Obraz jako obiekt teoretyczny

Obraz jako obiekt teoretyczny

Studia z teorii i historii badań nad sztuką Tom 2

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Obraz jako obiekt teoretyczny to drugi w cyklu po tomie Obrazy mocne – obrazy słabe (2018) zbiór artykułów powstałych jako pokłosie rogalińskiego seminarium historyków sztuki. Niniejsza publikacja zogniskowana jest na relacji między dziełami sztuki a rozmaitymi strategiami teoretycznymi wykorzystującymi ich potencjał ikoniczny. Poszczególne studia zawierają analizy różnego rodzaju sprzężeń między myślą dyskursywną a wizualnością w dziejach sztuki i humanistyki. Wnioski wywiedzione z badania określonych przypadków pozwalają na zadanie pytań w szerszej optyce teoretycznej. W toku rozważań przywołane są koncepcje z obszaru filozofii (m.in. Platon, Walter Benjamin, Jacques Derrida), teorii sztuk wizualnych (m.in. Leon Battista Alberti, Wilhelm Worringer, Hans Sedlmayr, Timothy J. Clark, Hans Belting, Mieke Bal) oraz dzieła sztuki od nowożytności po współczesność (Lorenzo Lotto, Edouard Manet, Marcel Duchamp, Paul Klee, Walter Gropius, Władysław Strzemiński, Robert Rumas).


Rok wydania2020
Liczba stron252
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3839-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Łukasz Kiepuszewski Argument obrazu. Wprowadzenie     7
  Stanisław Czekalski Obraz teoretyzujący, obraz teoretyzowany i historia sztuki    11
  Ryszard Kasperowicz Sofista – teoria obrazu poza granicami obrazowania?    25
  Jacek Jaźwierski Problem „powierzchni” w koncepcji kompozycji historii Leona Battisty Albertiego    37
  Łukasz Kiepuszewski Autoportret po dekonstrukcji. Nancy i Derrida    55
  Michał Haake Targ za Żelazną Bramą Józefa Pankiewicza – utracona alegoria?    71
  Dorota Kownacka-Rogulska Opowiadane z pamięci. Obraz jako narzędzie metody „kontrfaktualnej”. Wilhelm Worringer i George Augustus Moore – rozważania paraobrazowe    85
  Agnieszka Rejniak-Majewska Estetyczna negatywność i spektakl nowoczesności Un bar aux Folies Bergère jako przedmiot społecznej historii sztuki    97
  Maria Poprzęcka Obraz nieistniejącego obrazu. Hansa Beltinga obraz teoretyczny    111
  Gabriela Świtek Przezroczystość obrazu / dematerializacja architektury. Przypadek Picassa i Gropiusa    121
  Piotr Juszkiewicz Anioł regeneracji    137
  Anna Markowska Malarstwo w poszerzonym polu. Sala Neoplastyczna jako suplement i obraz szkatułkowy    149
  Łukasz Rozmarynowski Obraz i informacja. O twórczości Ryszarda Winiarskiego w świetle teorii gier    179
  Mariusz Bryl Instalacja jako „forma krytyczna”. B.H. i O. Roberta Rumasa    203
RozwińZwiń