POLECAMY
Format:
ibuk
Prezentowana książka jest ciekawą propozycją wykorzystania narzędzi statystyki wielowymiarowej we wszechstronnej ocenie wiedzy i umiejętności uczniów. W dobie szybko zmieniającej się rzeczywistości oraz pod wpływem rozwoju technologicznego społeczeństwa przekształcają się w społeczeństwa informatyczne funkcjonujące w gospodarce opartej na wiedzy. Działania te wymagają ciągłego procesu doskonalenia kształcenia nie tylko na szczeblu podstawowym i średnim, ale również w systemie kształcenia przez całe życie. Autorzy opracowania postanowili zrealizować badanie, dążąc do osiągnięcia trzech celów: stworzenia bazy metod analitycznych, które umożliwią powtarzalne badania oraz precyzyjną ocenę poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, wypracowania narzędzi wspomagających formułowanie rekomendacji decyzyjnych oraz sposobu oceny przewidywanych efektów podejmowanych decyzji w strukturze systemu edukacyjnego w Polsce oraz wskazania użyteczności zastosowanych metod jedno- i wielowymiarowej analizy statystycznej dla danych rzeczywistych.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 135 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-206-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. SYSTEM JAKOŚCI KSZTAŁCENIA | 9 |
1.1. Uwagi wstępne | 9 |
1.2. Ogólna teoria jakości | 9 |
1.3. Pojęcie jakości edukacji | 11 |
1.4. System zapewniania jakości | 11 |
1.5. Pojęcie jakości szkoły | 12 |
1.6. Mierzenie jakości pracy szkoły | 13 |
1.7. Nauczyciel | 16 |
1.8. Inne składowe systemu | 16 |
1.9. Orientacja na wyniki | 19 |
1.10. Uwaga końcowa | 19 |
2. UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNO-GOSPODARCZE PROCESU KSZTAŁCENIA GIMNAZJALNEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU I OPOLSZCZYŹNIE W LATACH02-2010 | 20 |
2.1. Wprowadzenie | 20 |
2.2. Sytuacja demograficzna według powiatów Dolnego Śląska i Opolszczyzny | 22 |
2.3. Ocena rozmieszczenia i lokalizacji gimnazjów w powiatach Dolnego Śląska i na Opolszczyźnie w 2010 roku | 26 |
2.4. Czynniki ekonomiczne a wyniki z egzaminu gimnazjalnego na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie | 28 |
3. STATYSTYCZNA ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO | 35 |
3.1. Koncepcja egzaminu gimnazjalnego | 35 |
3.2. Charakterystyka rezultatów egzaminu gimnazjalnego w podziale na części humanistyczną i matematyczno-przyrodniczą | 36 |
3.3. Specyfika wyników egzaminu gimnazjalnego według obszarów kompetencyjnych | 40 |
4. BADANIE RELACJI POMIĘDZY WYNIKAMI DOTYCZĄCYMI RÓŻNYCH OBSZARÓW WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW ZA POMOCĄ ANALIZY GŁÓWNYCH SKŁADOWYCH | 56 |
4.1. Analiza głównych składowych jako eksploracyjna metoda wielowymiarowa | 56 |
4.2. Związki pomiędzy rezultatami z różnych obszarów kompetencyjnych egzaminu gimnazjalnego | 58 |
5. ANALIZA KORESPONDENCJI WYNIKÓW GIMNAZJALISTÓW UZYSKANYCH WE WSZYSTKICH OBSZARACH EGZAMINACYJNYCH | 69 |
5.1. Wprowadzenie w metodologię badania | 69 |
5.2. Przygotowanie danych do analizy | 70 |
5.3. Porównanie końcowych wyników egzaminu uczniów z dwóch regionów | 73 |
5.4. Regionalne porównanie wyników z dwóch części egzaminu gimnazjalnego | 74 |
5.5. Jednoczesna analiza wyników z dwóch części egzaminu gimnazjalnego w województwach dolnośląskim i opolskim | 76 |
5.6. Analiza poszczególnych obszarów egzaminacyjnych | 81 |
5.7. Podsumowanie | 84 |
6. KLASYFIKACJA GMIN WOJEWÓDZTW DOLNOŚLĄSKIEGO I OPOLSKIEGO ZE WZGLĘDU NA POZIOM WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENTÓW GIMNAZJÓW W 2010 ROKU | 86 |
6.1. Grupowanie jako metoda oceny poziomu wiedzy i umiejętności uczniów gimnazjów | 86 |
6.2. Analiza porównawcza wyników egzaminów na Dolnym Śląsku i na Opolszczyźnie | 88 |
6.3. Klasyfikacja gmin województwa dolnośląskiego | 89 |
6.4. Klasyfikacja gmin województwa opolskiego | 96 |
6.5. Wnioski | 102 |
7. ANALIZA WARIANCJI WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W WOJEWÓDZTWACH DOLNOŚLĄSKIM I OPOLSKIM | 103 |
7.1. Jednoczynnikowa i wieloczynnikowa analiza wariancji | 103 |
7.1.1. Zbiór danych | 105 |
7.2. Identyfikacja niektórych źródeł zróżnicowania wyników egzaminu gimnazjalnego | 106 |
7.2.1. Analiza wyników części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego | 107 |
7.2.2. Badanie wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej | 112 |
7.3. Uwagi końcowe | 114 |
PODSUMOWANIE | 116 |
Literatura | 121 |
Spis rysunków | 130 |
Spis tabel | 134 |