Czasopiśmiennictwo okresu Drugiej Rzeczypospolitej jako źródło do historii edukacji

Czasopiśmiennictwo okresu Drugiej Rzeczypospolitej jako źródło do historii edukacji

1 opinia

Format:

ibuk

Niniejsza publikacja jest drugą z trzyczęściowego cyklu poświęconego czasopiśmiennictwu traktowanemu jako źródło do dziejów edukacji. Zawiera artykuły obejmujące rezultaty niekiedy wieloletnich badań nad wybranymi periodykami okresu międzywojennego. Wcześniejsza mieści w sobie opracowania wydawnictw ciągłych XIX i początków wieku XX. Z kolei ostatnia poświęcona
jest zawartości czasopism okresu drugiej połowy wieku XX.


Oddawana do rąk czytelników książka jest zbiorem artykułów ukazujących możliwości czerpania wiedzy o przeszłości z różnorodnych wydawnictw ciągłych. Przyczyniają się one jednocześnie do uzupełniania listy periodyków – już dostrzeżonych i wykorzystywanych – tytułami czasopism, które mogą odegrać ważną rolę w rekonstrukcji dziejów oświaty i wychowania. Z pewnością jest to jeszcze dalece niekompletny obraz czasopiśmiennictwa okresu Drugiej Rzeczypospolitej traktowanego jako materiał źródłowy do badań w zakresie historii wychowania, ale pokazuje, jak wielki potencjał tkwi w tego typu publikacjach, stawiając zarazem wyzwania do kontynuowania dalszych poszukiwań we wspomnianym kierunku.


Rok wydania2010
Liczba stron346
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-460-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     5
  Część pierwsza. Wkład czasopism do historiografii instytucji edukacyjnych    9
  Adam Winiarz – Prasa polska na Dalekim Wschodzie jako źródło do dziejów oświaty polonijnej     11
  Teresa Gumuła – Gimnazja w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku w świetle zawartości czasopisma „Muzeum”     21
  Beata Szczepańska – Szkoła, uczeń, nauczyciel na łamach „Warszawskiego Czasopisma Lekarskiego” w latach 1924–1939     33
  Stefania Walasek – Problematyka oświatowa na łamach prasy samorządowej w II Rzeczypospolitej     43
  Nella Stolińska-Pobralska – Zainteresowanie kwestią oświaty i wychowania młodzieży na łamach dziennika „Rozwój” w latach 1918–1933     53
  Tomasz Dariusz Mames – Szkic do obrazu czasopiśmiennictwa mariawickiego lat 1907–1935 z perspektywy badań nad praktyką i ideologią oświatową Kościoła Starokatolickiego Mariawitów     65
  Część druga. Rola czasopism w odtwarzaniu dziejów teorii i praktyki wychowawczej    73
  Wiesława Leżańska – Edukacja obywatelska na łamach czasopisma „Oświata i Wychowanie” (Organ Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego 1929–1938)     75
  Izabela Stelmasiak – Otoczenie polityczno-ideowe i instytucjonalne czasopisma Straży Przedniej „W młodych oczach”     89
  Aleksandra Lubczyńska – Wychowawcza i edukacyjna rola krajoznawstwa i regionalizmu na łamach „Ziemi” w latach 1910–1939     107
  Elżbieta Magiera – Wychowanie spółdzielcze na łamach czasopisma „Społem” w II Rzeczypospolitej (1918–1939)     119
  Mirosław Piwowarczyk – Problematyka wychowania na łamach prasy lokalnej w Wielkopolsce w II Rzeczypospolitej na przykładzie „Tygodnika Parafji Zbąszyńskiej”     135
  Jan Ryś – Wzorzec osobowy żołnierza polskiego w świetle prasy wojskowej w pierwszych latach niepodległości (1918–1921)     153
  Roman Tomaszewski – Problematyka wychowania w czasopismach wojskowych II Rzeczypospolitej     165
  Edyta Głowacka-Sobiech – Prasa harcerska jako źródło w warsztacie badawczym historyka edukacji (wybrane problemy)     177
  Kinga Szymczak – Główne kierunki oddziaływań wychowawczych czasopisma dla młodzieży „Iskry” (1923–1939)     189
  Andrzej Mazan – Czasopiśmiennictwo religijne młodzieży gimnazjalnej w II Rzeczypospolitej     203
  Część trzecia. Przyczynki czasopiśmiennicze w odkrywaniu koncepcji dydaktycznych i rozwiązań metodycznych    213
  Łucja Kabzińska, Krzysztof Kabziński – Czasopiśmiennictwo pedagogiczne okresu II Rzeczypospolitej jako źródło refleksji teoretycznej w zakresie dydaktyki     215
  Violetta Przerembska – „Lwowskie Wiadomości Muzyczne i Literackie” (1925–1934) w dyskusji nad wychowaniem muzycznym młodzieży szkolnej     229
  Edyta Kocięba-Goździela – Problematyka kształcenia głosu dziecka na łamach czasopisma „Śpiew w Szkole” (1933–1939)     245
  Katarzyna Wira-Świątkowska – Powstanie polskiego czasopiśmiennictwa pedagogicznego przeznaczonego dla wychowawczyń przedszkoli     253
  Część czwarta. Udział czasopism w rekonstrukcji kierunków upowszechniania oświaty    263
  Grzegorz Michalski – Problemy opieki i wychowania w periodyku dla kobiet „Moja Przyjaciółka” (1934–1939)     265
  Kamilla Łozowska-Marcinkowska – Poradnictwo domowe na łamach wybranych czasopism kobiecych w dwudziestoleciu międzywojennym     281
  Iwonna Michalska – Rola kobiety w rodzinie na łamach „Pani Domu” (1932–1939)     297
  Katarzyna Ossowska – Edukacyjny przekaz w periodykach dla młodzieży harcerskiej w latach 1911–1939 na przykładzie wybranych czasopism     311
  Krystyna Budzianowska – Edukacja historyczna w ludowej i socjalistycznej prasie młodzieżowej II Rzeczypospolitej     325
  Małgorzata Posłuszna – Problematyka ochrony zdrowia ludności wiejskiej w okresie międzywojennym na łamach „Zdrowia” i „Zdrowia Publicznego”     335
RozwińZwiń