POLECAMY
-33%
Format:
pdf, ibuk
Studia prezentowane w tej pracy powstawały przez wiele lat w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Czasami były to tezy badawcze dyskutowane na szerszym forum literaturoznawczym lub religioznawczym (konferencje naukowe), innym razem były to tematy konwersatoriów kulturoznawczych (własne zajęcia dydaktyczne), czasami wreszcie były elementami solilokwiów, które odbywaliśmy w sobie, a potem je zapisywaliśmy, licząc na to, że przebudujemy współczesną postać polonistyki, uwalniając się od jej pęt w tradycyjnych ujęciach i zagadnieniach.
Wspólnym mianownikiem prezentowanych tutaj artykułów jest dla nas szeroki, nieco metaforyczny termin Trzy Skarby występujący w znaczeniu buddyjskim jako synonim Buddy (najwyższego celu dążeń ludzi, istoty doskonałej), Dharmy (buddyjskiej nauki soteriologicznej, filozoficznej, etycznej, psychologicznej i estetycznej) i Sangi (wspólnoty praktykujących tę duchowość). Termin Trzy Skarby organizuje nasze myślenie w tym sensie, że zamierzamy pisać o jego składnikach w polskich kontekstach kulturowych, wśród których pojawiać się będą tak ścieżki kulturoznawstwa, jak i literaturoznawstwa.
Przedkładamy zatem Czytelnikom książkę „Trzy Skarby”, zastrzegając się, że powstają już pewnie osobne rozważania o obecności motywów buddyjskich w polskiej literaturze, odrębne rozprawy religioznawcze o przejawach buddyjskiego życia duchowego czy oddzielne analizy dotyczące aspektów filozoficznych czy psychologicznych nauk buddyjskich. Nasza rola w tej książce polega na próbie realizacji interdyscyplinarnego dyskursu buddologicznego, który wywoływali swego czasu Stanisław Scheyer, Eugeniusz Słuszkiewicz czy Marek Mejor. Liczymy na to, że choć nasze rozważania może i nie „przyniosą pożytku niezliczonym czującym istotom”, to jednak choć trochę przysłużą się rozjaśnieniu kwestii literaturoznawczych dotyczących buddyzmu (Ze Wstępu).
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 266 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-216-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
I. Konteksty religijne i poetyka tekstów buddyjskich | |
Daniel Kalinowski, Słowo przedstawiane. Wokół dalekowschodniego buddyjskiego malarstwa i kaligrafii | 11 |
Daniel Kalinowski, Pismo, pamięć i dźwięk. O buddyjskiej mantrze słów kilka | 25 |
Adela Kuik-Kalinowska, Daniel Kalinowski, Trzy wersy, które nazywają świat | 41 |
Adela Kuik-Kalinowska, Daniel Kalinowski, Słowa ponad słowami. Koany jako „teksty” religii i kultury | 73 |
Adela Kuik-Kalinowska, Teishõ, mowa Dharmy, mondo. „Teksty” religijne i retoryczne | 89 |
Daniel Kalinowski, „Bajkowy” świat Dharmy. Poetyka i wartości dżatak | 105 |
Daniel Kalinowski, Buddyjskie przewodniki dobrej śmierci | 125 |
Daniel Kalinowski, Miłość tantryczna. Instruktaż i cele absolutne | 139 |
II. W stronę kultury literackiej buddyzmu w Polsce | |
Adela Kuik-Kalinowska, Narkotyczny buddyzm amerykański | 157 |
Daniel Kalinowski, Polska kontrkultura w aspekcie buddyjskim | 177 |
Daniel Kalinowski, Oficyny buddyjskie w Polsce. Rekonesans | 195 |
Daniel Kalinowski, Czasopisma buddyjskie w Polsce | 209 |
Zakończenie | |
Daniel Kalinowski, Konflikt i koegzystencja. Spotkanie buddyzmu i kultury Zachodu | 235 |
Nota bibliograficzna | 259 |