Optymizm jako czynnik wspomagający radzenie sobie ze stresem przez matki dzieci z mózgowym porażeniem

Optymizm jako czynnik wspomagający radzenie sobie ze stresem przez matki dzieci z mózgowym porażeniem

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy zagadnień dotyczących sytuacji rodzin mających dziecko z mózgowym porażeniem, które wiąże się z szerokim zakresem zakłóceń w rozwoju. Przeżywany przez rodziców w sytuacji niepełnosprawności dziecka stres ma charakter "totalny", tj. ogarnia swymi skutkami wszystkie wymiary ludzkiego życia. Co zatem decyduje o tym, że niektóre osoby uruchamiają wewnętrzne zasoby, przeciwstawiając się bezradności w sytuacji, kiedy dziecko jest niepełnosprawne, a inne nie? Źródła pozytywnego przeżywania specjalnego rodzicielstwa tkwią między innymi w szeroko rozumianych zasobach matki, a jednym z nich jest optymizm, któremu Autorka przypisuje szczególną rolę. Optymizm jest związany z umiejętnością interpretowania sytuacji, w których niemożliwe jest sprawowanie kontroli nad przebiegiem zdarzeń, jako wyzwania. W niniejszej książce zanalizowano znaczenie optymizmu dla przebiegu radzenia sobie ze specyficzną sytuacją trudną, jaką jest wychowywanie dziecka z mózgowym porażeniem. W doświadczenie to wpisany jest nieustanny dialog pomiędzy słabością i siłą, lękiem o przyszłość i odwagą konieczną do podejmowania codziennego trudu, smutkiem i radością, gniewem - nieraz skierowanym w stronę losu, i akceptacją tego, co nieuniknione.


Rok wydania2012
Liczba stron210
KategoriaPsychologia ogólna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2521-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział I. Optymizm     13
  
  1. Psychologia pozytywna – ku optymizmowi     13
    1.1. Wybrane koncepcje optymizmu     14
      1.1.1. Koncepcja Scheiera-Carvera     14
      1.1.2. Koncepcja Seligmana     15
      1.1.3. Natura optymizmu według Czapińskiego     18
    1.2. Obszar znaczeniowy pojęcia optymizmu według wybranych koncepcji     19
  
  2. Źródła optymizmu     20
    2.1. Biologiczne podstawy optymizmu     21
    2.1. Optymizm a czynniki demograficzne     23
    2.3. Optymizm a zdrowie     27
  
  3. Zasoby psychiczne powiązane z optymizmem     30
    3.1. Nadzieja     30
    3.2. Poczucie sprawstwa, własnej skuteczności i umiejscowienie kontroli     32
    3.3. Szczęście     34
    3.4. Odporność     36
    3.5. Prężność (resilience)     38
    3.6. Poczucie koherencji     39
  
  4. Zyski i straty płynące z optymizmu/pesymizmu     39
    4.1. Pozytywne skutki optymizmu     40
    4.2. Negatywne skutki optymizmu     40
    4.3. Pozytywne skutki pesymizmu     42
  
  Rozdział II. Optymizm a radzenie sobie ze stresem     43
  
  1. Stres – znaczenie pojęcia, ewolucja jego rozumienia     43
    1.1. Psychologiczne ujęcia stresu     43
    1.2. Cechy sytuacji a reakcja stresowa     46
  
  2. Radzenie sobie ze stresem – analiza teoretyczna     50
    2.1. Wybrane modele radzenia sobie ze stresem     51
    2.2. Indywidualne różnice a strategie radzenia sobie ze stresem     56
      2.2.1. Procesy radzenia sobie ze stresem a osobowość     57
  
  3. Radzenie sobie ze stresem a optymizm     59
    3.1. Dynamika reagowania na stres a optymizm     59
    3.2. Zaangażowanie w sytuację stresową a optymizm     60
    3.3. Wybór strategii radzenia sobie ze stresem a optymizm     61
    3.4. Wsparcie społeczne, radzenie sobie ze stresem a optymizm     63
  
  Rozdział III. Rodzina – środowisko rozwoju, obszar wzajemnych wpływów. Optymizm rodziców a rozwój dziecka     65
  
  1. Rodzina jako system     65
  
  2. Rodzina jako środowisko rozwoju małego dziecka     67
    2.1. Przywiązanie jako fundament pozytywnego nastawienia do życia     68
    2.2. Rodzice a rozwój dziecka     69
    2.3. Zewnętrzny kontekst życia rodziny     72
  
