Upadek małych firm. Symptomy i strategie wczesnego ostrzegania

Upadek małych firm. Symptomy i strategie wczesnego ostrzegania

1 opinia

Format:

ibuk

Upadki małych firm stanowią powszechne zjawisko w gospodarce i są traktowane jako naturalna konsekwencja procesów w niej zachodzących. Jednak wiedza na temat szczegółów tego zjawiska nie jest powszechnie znana. W praktyce najbardziej jej brak odczuwają menedżerowie i przedsiębiorcy decydujący o funkcjonowaniu firm, jednak konsekwencją nietraktowania tej problematyki z należytą uwagą są także zaniedbania w działaniach legislacyjnych oraz brak koncepcji rozwiązywania problemów małych firm w przypadku zagrożenia upadkiem. W szczególności dotyczy to okresu spowolnienia gospodarczego. Coraz bardziej widoczna staje się potrzeba pogłębienia wiedzy w tym zakresie i jej praktycznego zastosowania w małych firmach.


Treści zawarte w książce umożliwiają weryfikację powszechnie panujących opinii na temat powodów upadku małych firm w Polsce w ostatnich latach i zdefiniowanie symptomów, które poprzedzają taki upadek. Autorzy koncentrują się na: doświadczeniach z krajów europejskich w zakresie zapobiegania niepowodzeniom gospodarczym, analizie przyczyn i symptomów upadku małych przedsiębiorstw, identyfikacji ich barier i progów rozwojowych oraz omówieniu strategii wczesnego ostrzegania i wyjścia z zagrożenia upadkiem.


Publikacja jest skierowana nie tylko do środowisk naukowych i studentów zarządzania, ale także „praktyków gospodarczych” – przedsiębiorców, menedżerów małych przedsiębiorstw oraz decydentów, doradców i pracowników instytucji otoczenia biznesu.


Rok wydania2011
Liczba stron140
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-741-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     5
  
  Rozdział 1. Jak traktować niepowodzenie gospodarcze? Doświadczenia europejskie (Anna Rogut)     9
  
  1.1. Systemy wczesnego ostrzegania     9
  1.1.1. Konwencjonalne metody oceny i/lub kontroli ryzyka     10
  1.1.2. Słabe sygnały, trendy i dzikie karty     14
  1.2. Obszary interwencji publicznej zorientowanej na przezwyciężanie piętna porażki i rozwój polityki drugiej szansy     24
  Bibliografia     32
  
  Rozdział 2. Proces upadku małych firm – przyczyny i symptomy (Jarosław Ropęga)     37
  
  2.1. Niepowodzenia gospodarcze     37
  2.2. Symptomy upadku     41
  2.3. Kryzys jako konsekwencja braku reakcji na symptomy     56
  2.4. Kryzys a upadek     58
  Bibliografia     76
  
  Rozdział 3. Bariery i progi rozwojowe małych przedsiębiorstw w Polsce (Renata Lisowska)     81
  
  3.1. Koncepcje rozwoju małej firmy     81
  3.2. Progi rozwojowe a bariery rozwoju     89
  3.3. Klasyfikacja barier rozwoju małych przedsiębiorstw     93
  3.4. Marginalizacja regionu jako bariera rozwoju małych przedsiębiorstw     101
  Bibliografia     109
  
  Rozdział 4. Strategie wczesnego ostrzegania i wyjścia z zagrożenia upadkiem (Bogdan Piasecki)     113
  
  4.1. Finansowe instrumenty ostrzegania przed zagrożeniem upadłością i strategie wyjścia z zagrożenia     115
  4.1.1. Analiza wstępna     116
  4.1.2. Analiza wskaźnikowa     117
  4.1.3. Modele wczesnego ostrzegania     118
  4.1.4. Model wczesnego ostrzegania średnich i małych przedsiębiorstw     122
  4.1.5. Model oceny stanu ekonomiczno-finansowego sektora MŚP     123
  4.2. Pozafinansowe instrumenty wczesnego ostrzegania przed upadłością i strategie wyjścia z zagrożenia     124
  4.2.1. ziałania dostosowawcze     128
  4.2.2. Strategia szybkiego wzrostu     129
  4.2.3. Strategie reorganizacji i wyjścia przez zmianę właściciela     135
  4.2.4. Strategie wyjścia przedsiębiorcy. Sprzedaż firmy. Sukcesja     136
  
  Bibliografia     140
RozwińZwiń