INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
"Praca jest efektem badań autorki, rozmów z rodzicami dzieci, lekarzami, rehabilitantami. Autorka, towarzysząca dzieciom i ich rodzicom, szuka odpowiedzi na pytania związane z różnorodnymi problemami, z którymi musi zmierzyć się małe dziecko dotknięte niepełnosprawnością, jego rodzice oraz osoby odpowiedzialne za leczenie, rehabilitację i szeroko pojmowany proces wychowawczy" (z recenzji).
W pracy podjęto temat indywidualnych i rodzinnych uwarunkowań samodzielności małych dzieci z mózgowym porażeniem. Badaniami objęto 49 rodzin z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym pomiędzy 13 a 36 miesiącem życia, a grupę kontrolną stanowiło 30 rodzin z dziećmi zdrowymi. Wyniki badań wskazują na związek pomiędzy poziomem samodzielności dzieci a poziomem ich rozwoju, strukturą temperamentu, występowaniem zaburzeń towarzyszących temu schorzeniu. Istotny okazał się również rodzinny kontekst samodzielności, sposób, w jaki opiekunowie reagują na aktywność dziecka, uporządkowanie przestrzeni i plan dnia. Z badań wyłania się obraz rodzin wychowujących małe dzieci z mózgowym porażeniem. Okazuje się, że w sytuacji niepełnosprawności rodzice uruchamiają kreatywność, w różnoraki sposób stymulując aktywność dziecka. W pracy zawarto również opis indywidualnych przypadków, ilustrujących wyniki badań.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 168 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2380-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Samodzielność jako wartość w wychowaniu | 11 |
1.1. Samodzielność na przestrzeni dziejów | 11 |
1.2. Samodzielność – ustalenia definicyjne | 16 |
1.3. Czynniki wpływające na kierowanie dzieci ku samodzielności | 18 |
1.3.1. Przekonania rodziców, przywiązanie jako wewnętrzny model operacyjny | 19 |
1.3.2. Tożsamość rodzicielska | 20 |
1.3.3. Płeć, wykształcenie, status socjoekonomiczny, struktura rodziny | 21 |
1.3.4. Styl wychowawczy | 24 |
1.4. Mechanizmy rozwoju samodzielności w okresie wczesnego dzieciństwa | 27 |
1.4.1. Zapisane w mózgu | 27 |
1.4.2. Temperament i emocje a aktywność dziecka | 28 |
1.4.3. Przywiązanie i ufność | 30 |
1.4.4. Działanie | 32 |
1.4.5. Komunikowanie się | 33 |
1.4.6. Wymagania otoczenia, jakość wsparcia | 34 |
1.4.7. Z perspektywy pedagogiki miejsca | 35 |
1.5. Samodzielność – konsekwencje dla rozwoju | 36 |
Rozdział 2. Dziecięce porażenie mózgowe jako czynnik utrudniający kształtowanie | |
się samodzielności u małych dzieci | 39 |
2.1. Mózgowe porażenie dziecięce – wiadomości wstępne | 39 |
2.1.1. Klasyfikacje mpd | 41 |
2.1.2. Temperament u dzieci z mpd | 44 |
2.1.3. Przebieg rozwoju poznawczego u dzieci z mpd | 45 |
2.1.4. Funkcje wykonawcze u dzieci z mpd | 47 |
2.1.5. Mowa u dzieci z mpd | 48 |
2.1.6. Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne dzieci z mpd | 49 |
2.2. Z perspektywy rodziców | 52 |
Rozdział 3. Wspomaganie rozwoju małych dzieci z porażeniem mózgowym | 57 |
3.1. Cele wspomagania rozwoju dzieci z mpd | 57 |
3.2. Metody rehabilitacji stosowane wobec małych dzieci z mpd | 59 |
3.2.1. Metoda Vojty | 59 |
3.2.2. Metoda NDT Bobath | 60 |
3.3. Metody terapii stosowane wobec małych dzieci z mpd | 62 |
3.3.1. Terapia Integracji Sensorycznej | 62 |
3.3.2. Metody terapii psychomotorycznej | 64 |
3.3.2.1. Metoda W. Sherborne | 65 |
3.3.2.2. Metoda Montessori | 66 |
3.3.2.3. Metoda F. Affolter | 67 |
3.4. Praca psychopedagogiczna z małymi dziećmi z porażeniem mózgowym | 68 |
3.5. Wspomaganie komunikowania się | 71 |
3.6. Wychowanie ku samodzielności | 76 |
Rozdział 4. Metodologiczne podstawy badań | 81 |
4.1. Uzasadnienie podjęcia projektu | 81 |
4.2. Cele badań | 83 |
4.3. Hipotezy badawcze | 83 |
4.4. Zmienne i ich wskaźniki | 86 |
4.5. Metody służące statystycznej ocenie danych | 90 |
Rozdział 5. Wyniki badań i dyskusja | 91 |
5.1. Indywidualne uwarunkowania samodzielności badanych dzieci | 91 |
5.1.1. Niepełnosprawność ruchowa a dążenie do samodzielności (hipoteza 1) | 91 |
5.1.2. Niepełnosprawność ruchowa a samodzielność dzieci (hipoteza 2) | 97 |
5.1.3. Dążenie do samodzielności a samodzielność małych dzieci (hipoteza 3) | 98 |
5.1.4. Samodzielność małych dzieci z niepełnosprawnością ruchową a ich wiek (hipoteza 4) | 99 |
5.1.5. Samodzielność małych dzieci z niepełnosprawnością ruchową a ich temperament (hipoteza 5) | 100 |
5.1.6. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a ich rozwój psychoruchowy (hipoteza 6) | 106 |
5.1.7. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a występowanie/natężenie zaburzeń towarzyszących (hipoteza 7) | 109 |
5.2. Rodzinne uwarunkowania samodzielności badanych dzieci | 114 |
5.2.1. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a posiadanie przez nie rodzeństwa | 114 |
5.2.2. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a aktywność zawodowa matek | 116 |
5.2.3. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a status socjoekonomiczny rodziny (hipoteza 8) | 118 |
5.2.4. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a atmosfera panującą w rodzinach wychowujących te dzieci (hipoteza 9) | 120 |
5.2.5. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a rodzaj reakcji rodzicielskich na podejmowane przez dzieci próby działania (hipoteza 10) | 123 |
Rozdział 6. Droga ku samodzielności z perspektywy studium indywidualnego przypadku | 130 |
Antoni | 130 |
Mateusz | 137 |
Maciej | 142 |
Zakończenie | 148 |
Aneks | 150 |
Bibliografia | 156 |
Independence of small children with cerebral palsy (Summary) | 166 |