Od rozkoszy historiozofii do "gry w nic" polska krytyka artystyczna czasu odwilży

Od rozkoszy historiozofii do "gry w nic" polska krytyka artystyczna czasu odwilży

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Od rozkoszy historiozofii do 'gry w nic' to książka o krytykach i krytyce sztuki w Polsce lat 50 i 60., o tym jak w czasach szeroko rozumianej odwilży o sztuce pisano i myślano. Ponieważ, siłą rzeczy, krytyka znajduje się w centrum artystycznych wydarzeń, jest to jednocześnie książka o całym polu artystycznym tamtych lat. Precyzyjna analiza pokazuje ówczesne instytucjonalne uwikłania sztuki, złożoność splotu interesów w jej obrębie oraz komplikację indywidualnych wyborów i strategii w czasie zasadniczej politycznej przemiany. Tym samym stanowi przeciwwagę dla wielu odwilżowych mitów, pokazując długotrwałość socrealistycznych schematów myślenia, taktyki przechodzenia w sztuce od ideologii do abstrakcji, wysiłki zachowania "socjalistycznej treści" w nowoczesnej formie, stając się istotnym wkładem do niełatwej historii polskiej inteligencji w czasach totalitaryzmu.


Rok wydania2005
Liczba stron336
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-2321-533-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     7
  
  Rozdział 1. KRYTYKA ARTYSTYCZNA I HISTORIA     11
  1. Zapisywanie granic     11
  2. Od Salonu do galerii     15
  3. Czytanie dokumentu     49
  Aneks. Dwie analizy     53
  1. Okiem rozumu     53
  2. Mniej druku     58
  
  Rozdział 2. POLITYKA I JĘZYK     68
  1. Od ideologicznego totalitaryzmu do miękkiej dyktatury     68
  2. Od złudy buntu do niebezpieczeństw kultury masowej     76
  3. Od niby-Salonu do systemowej hybrydy     91
  4. Od nadzoru do bezdomności     98
  
  Rozdział 3. DZIEŁA W TEKSTACH     121
  1. Rozkosze historiozofii i realistyczna metafora     123
  2. Socjalistyczny ekspresjonizm     130
  3. Komuniści z ducha     131
  4. Forma, intencja, autonomia     133
  5. Powrót utopijnej awangardy     136
  6. Przestrzeń, materia, struktura     137
  7. Od intencji do formy     139
  8. Od formy do podmiotu     140
  9. Niemy dramat form i realizm emocjonalny     143
  10. Egzystencjalistyczne analogie – od historii do antropologii     149
  11. Oczywisty prymat medium     152
  12. Plastyczna integracja i teoria widzenia     155
  13. Zapis historii medium     166
  14. Gra w nic     172
  
  Rozdział 4. PODMIOTY I PRZEDMIOTY     188
  1. Rozstanie z „ja” i utopia doskonałego milczenia     189
  2. Pozorne powroty     195
  3. Przez młodość do etyki     197
  4. Trzy etyki     199
  5. Gry z tożsamością     204
  6. Oczywisty prymat medium II     213
  7. Niemy dramat form II     221
  8. Antyeksperckie alternatywy     228
  9. Wyrodne dzieci nowoczesności     232
  
  Rozdział 5. PODZIAŁY     235
  1. Od planowego odwrotu do pokusy niepamięci     239
  2. Niech żyje młodość i deformacja     250
  3. Nowoczesność i współczesność     256
  4. Stare nienawiści i nowe miłości     259
  5. Od przymusu feudalnego do ekonomicznego. Od nadziei na autonomię do walki ze szmirą     270
  6. Od utopii planistycznej do utopii samorządowej     274
  
  ZAKOŃCZENIE     288
  Bibliografia     293
  Indeks osobowy     319
  From the Bliss of Historiosophy to the “Game of Nothing.” Polish Art Criticism of the Post-Stalinist “Thaw” (Summary)     325
RozwińZwiń