INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Światy Franza Kafki. Sekwencja polska. Tak zatytułowałem książkę, w której pragnę zarysować podstawowe przejawy obecności w naszym kraju prozy jednego najważniejszych pisarzy XX wieku. Moja chęć zajęcia się tym problemem wzięła się z poczucia intelektualnego dyskomfortu, mającego źródło w niedostatecznej liczbie prac analitycznych, interpretacyjnych oraz komparatystycznych dotyczących twórczości Franza Kafki, które byłyby wyraźnie obecne w polskim kręgu czytelniczym. Pojawiają się co pewien czas książki w tym zakresie ważne, lecz ich specyfika uświadamia, jak rozległe przestrzenie badawcze czekają na zagospodarowanie, zwłaszcza w kręgu polonistycznym.
Metaforyczność tytułu mojej pracy inspiruje do rozważań wiążących się z polskim życiem literackim. Pojawiają się w pracy analizy i interpretacje utworów, w których występują motywy Kafkowskie, ukazane są także elementy recepcji artystycznej, krytycznoliterackiej i naukowej fenomenu Kafki. Tytułowa formuła pracy jest na tyle pojemna, że mieści się w niej literaturoznawcza metodologia badawcza, która pozwala na omówienie sposobów istnienia epiki Franza Kafki w tradycji polskiej poprzez kategorie stylu odbioru, form obecności, topiki literackiej, stylistyki oraz aksjologii światopoglądu artystycznego. Dyskurs, który prowadzę, nie został podporządkowany jednej kategorii interpretacyjnej czy jednemu polu badawczemu. Ponad osiemdziesiąt lat upływających od pierwszych polskich przekładów i wzmianek o Kafce w literaturze polskiej powstrzymuje mnie również od ambicji sporządzenia kompletnego zestawienia bibliograficznego związanego z recepcją Kafki w Polsce. Zadanie to mógłby raczej zrealizować zespół badawczy, który winien od-notować i skomentować każdą notę, glosę, wszystkie tłumaczenia, interpretacje oraz przygotować pracę na ten temat
(Autor, ze Wstępu)
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 374 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-146-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Prolog (słowo wstępne o książce) | 5 |
Franza Kafki moment graniczny | 13 |
1. Kiedy umierał | 13 |
2. Kiedy umarł | 16 |
Pieczęć Maksa Broda | 21 |
1. Przyjaciel biografem, czyli sentymenty są racjonalne | 21 |
2. Zaczarowany kraj miłości – Kafka w powieści Broda | 25 |
Pierwsze sygnały o Kafce | 35 |
1. Kafka jako Żyd | 35 |
2. Kafka ekspresjonistyczny? | 42 |
3. Kafka interpretowany | 48 |
4. Podsumowanie z Gombrowiczem i Rudnickim w tle | 56 |
Kafka według Schulza | 63 |
1. Wobec biografii | 64 |
2. Wspólnota środowiska | 73 |
3. Wspólnota myśli | 76 |
4. Kto i jak tłumaczył? | 81 |
5. Wspólnota poetyki | 84 |
6. Toposy, motywy, obrazy | 86 |
Warszawski przyjaciel Kafki | 101 |
1. Kafka idzie do teatru | 101 |
2. Strzępy biografii Löwy’ego | 102 |
3. Jizchak Löwy i Franz Kafka | 104 |
4. Jizchak Löwy, Isaak Bashevis Singer, Maks Brod i Franz Kafka | 110 |
5. Pamięć – niepamięć | 114 |
Kafka i polska odwilż | 117 |
1. „Nam Proustów nie potrzeba”, czyli odmowa u komunistów | 117 |
2. Polemika o Kafce w Warszawie... na wzmianki recenzenckie | 119 |
3. Od wzoru komunisty do pogrobowca Dostojewskiego | 124 |
4. Pierwsze próby całości | 132 |
5. „Dacie, u diabła, Kafce wizę wjazdową?”, czyli praskie dyskusje marksistów | 136 |
„Czarny” Kafka | 141 |
1. Dlaczego Franz Kafka to pisarz „czarny”? | 141 |
2. Kafka i ciemne chmury poezji | 146 |
3. Ja; Kafka, czyli Rafał Wojaczek | 153 |
4. „Urealistyczniony Zamek”, czyli Urząd Tadeusza Brezy | 157 |
5. Wspólne zdjęcie Adolfa Rudnickiego i Franza Kafki | 161 |
6. Czarne legendy o Kafce | 166 |
7. Egzystencjalistyczne lektury prozy Kafki | 171 |
Śladami Kafki Tadeusza Różewicza | 177 |
1. Po śladach ... | 177 |
2. Różewicza „podróże sentymentalne” z Kafką | 180 |
3. Od biografii do egzystencji | 183 |
4. Od obrazu artysty do obrazu kultury | 187 |
5. Poetyka epigonalności i lęk przed wpływem | 192 |
6. Czy artysta może milczeć? | 197 |
Pisać nocą i Kafką | 201 |
1. Prawodawcy etosu | 201 |
2. Kafka, Camus i Herling-Grudziński | 203 |
3. Most, Gruzy i Kafka | 209 |
4. Diarysta czyta Kafkę | 213 |
5. Metafizyka i polityka | 219 |
Między oryginalnością a „kafkizmem” | 223 |
1. Kafka – inspirator i przeciwnik | 223 |
2. Mrożek „oswaja” Kafkę | 228 |
3. Karaluchy Jana Józefa Szczepańskiego | 235 |
4. Karamoro Jana Drzeżdżona | 237 |
5. Dochodzenie Mieczysława Kurpisza | 242 |
6. Młyny Boże Kazimierza Truchanowskiego | 244 |
7. „Kafkiści” polscy? | 249 |
8. Poeci wobec Kafki | 253 |
Granie Kafką | 259 |
1. Drukarka „Kafka” | 259 |
2. „Obróbki” i zawłaszczenia pisarstwa Kafki | 261 |
3. Kafka odbrązowiony i zbrutalizowany | 271 |
4. Kafka uratowany? | 276 |
5. Kafka poetycki | 279 |
Epilog - scalenie | 287 |
1. Wokół biografizmu | 288 |
2. Odczytania alegoryczne i symboliczne | 290 |
3. Marksizm | 291 |
4. Egzystencjalizm i psychologizm | 293 |
5. Literatury narodowe i socjologizm | 296 |
6. Kafka i koncepcja Mitteleuropa | 298 |
7. Estetyka i poetyka | 301 |
8. Odbiór szkolny | 307 |
9. W perspektywie XXI wieku? | 311 |
Die Welten Kafkas. Polnische Sequenz | 317 |
Worlds of Franz Kafka. Polish sequenze | 321 |
Bibliografie | 325 |
Indeks osób | 346 |
Aneksy | 359 |