Analiza wybranych aspektów wyników egzaminu gimnazjalnego

Analiza wybranych aspektów wyników egzaminu gimnazjalnego

1 opinia

Format:

ibuk

Prezentowana książka jest ciekawą propozycją wykorzystania narzędzi statystyki wielowymiarowej we wszechstronnej ocenie wiedzy i umiejętności uczniów. W dobie szybko zmieniającej się rzeczywistości oraz pod wpływem rozwoju technologicznego społeczeństwa przekształcają się w społeczeństwa informatyczne funkcjonujące w gospodarce opartej na wiedzy. Działania te wymagają ciągłego procesu doskonalenia kształcenia nie tylko na szczeblu podstawowym i średnim, ale również w systemie kształcenia przez całe życie. Autorzy opracowania postanowili zrealizować badanie, dążąc do osiągnięcia trzech celów: stworzenia bazy metod analitycznych, które umożliwią powtarzalne badania oraz precyzyjną ocenę poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, wypracowania narzędzi wspomagających formułowanie rekomendacji decyzyjnych oraz sposobu oceny przewidywanych efektów podejmowanych decyzji w strukturze systemu edukacyjnego w Polsce oraz wskazania użyteczności zastosowanych metod jedno- i wielowymiarowej analizy statystycznej dla danych rzeczywistych.


Rok wydania2012
Liczba stron135
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-206-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  1. SYSTEM JAKOŚCI KSZTAŁCENIA     9
  
  1.1. Uwagi wstępne     9
  1.2. Ogólna teoria jakości     9
  1.3. Pojęcie jakości edukacji     11
  1.4. System zapewniania jakości     11
  1.5. Pojęcie jakości szkoły     12
  1.6. Mierzenie jakości pracy szkoły     13
  1.7. Nauczyciel     16
  1.8. Inne składowe systemu     16
  1.9. Orientacja na wyniki     19
  1.10. Uwaga końcowa     19
  
  2. UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNO-GOSPODARCZE PROCESU KSZTAŁCENIA GIMNAZJALNEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU I OPOLSZCZYŹNIE W LATACH02-2010     20
  
  2.1. Wprowadzenie     20
  2.2. Sytuacja demograficzna według powiatów Dolnego Śląska i Opolszczyzny     22
  2.3. Ocena rozmieszczenia i lokalizacji gimnazjów w powiatach Dolnego Śląska i na Opolszczyźnie w 2010 roku     26
  2.4. Czynniki ekonomiczne a wyniki z egzaminu gimnazjalnego na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie     28
  
  3. STATYSTYCZNA ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO     35
  
  3.1. Koncepcja egzaminu gimnazjalnego     35
  3.2. Charakterystyka rezultatów egzaminu gimnazjalnego w podziale na części humanistyczną i matematyczno-przyrodniczą     36
  3.3. Specyfika wyników egzaminu gimnazjalnego według obszarów kompetencyjnych     40
  
  4. BADANIE RELACJI POMIĘDZY WYNIKAMI DOTYCZĄCYMI RÓŻNYCH OBSZARÓW WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW ZA POMOCĄ ANALIZY GŁÓWNYCH SKŁADOWYCH     56
  
  4.1. Analiza głównych składowych jako eksploracyjna metoda wielowymiarowa     56
  4.2. Związki pomiędzy rezultatami z różnych obszarów kompetencyjnych egzaminu gimnazjalnego     58
  
  5. ANALIZA KORESPONDENCJI WYNIKÓW GIMNAZJALISTÓW UZYSKANYCH WE WSZYSTKICH OBSZARACH EGZAMINACYJNYCH     69
  
  5.1. Wprowadzenie w metodologię badania     69
  5.2. Przygotowanie danych do analizy     70
  5.3. Porównanie końcowych wyników egzaminu uczniów z dwóch regionów     73
  5.4. Regionalne porównanie wyników z dwóch części egzaminu gimnazjalnego     74
  5.5. Jednoczesna analiza wyników z dwóch części egzaminu gimnazjalnego w województwach dolnośląskim i opolskim     76
  5.6. Analiza poszczególnych obszarów egzaminacyjnych     81
  5.7. Podsumowanie     84
  
  6. KLASYFIKACJA GMIN WOJEWÓDZTW DOLNOŚLĄSKIEGO I OPOLSKIEGO ZE WZGLĘDU NA POZIOM WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENTÓW GIMNAZJÓW W 2010 ROKU     86
  
  6.1. Grupowanie jako metoda oceny poziomu wiedzy i umiejętności uczniów gimnazjów     86
  6.2. Analiza porównawcza wyników egzaminów na Dolnym Śląsku i na Opolszczyźnie     88
  6.3. Klasyfikacja gmin województwa dolnośląskiego     89
  6.4. Klasyfikacja gmin województwa opolskiego     96
  6.5. Wnioski     102
  
  7. ANALIZA WARIANCJI WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W WOJEWÓDZTWACH DOLNOŚLĄSKIM I OPOLSKIM     103
  
  7.1. Jednoczynnikowa i wieloczynnikowa analiza wariancji     103
  7.1.1. Zbiór danych     105
  7.2. Identyfikacja niektórych źródeł zróżnicowania wyników egzaminu gimnazjalnego     106
  7.2.1. Analiza wyników części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego     107
  7.2.2. Badanie wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej     112
  7.3. Uwagi końcowe     114
  
  PODSUMOWANIE     116
  
  Literatura     121
  Spis rysunków     130
  Spis tabel    134
RozwińZwiń