Kształtowanie tożsamości etnicznej dzieci imigrantów szwedzkich w USA według Augustana Book Concern (1889-1962)

-33%

Kształtowanie tożsamości etnicznej dzieci imigrantów szwedzkich w USA według Augustana Book Concern (1889-1962)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,22  34,65

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 34,65 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 23,22 zł  


23,22

w tym VAT

Problematyka szeroko rozumianych migracji ludności i tożsamości migrantów należy współcześnie do najbardziej interesujących obszarów badawczych. Niniejsza książka stanowi oryginalną, interdyscyplinarną analizę strategii kształtowania etniczności dzieci imigrantów na przykładzie grupy szwedzko-amerykańskiej. Autorka podjęła temat niebagatelny i dotąd niezbadany, uwzględniając w swoim studium zagadnienia historyczne, prawne, praso- i literaturoznawcze, narodowościowe i mniejszościowe. Książka wypełnia istotną lukę w badaniach nad szwedzką grupą w USA, przede wszystkim jednakże wpisuje się w główny nurt dyskusji nad istotą etniczności. To nie tylko zajmująca lektura, ale także znakomity materiał do analiz dla służb dyplomatycznych i konsularnych oraz dla kreatorów polityki wewnętrznej – narodowościowej, wielokulturowej, etnicznej.


Prof. dr hab. Henryk Chałupczak


Rok wydania2011
Liczba stron244
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3265-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz najważniejszych skrótów     11
  Wprowadzenie     13
  Przegląd literatury     17
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA    21
  
  Rozdział I. ETNICZNOŚĆ. PERSPEKTYWY TEORETYCZNE     23
  
  1. Grupa etniczna     24
  2. Etniczność wynaleziona     26
  A. Rola Innego w budowaniu tożsamości etnicznej     29
  B. Tradycje wynalezione i wybór tradycji     31
  C. Wynalezienie etniczności a homemaking myths     32
  D. Etniczność a kultura, klasa i płeć społeczno-kulturowa     35
  3. Etniczność a religia     36
  4. Etniczność a przynależność pokoleniowa     37
  5. Rola liderów etnicznych i kompletność instytucjonalna     39
  6. Grupa angloamerykańska jako grupa dominująca     40
  
  Rozdział II. SZWEDZKA AMERYKA     43
  
  1. Zarys historii imigracji szwedzkiej w USA     43
  A. Historia i znaczenie Synodu Augustana     45
  2. Tożsamość szwedzko-amerykańska     47
  A. Tożsamość dzieci i młodzieży     49
  3. Rynek prasowy i literacki Szwedzkiej Ameryki     54
  A. Czytelnicy i autorzy     55
  B. Wydawnictwa, księgarnie, biblioteki     57
  C. Prasa na rynku szwedzko-amerykańskim     59
  D. Czasopisma dla dzieci i młodzieży     61
  E. Literatura na rynku szwedzko-amerykańskim     64
  F. Książki dla dzieci i młodzieży     66
  4. Szwedzko-amerykański rynek wydawniczy a zmiana języka     68
  
  Rozdział III. AUGUSTANA BOOK CONCERN     73
  
  1. Zarys historii Augustana Book Concern     73
  2. Augustana Book Concern na rynku wydawniczym Szwedzkiej Ameryki     77
  3. Augustana Book Concern na rynku wydawniczym dla dzieci i młodzieży     84
  A. Literatura szwedzkojęzyczna     85
  B. Literatura anglojęzyczna     89
  C. Prasa szwedzkojęzyczna     94
  D. Prasa anglojęzyczna     102
  Podsumowanie     106
  
  CZĘŚĆ DRUGA    111
  
  Rozdział IV. ROLA RELIGII     113
  
  1. „Nasz naród (...) jest narodem, który boi się Boga”     114
  2. Chrześcijanin, ale Inny     116
  3. Religie niechrześcijańskie     119
  Podsumowanie     121
  
  Rozdział V. IDEA OJCZYZNY     125
  
  1. Matka Svea – emigracja, pamięć, tęsknota     125
  2. „Dom w Zachodnim Kraju”     130
  Podsumowanie     133
  
  Rozdział VI. HISTORIA I JEJ BOHATEROWIE     137
  
  Podsumowanie     141
  
  Rozdział VII. HOMEMAKING MYTHS     143
  
  1. Mity założycielskie     143
  2. Mity ofi ary krwi i mity bohaterów     149
  3. Mity ideologicznego pokrewieństwa     154
  Podsumowanie     156
  
  Rozdział VIII. KWESTIA JĘZYKA     161
  
  Podsumowanie     168
  
  Rozdział IX. PRZYRODA     171
  
  1. „Kraj zorzy polarnej oraz białych nocy”     172
  2. Miasto, wieś i morze     174
  Podsumowanie     178
  
  Rozdział X. PRZYNALEŻNOŚĆ KLASOWA     181
  
  1. Obraz klas społecznych w piśmiennictwie ABC     181
  2. Działalność socjalistów i konfl ikty klasowe     185
  3. Protestancki etos pracy i American Dream     187
  Podsumowanie     189
  
  Rozdział XI. PŁEĆ SPOŁECZNO-KULTUROWA     193
  
  1. Dzieciństwo i młodość     193
  2. Małżeństwo     196
  3. Macierzyństwo i ojcostwo     198
  4. Kobieta na rynku pracy     201
  5. Emancypacja     204
  Podsumowanie     206
  
  ZAKOŃCZENIE     209
  BIBLIOGRAFIA     219
  SUMMARY     235
  SAMMANFATTNING     239
RozwińZwiń