Samodzielność małych dzieci z porażeniem mózgowym

Samodzielność małych dzieci z porażeniem mózgowym

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

"Praca jest efektem badań autorki, rozmów z rodzicami dzieci, lekarzami, rehabilitantami. Autorka, towarzysząca dzieciom i ich rodzicom, szuka odpowiedzi na pytania związane z różnorodnymi problemami, z którymi musi zmierzyć się małe dziecko dotknięte niepełnosprawnością, jego rodzice oraz osoby odpowiedzialne za leczenie, rehabilitację i szeroko pojmowany proces wychowawczy" (z recenzji).


W pracy podjęto temat indywidualnych i rodzinnych uwarunkowań samodzielności małych dzieci z mózgowym porażeniem. Badaniami objęto 49 rodzin z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym pomiędzy 13 a 36 miesiącem życia, a grupę kontrolną stanowiło 30 rodzin z dziećmi zdrowymi. Wyniki badań wskazują na związek pomiędzy poziomem samodzielności dzieci a poziomem ich rozwoju, strukturą temperamentu, występowaniem zaburzeń towarzyszących temu schorzeniu. Istotny okazał się również rodzinny kontekst samodzielności, sposób, w jaki opiekunowie reagują na aktywność dziecka, uporządkowanie przestrzeni i plan dnia. Z badań wyłania się obraz rodzin wychowujących małe dzieci z mózgowym porażeniem. Okazuje się, że w sytuacji niepełnosprawności rodzice uruchamiają kreatywność, w różnoraki sposób stymulując aktywność dziecka. W pracy zawarto również opis indywidualnych przypadków, ilustrujących wyniki badań.


Rok wydania2012
Liczba stron168
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2380-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  Rozdział 1. Samodzielność jako wartość w wychowaniu     11
  1.1. Samodzielność na przestrzeni dziejów     11
  1.2. Samodzielność – ustalenia definicyjne     16
  1.3. Czynniki wpływające na kierowanie dzieci ku samodzielności     18
  1.3.1. Przekonania rodziców, przywiązanie jako wewnętrzny model operacyjny     19
  1.3.2. Tożsamość rodzicielska     20
  1.3.3. Płeć, wykształcenie, status socjoekonomiczny, struktura rodziny     21
  1.3.4. Styl wychowawczy     24
  1.4. Mechanizmy rozwoju samodzielności w okresie wczesnego dzieciństwa     27
  1.4.1. Zapisane w mózgu     27
  1.4.2. Temperament i emocje a aktywność dziecka     28
  1.4.3. Przywiązanie i ufność     30
  1.4.4. Działanie     32
  1.4.5. Komunikowanie się     33
  1.4.6. Wymagania otoczenia, jakość wsparcia     34
  1.4.7. Z perspektywy pedagogiki miejsca     35
  1.5. Samodzielność – konsekwencje dla rozwoju     36
  
  Rozdział 2. Dziecięce porażenie mózgowe jako czynnik utrudniający kształtowanie
  się samodzielności u małych dzieci     39
  2.1. Mózgowe porażenie dziecięce – wiadomości wstępne     39
  2.1.1. Klasyfikacje mpd     41
  2.1.2. Temperament u dzieci z mpd     44
  2.1.3. Przebieg rozwoju poznawczego u dzieci z mpd     45
  2.1.4. Funkcje wykonawcze u dzieci z mpd     47
  2.1.5. Mowa u dzieci z mpd     48
  2.1.6. Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne dzieci z mpd     49
  2.2. Z perspektywy rodziców     52
  
  Rozdział 3. Wspomaganie rozwoju małych dzieci z porażeniem mózgowym     57
  3.1. Cele wspomagania rozwoju dzieci z mpd     57
  3.2. Metody rehabilitacji stosowane wobec małych dzieci z mpd     59
  3.2.1. Metoda Vojty     59
  3.2.2. Metoda NDT Bobath     60
  3.3. Metody terapii stosowane wobec małych dzieci z mpd     62
  3.3.1. Terapia Integracji Sensorycznej     62
  3.3.2. Metody terapii psychomotorycznej     64
  3.3.2.1. Metoda W. Sherborne     65
  3.3.2.2. Metoda Montessori     66
  3.3.2.3. Metoda F. Affolter     67
  3.4. Praca psychopedagogiczna z małymi dziećmi z porażeniem mózgowym     68
  3.5. Wspomaganie komunikowania się     71
  3.6. Wychowanie ku samodzielności     76
  
  Rozdział 4. Metodologiczne podstawy badań     81
  4.1. Uzasadnienie podjęcia projektu     81
  4.2. Cele badań     83
  4.3. Hipotezy badawcze     83
  4.4. Zmienne i ich wskaźniki     86
  4.5. Metody służące statystycznej ocenie danych     90
  
  Rozdział 5. Wyniki badań i dyskusja     91
  5.1. Indywidualne uwarunkowania samodzielności badanych dzieci     91
  5.1.1. Niepełnosprawność ruchowa a dążenie do samodzielności (hipoteza 1)     91
  5.1.2. Niepełnosprawność ruchowa a samodzielność dzieci (hipoteza 2)     97
  5.1.3. Dążenie do samodzielności a samodzielność małych dzieci (hipoteza 3)     98
  5.1.4. Samodzielność małych dzieci z niepełnosprawnością ruchową a ich wiek (hipoteza 4)     99
  5.1.5. Samodzielność małych dzieci z niepełnosprawnością ruchową a ich temperament (hipoteza 5)     100
  5.1.6. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a ich rozwój psychoruchowy (hipoteza 6)     106
  5.1.7. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a występowanie/natężenie zaburzeń towarzyszących (hipoteza 7)     109
  5.2. Rodzinne uwarunkowania samodzielności badanych dzieci     114
  5.2.1. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a posiadanie przez nie rodzeństwa     114
  5.2.2. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a aktywność zawodowa matek     116
  5.2.3. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a status socjoekonomiczny rodziny (hipoteza 8)     118
  5.2.4. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a atmosfera panującą w rodzinach wychowujących te dzieci (hipoteza 9)     120
  5.2.5. Samodzielność małych dzieci niepełnosprawnych ruchowo a rodzaj reakcji rodzicielskich na podejmowane przez dzieci próby działania (hipoteza 10)     123
  Rozdział 6. Droga ku samodzielności z perspektywy studium indywidualnego przypadku     130
  Antoni     130
  Mateusz     137
  Maciej     142
  
  Zakończenie     148
  
  Aneks     150
  
  Bibliografia     156
  
  Independence of small children with cerebral palsy (Summary)     166
RozwińZwiń