  3. Rodzice wobec macierzyństwa lub ojcostwa     75
    3.1. Urodzenie dziecka jako sytuacja krytyczna     75
    3.2. Rodzicielstwo jako szansa i ryzyko rozwojowe     80
  
  Rozdział IV. Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem     83
    
  1. Stres rodzicielski w sytuacji wychowywania dzieci z niepełnosprawnością    83
    1.1. Czynniki związane z funkcjonowaniem dziecka     85
    1.2. Czynniki związane z funkcjonowaniem rodziców     89
    1.3. Czynniki kontekstowe     89
  
  2. Diagnoza mpd – reakcja rodziców     91
  
  3. Adaptacja do mpd     95
    3.1. Modele adaptacji do zaburzenia     96
    3.2. Dziecko przeżywające mpd     98
  
  4. Optymizm rodziców – niepełnosprawność dziecka     105
    4.1. Optymizm rodziców a radzenie sobie z niepełnosprawnością dziecka     106
    4.2. Optymizm rodziców a kontekst rozwoju dziecka z niepełnosprawnością    108
      4.2.1. Optymizm jako bufor w sytuacji niepełnosprawności dziecięcej     109
      4.2.2. Model radzenia sobie z niepełnosprawnością dzieci przez rodziców w zależności od poziomu ich optymizmu     113
  
  Rozdział V. Metodologiczne podstawy badań własnych     115
  
  1. Uzasadnienie podjęcia projektu badawczego     115
  
  2. Cele badań     116
  
  3. Problemy i hipotezy badawcze     118
  
  4. Zmienne i układ zmiennych     121
  
  5. Operacjonalizacja zmiennych     122
    5.1. Główne zmienne związane z funkcjonowaniem matek     122
    5.2. Zmienne dotyczące dzieci     126
  
  6. Badana populacja     129
  
  7. Schemat badań     130
  
  8. Obliczenia statystyczne     130
  
  Rozdział VI. Wyniki badań i płynące z nich wnioski     131
  
  1. Związek między występowaniem mpd u dzieci a poziomem optymizmu matek     131
    1.1. Wyniki badań     131
    1.2. Dyskusja     134
  
  2. Związek między występowaniem mpd u dzieci i ich wybranymi cechami a poziomem optymizmu matek     136
    2.1. Wyniki badań     136
      2.1.1. Związek między poziomem niepełnosprawności ruchowej dzieci a poziomem optymizmu matek     136
      2.1.2. Związek między poziomem rozwoju psychoruchowego dzieci a poziomem optymizmu matek     137
      2.1.3. Związek między występowaniem i natężeniem zaburzeń towarzyszących u dzieci a poziomem optymizmu matek     142
    2.2. Dyskusja     145
  
  3. Dynamika optymizmu/pesymizmu u matek dzieci z mpd w przebiegu rozwoju dzieci     147
    3.1. Wyniki badań     147
    3.2. Dyskusja     148
  
  4. Związek między sposobem postrzegania sytuacji przez matki dzieci z mpd a poziomem ich optymizmu     151
    4.1. Wyniki badań dotyczących optymizmu rodzicielskiego i dyspozycyjnego matek dzieci z mpd     151
      4.1.1. Związek między optymizmem rodzicielskim a optymizmem matek dzieci z mpd     151
      4.1.2. Związek między optymizmem a personalizacją powodzenia i niepowodzenia     152
      4.1.3. Związek pomiędzy optymizmem a stałością powodzenia i niepowodzenia     153
      4.1.4. Związek między optymizmem a zasięgiem powodzenia i niepowodzenia     154
      4.1.5. Dyskusja     155
    4.2. Związek między poziomem satysfakcji z małżeństwa a poziomem optymizmu matek     158
      4.2.1. Dyskusja     158
    4.3. Związek między optymizmem a radzeniem sobie ze stresem u matek dzieci z mpd     160
      4.3.1. Dyskusja     163
  
  5. Związek między czynnikami demograficznymi a poziomem optymizmu u matek dzieci z mpd     165
    5.1. Wyniki badań     166
    5.2. Dyskusja     166
  
  6. Wnioski z badań     168
  
  7. Propozycja wspomagania matek dzieci z mózgowym porażeniem     170
    7.1. Uzasadnienie propozycji pracy grupowej     171
    7.2. Czynniki „leczące” w pracy grupowej     173
    7.3. Grupa rozwojowa dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością     174
  
  Zakończenie     179
  
  Aneks     181
  
  Bibliografia     188
  
  Optimism as a Factor that Facilitates Coping with Stress Among Mothers of Children with Cerebral Palsy (Summary)     209
RozwińZwiń