INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
W ostatnich latach wzrasta zainteresowanie badaczy problematyką finansów federalnych. Horyzontalny i wertykalny podział władzy, realizacja zasady subsydiarności, wzajemne ograniczanie i kontrolowanie się władzy powodują, że ustrój ten postrzegany jest często jako dobre rozwiązanie dla struktur ponadnarodowych. Wprowadzenie struktury federalnej wymaga podziału zadań i środków finansowych między federację i kraje członkowskie. Podział ten w powiązaniu ze zróżnicowanym potencjałem społeczno-gospodarczym poszczególnych krajów związkowych powoduje zazwyczaj powstanie pionowej i poziomej nierównowagi finansowej.
Podstawowym celem prezentowanej monografii jest zbadanie relacji między potrzebami finansowania zadań a dochodami stanów i landów oraz wskazanie sposobów wyrównywania pionowej i poziomej nierównowagi między nimi za pomocą systemów wyrównania finansowego na przykładzie Niemiec i Stanów Zjednoczonych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 326 |
Kategoria | Finanse i bankowość |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-328-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Przesłanki i rozwiązania modelowe państwa federalnego | 19 |
1.1. Istota państwa federalnego | 19 |
1.2. Cechy wspólne i specyficzne federalizmu niemieckiego i amerykańskiego | 34 |
1.3. Ewolucja i charakterystyka poszczególnych jednostek federacji | 37 |
1.3.1. Niemcy | 37 |
1.3.2. Stany Zjednoczone | 45 |
1.4. Podstawy prawno-organizacyjne działania samorządu terytorialnego | 54 |
1.4.1. Niemcy | 54 |
1.4.2. Stany Zjednoczone | 61 |
Rozdział 2. Zasada subsydiarności w państwach federalnych na przykładzie podziału zadań i środków finansowych w Niemczech i w Stanach Zjednoczonych | 66 |
2.1. Istota subsydiarności | 66 |
2.2. Przesłanki i rozwiązania modelowe federalizmu fiskalnego | 75 |
2.3. Podział zadań w Niemczech i w Stanach Zjednoczonych | 91 |
2.3.1. Kompetencje federacji i krajów związkowych | 91 |
2.3.2. Kompetencje władz lokalnych | 104 |
2.4. Struktura dochodów budżetowych w Niemczech i w Stanach Zjednoczonych | 108 |
2.4.1. Niemcy | 108 |
2.4.2. Stany Zjednoczone | 114 |
Rozdział 3. Istota, rodzaje, przyczyny i pomiar pionowej i poziomej nierównowagi finansowej | 119 |
3.1. Rodzaje nierównowagi w obszarze zadań i ich finansowania | 119 |
3.2. Rozwiązania modelowe dotyczące pomiaru nierównowagi finansowej | 125 |
3.3. Tendencje i czynniki zmian nierównowagi finansowej w Niemczech i w Stanach Zjednoczonych | 141 |
3.3.1. Nierównowaga pionowa | 141 |
3.3.2. Nierównowaga pozioma | 147 |
Rozdział 4. Instrumenty wyrównawcze w ramach systemów wyrównania finansowego wynikające z zasady subsydiarności | 160 |
4.1. Istota i rodzaje transferów jako instrumentów wyrównawczych | 160 |
4.2. System wyrównania federalnego w Niemczech | 167 |
4.2.1. Rozwiązania prawno-instytucjonalne | 167 |
4.2.2. Dynamika i struktura | 174 |
4.3. Metody i instrumenty wyrównania dochodów w krajach związkowych | 181 |
4.4. System wyrównania federalnego w Stanach Zjednoczonych | 195 |
4.4.1. Rozwiązania prawno-instytucjonalne | 195 |
4.4.2. Dynamika i struktura | 203 |
4.5. Metody i instrumenty wyrównania dochodów samorządu terytorialnego w Stanach Zjednoczonych | 213 |
4.6. Cechy wspólne i specyficzne rozwiązań modelowych transferów finansowych w Niemczech i w Stanach Zjednoczonych, efekty zastosowania tych rozwiązań | 224 |
Zakończenie | 229 |
Załączniki | 239 |
Literatura | 289 |
Spis rysunków | 310 |
Spis tabel | 312 |
Spis załączników | 314 |
Summary | 315 |