Trzy Skarby. Motywy buddyjskie w kulturze polskiej

-33%

Trzy Skarby. Motywy buddyjskie w kulturze polskiej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,59  26,25

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,25 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,59 zł  


17,59

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Studia prezentowane w tej pracy powstawały przez wiele lat w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Czasami były to tezy badawcze dyskutowane na szerszym forum literaturoznawczym lub religioznawczym (konferencje naukowe), innym razem były to tematy konwersatoriów kulturoznawczych (własne zajęcia dydaktyczne), czasami wreszcie były elementami solilokwiów, które odbywaliśmy w sobie, a potem je zapisywaliśmy, licząc na to, że przebudujemy współczesną postać polonistyki, uwalniając się od jej pęt w tradycyjnych ujęciach i zagadnieniach.


Wspólnym mianownikiem prezentowanych tutaj artykułów jest dla nas szeroki, nieco metaforyczny termin Trzy Skarby występujący w znaczeniu buddyjskim jako synonim Buddy (najwyższego celu dążeń ludzi, istoty doskonałej), Dharmy (buddyjskiej nauki soteriologicznej, filozoficznej, etycznej, psychologicznej i estetycznej) i Sangi (wspólnoty praktykujących tę duchowość). Termin Trzy Skarby organizuje nasze myślenie w tym sensie, że zamierzamy pisać o jego składnikach w polskich kontekstach kulturowych, wśród których pojawiać się będą tak ścieżki kulturoznawstwa, jak i literaturoznawstwa.


Przedkładamy zatem Czytelnikom książkę „Trzy Skarby”, zastrzegając się, że powstają już pewnie osobne rozważania o obecności motywów buddyjskich w polskiej literaturze, odrębne rozprawy religioznawcze o przejawach buddyjskiego życia duchowego czy oddzielne analizy dotyczące aspektów filozoficznych czy psychologicznych nauk buddyjskich. Nasza rola w tej książce polega na próbie realizacji interdyscyplinarnego dyskursu buddologicznego, który wywoływali swego czasu Stanisław Scheyer, Eugeniusz Słuszkiewicz czy Marek Mejor. Liczymy na to, że choć nasze rozważania może i nie „przyniosą pożytku niezliczonym czującym istotom”, to jednak choć trochę przysłużą się rozjaśnieniu kwestii literaturoznawczych dotyczących buddyzmu (Ze Wstępu).


Rok wydania2013
Liczba stron266
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-216-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     5
  
  I. Konteksty religijne i poetyka tekstów buddyjskich
  
  Daniel Kalinowski, Słowo przedstawiane. Wokół dalekowschodniego buddyjskiego malarstwa i kaligrafii    11
  Daniel Kalinowski, Pismo, pamięć i dźwięk. O buddyjskiej mantrze słów kilka     25
  Adela Kuik-Kalinowska, Daniel Kalinowski, Trzy wersy, które nazywają świat     41
  Adela Kuik-Kalinowska, Daniel Kalinowski, Słowa ponad słowami. Koany jako „teksty” religii i kultury    73
  Adela Kuik-Kalinowska, Teishõ, mowa Dharmy, mondo. „Teksty” religijne i retoryczne     89
  Daniel Kalinowski, „Bajkowy” świat Dharmy. Poetyka i wartości dżatak     105
  Daniel Kalinowski, Buddyjskie przewodniki dobrej śmierci    125
  Daniel Kalinowski, Miłość tantryczna. Instruktaż i cele absolutne    139
  
  II. W stronę kultury literackiej buddyzmu w Polsce
  Adela Kuik-Kalinowska, Narkotyczny buddyzm amerykański    157
  Daniel Kalinowski, Polska kontrkultura w aspekcie buddyjskim    177
  Daniel Kalinowski, Oficyny buddyjskie w Polsce. Rekonesans    195
  Daniel Kalinowski, Czasopisma buddyjskie w Polsce    209
  Zakończenie
  Daniel Kalinowski, Konflikt i koegzystencja. Spotkanie buddyzmu i kultury Zachodu     235
  
  Nota bibliograficzna     259
RozwińZwiń