrostrukturę cząstek stałych typu E5 | 98 |
5.8.1. Badania na hamowni silnikowej | 98 |
5.8.2. Badania mikroskopowe cząstek stałych | 103 |
5.9. Analiza próbek cząstek stałych zgromadzonych w filtrze cząstek stałych | 110 |
5.9.1. Filtr cząstek stałych częściowo zapełniony przed regeneracją | 110 |
5.9.2. Filtr cząstek stałych po regeneracji z częściowo usuniętą degradacją | 113 |
5.9.3. Badania zużytego filtra cząstek stałych | 114 |
5.10. Podsumowanie | 115 |
6. Opracowanie materiałowych układów katalitycznych do systemu oczyszczania gazów wylotowych | 117 |
6.1. Opracowanie założeń | 117 |
6.2. Wybór metody otrzymywania nanoproszków | 122 |
6.3. Opracowanie materiału katalitycznego | 125 |
6.3.1. Otrzymywanie nanosfer TiO2 metodą FSP | 125 |
6.3.2. Otrzymywanie nośnika katalitycznego wysokoporowatego z Ti4O7 | 127 |
6.3.3. Kruche pękanie | 128 |
6.3.4. Otrzymywanie nanosfer TiO2–RuO2 metodą FSP | 129 |
6.3.5. Otrzymywanie nanocząstek w układzie Pt3Ni | 132 |
7. Wstępna weryfikacja zaproponowanych materiałowych układów katalitycznych | 134 |
7.1. Badania katalizatora RuO2 na hamowni silnikowej | 134 |
7.2. Badania układów katalitycznych Pt3Ni, Pd3Ru, TiO2–RuO2 na hamowni silnikowej | 136 |
7.3. Badania stabilności termicznej układu TiO2–RuO2 | 138 |
7.4. Podsumowanie | 140 |
8. Analiza parametrów fizykochemicznych układu katalitycznego | 141 |
8.1. Konfiguracja części utleniającej układu katalitycznego | 141 |
8.2. Dobór wybranych parametrów konstrukcyjnych systemów DOC+DPF | 144 |
8.3. Podsumowanie | 146 |
9. Badania weryfikacyjne zaproponowanego systemu eksperymentalnego | 147 |
9.1. Charakterystyka badanych systemów katalitycznych | 147 |
9.2. Badania eksperymentalnego systemu katalitycznego DOC+DPF na hamowni silnikowej | 148 |
9.2.1. Analiza rozkładu temperatur | 148 |
9.2.2. Analiza stężenia szkodliwych składników gazów wylotowych oraz rozkładu wymiarowego liczby cząstek stałych | 154 |
9.3. Badania eksperymentalnego systemu katalitycznego DOC+DPF w rzeczywistych warunkach eksploatacji | 156 |
9.4. Wytrzymałość nośników na kruche pękanie | 158 |
9.5. Wnioski z badań weryfikacyjnych | 159 |
10. Wnioski | 161 |
Literatura | 164 |
Summary | 173 |