INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Od rozkoszy historiozofii do 'gry w nic' to książka o krytykach i krytyce sztuki w Polsce lat 50 i 60., o tym jak w czasach szeroko rozumianej odwilży o sztuce pisano i myślano. Ponieważ, siłą rzeczy, krytyka znajduje się w centrum artystycznych wydarzeń, jest to jednocześnie książka o całym polu artystycznym tamtych lat. Precyzyjna analiza pokazuje ówczesne instytucjonalne uwikłania sztuki, złożoność splotu interesów w jej obrębie oraz komplikację indywidualnych wyborów i strategii w czasie zasadniczej politycznej przemiany. Tym samym stanowi przeciwwagę dla wielu odwilżowych mitów, pokazując długotrwałość socrealistycznych schematów myślenia, taktyki przechodzenia w sztuce od ideologii do abstrakcji, wysiłki zachowania "socjalistycznej treści" w nowoczesnej formie, stając się istotnym wkładem do niełatwej historii polskiej inteligencji w czasach totalitaryzmu.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-2321-533-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
Rozdział 1. KRYTYKA ARTYSTYCZNA I HISTORIA | 11 |
1. Zapisywanie granic | 11 |
2. Od Salonu do galerii | 15 |
3. Czytanie dokumentu | 49 |
Aneks. Dwie analizy | 53 |
1. Okiem rozumu | 53 |
2. Mniej druku | 58 |
Rozdział 2. POLITYKA I JĘZYK | 68 |
1. Od ideologicznego totalitaryzmu do miękkiej dyktatury | 68 |
2. Od złudy buntu do niebezpieczeństw kultury masowej | 76 |
3. Od niby-Salonu do systemowej hybrydy | 91 |
4. Od nadzoru do bezdomności | 98 |
Rozdział 3. DZIEŁA W TEKSTACH | 121 |
1. Rozkosze historiozofii i realistyczna metafora | 123 |
2. Socjalistyczny ekspresjonizm | 130 |
3. Komuniści z ducha | 131 |
4. Forma, intencja, autonomia | 133 |
5. Powrót utopijnej awangardy | 136 |
6. Przestrzeń, materia, struktura | 137 |
7. Od intencji do formy | 139 |
8. Od formy do podmiotu | 140 |
9. Niemy dramat form i realizm emocjonalny | 143 |
10. Egzystencjalistyczne analogie – od historii do antropologii | 149 |
11. Oczywisty prymat medium | 152 |
12. Plastyczna integracja i teoria widzenia | 155 |
13. Zapis historii medium | 166 |
14. Gra w nic | 172 |
Rozdział 4. PODMIOTY I PRZEDMIOTY | 188 |
1. Rozstanie z „ja” i utopia doskonałego milczenia | 189 |
2. Pozorne powroty | 195 |
3. Przez młodość do etyki | 197 |
4. Trzy etyki | 199 |
5. Gry z tożsamością | 204 |
6. Oczywisty prymat medium II | 213 |
7. Niemy dramat form II | 221 |
8. Antyeksperckie alternatywy | 228 |
9. Wyrodne dzieci nowoczesności | 232 |
Rozdział 5. PODZIAŁY | 235 |
1. Od planowego odwrotu do pokusy niepamięci | 239 |
2. Niech żyje młodość i deformacja | 250 |
3. Nowoczesność i współczesność | 256 |
4. Stare nienawiści i nowe miłości | 259 |
5. Od przymusu feudalnego do ekonomicznego. Od nadziei na autonomię do walki ze szmirą | 270 |
6. Od utopii planistycznej do utopii samorządowej | 274 |
ZAKOŃCZENIE | 288 |
Bibliografia | 293 |
Indeks osobowy | 319 |
From the Bliss of Historiosophy to the “Game of Nothing.” Polish Art Criticism of the Post-Stalinist “Thaw” (Summary) | 325 |