POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
O czym jest ta książka? Najprościej mówiąc, o związkach kolorów z psychiką człowieka, o wędrówce poprzez prawdy jawne i utajone (ukryte), leżące na pograniczu nauki i sztuki; fizyki, fizjologii, medycyny niekonwencjonalnej, a nade wszystko psychologii, i to w wymiarze procesów percepcji, ekspresji i projekcji. Autor podjął trud intelektualnej wędrówki, trwającej ponad dziesięć lat, poprzez bezdroża mitów, faktów empirycznych i teorii wyjaśniających ów związek barw z psychiką człowieka. Książka jest próbą intelektualnej syntezy i próbą stawiania pytań z pozycji psychologicznej, mimo że jest to problem znacznie wykraczający poza możliwości psychologii.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 340 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-149-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 9 |
ROZDZIAŁ I. TEORIE PERCEPCJI BARW | 11 |
Powstanie problemu | 11 |
Kształtowanie się podstaw teoretycznych percepcji barw w świetle fizyki i fizjologii XVII–XIX wieku | 13 |
Badania fizyczne nad barwami jako właściwościami światła | 13 |
Badania fizjologiczne nad mechanizmami postrzegania barw | 19 |
Fizjologiczne podstawy widzenia barw | 21 |
Budowa i funkcjonowanie oka a widzenie barwne | 21 |
Obrazy następcze i kontrast barw | 26 |
Zjawisko adaptacji na barwy | 28 |
Stałość spostrzegania barwy | 29 |
Ślepota na barwy – daltonizm | 30 |
Modele wyjaśniające powstawanie barw i widzenie barwne | 33 |
Wprowadzenie | 33 |
Model układu barw J. W. Goethego | 34 |
Schemat kuli barw Rungego | 35 |
Diagramy kołowe barw | 37 |
Ewolucja palety barw w malarstwie | 40 |
ROZDZIAŁ II. EKSPRESYJNO-SYMBOLICZNA WARTOŚĆ KOLORU W DZIEJACH SZTUKI | 47 |
Wprowadzenie | 47 |
Kolorystyka dzieł sztuki i jej interpretacja psychologiczna. Szkic historyczny | 51 |
ROZDZIAŁ III. BARWA JAKO SYMBOL I WARTOŚĆ W TRADYCJI HUMANISTYCZNEJ | 69 |
Istota symbolu i symbolizacji | 69 |
Barwa jako symbol | 72 |
ROZDZIAŁ IV. ZWIĄZEK BARW Z PSYCHIKĄ. PODSTAWY TEORETYCZNE | 80 |
Wprowadzenie | 80 |
Ujęcie związku barw z psychiką człowieka w świetle teorii asocjacji | 81 |
Związek barwy z pobudliwością afektywną człowieka | 84 |
Energetyczno-dynamiczne oddziaływanie barw na strukturę psychofizjologiczną organizmu człowieka | 87 |
Światło i barwa jako podstawowa energia życia | 92 |
Próba syntezy | 100 |
ROZDZIAŁ V. BARWY W DIAGNOSTYCE PSYCHOLOGICZNEJ | 109 |
Zjawisko projekcji a barwy | 109 |
Wprowadzenie | 109 |
Zjawisko projekcji w psychologii | 111 |
Projekcja twórcza | 113 |
Ekspresja plastyczna a projekcja | 117 |
Struktura wytworu plastycznego jako podstawa informacji projekcyjnej | 121 |
Kolor jako znak i wartość w projekcji | 123 |
Prezentacja wybranych narzędzi badawczych | 131 |
Test Kolorów Maxa Lüschera | 131 |
Test Barwnych Piramid (M. Pfister, R. Heiss, K. W. Schaie) | 139 |
Test Kolorowych Kwadratów (TKK) A. Weyssenhoff. Wersja eksperymentalna | 146 |
ROZDZIAŁ VI. BARWY W TERAPII | 154 |
Na pograniczu parapsychologii i chromo terapii | 154 |
Światło i barwy jako energie regulujące funkcjonowanie organizmów żywych | 158 |
Energie życia | 158 |
Aura i energie barwne czakramów | 162 |
Terapia barwna | 169 |
Mandala jako kreatywna terapia | 174 |
Tworzenie mandali i jej psychologiczna interpretacja | 176 |
ROZDZIAŁ VII. Z BADAŃ NAD PERCEPCJĄ BARW PRZEZ DZIECI I MŁODZIEŻ | 182 |
Wprowadzenie do problemu | 182 |
Badania nad percepcją i preferencjami kolorów przez dzieci przedszkolne i w młodszym wieku szkolnym | 186 |
Opis metody | 186 |
Preferencje kolorystyczne dzieci przedszkolnych | 193 |
Preferencje kolorystyczne dzieci 7–9-letnich | 196 |
Preferencje kolorystyczne dzieci i młodzieży w wieku 10–18 lat | 197 |
Cele i problemy badawcze | 197 |
Metodyka prowadzonych badań | 199 |
Zasady obliczania wyników | 201 |
Charakterystyka terenu badań i osób badanych | 201 |
Analiza statystyczna uzyskanych wyników w badaniach I (test) i II (retest) | 202 |
ROZDZIAŁ VIII. ZWIĄZEK KOLORÓW Z EMOCJAMI W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH MŁODZIEŻY | 216 |
Wprowadzenie do problemu | 216 |
Opis metody i organizacji badań | 219 |
Inwentarz Emocji (IE) | 219 |
Charakterystyka terenu badań i osób badanych | 220 |
Synteza wyników badań | 221 |
Dyskusja wyników w świetle wiedzy teoretycznej | 234 |
ROZDZIAŁ IX. KOLOR W EKSPRESJI PLASTYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY | 243 |
Wprowadzenie do problemu | 243 |
Z badań nad rozwojem kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle literatury przedmiotu | 244 |
Dynamika ekspresji kolorystycznej a fazy i etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży | 251 |
Kolor w ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży w świetle badań własnych | 258 |
Problematyka badań | 258 |
Metodyka prowadzonych badań | 259 |
Teren i osoby badane | 261 |
Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w wieku przedszkolnym | 262 |
Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w młodszym wieku szkolnym | 268 |
Rozwój i regresja w kolorystyce wytworów plastycznych młodzieży starszych klas szkoły podstawowej | 274 |
ZAKOŃCZENIE | 283 |
BIBLIOGRAFIA | 288 |
ILUSTRACJE | 295 |