INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autor porusza szereg ważnych kwestii związanych ze zjawiskiem terroryzmu, jego definiowalnością i współczesnymi formami jego manifestowania. Koncentruje się na ukazaniu religijnej motywacji, stojącej za zamachami terrorystycznymi dokonywanymi przez islamistów w rożnych częściach świata. Istotę rozważań stanowi refleksja nad tym, dlaczego i w jaki sposób stosowany jest terror w imię Boga, jakie przesłanki towarzyszą jego wyrazicielom i jakie formy on przybiera. Towarzyszy temu omówienie poglądów głównych myślicieli, którzy są przywoływani przez współczesnych islamistów. Autor wielokrotnie zwraca uwagę na to, że mechanizmy identyfikacji i tożsamości oparte na pojęciu sacrum generują tak sprzeczne z jego istotą treści interpretacyjne, co niejednokrotnie prowadzi do podejmowanej w imię wiary przemocy. Podkreśla fundamentalne różnice między zasadami islamu a terroryzmem, wykrzywiającym jego przesłanie. W bardzo interesujący sposób charakteryzuje postawy i działania terrorystów oraz społeczno-psychologiczne uwarunkowania kształtujące ich motywację i tożsamość. Socjologiczna, analiza, diagnoza i interpretacja oświadczeń liderów Al-Kaidy pozwoliła Autorowi publikacji przedstawić w sposób niezwykle pogłębiony sposoby prezentowania antagonizmów i obowiązków adresowanych do wiernych przez islamistycznych terrorystów. W swojej pracy Stanisław Kosmynka dotyka również takich kwestii, jak męczeństwo czy wymiary percepcji „świętej wojny” i jej orędowników.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 422 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-679-6 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne – Danuta Walczak-Duraj | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział I. Aspekty sakralizacji wojny w wybranych systemach religijnych | 27 |
1. Człowiek i religia | 30 |
2. Podstawowe przesłanki odwoływania się do religii w sytuacji konfliktu | 41 |
3. Sakralizacja wojny w judaizmie | 44 |
4. Sakralizacja wojny w chrześcijaństwie | 49 |
5. Sakralizacja wojny w islamie | 63 |
Rozdział II. Żołnierze Boga. Mechanizmy terroryzmu motywowanego religią | 75 |
1. Definiowanie terroryzmu | 79 |
2. Kształtowanie się terroryzmu– aspekt historyczny | 87 |
3. Czynniki kształtujące tożsamość terrorysty | 96 |
4. Interpretacja nakazów wiary na płaszczyźnie relacji sacrum – przemoc | 110 |
5. Walka w imię Boga | 116 |
Rozdział III. Główne doktryny dżihadyzmu w świetle rozwoju myśli fundamentalistycznej | 129 |
1. Specyfika fundamentalizmu religijnego | 136 |
2. Oddziaływanie myśli fundamentalistycznej na doktryny dżihadyzmu | 142 |
3. Podstawowe doktryny dżihadyzmu | 165 |
4. Między fundamentalizmem a dżihadyzmem | 191 |
Rozdział IV. Dżihadystyczny terroryzm Al-Kaidy | 201 |
1. Geneza i rozwój Al-Kaidy | 204 |
2. Infrastruktura terrorystyczna w Afganistanie | 219 |
3. Mechanizmy oddziaływania idei dżihadyzmu na muzułmanów w Europie | 228 |
4. Iracki front dżihadu | 247 |
5. Al-Kaida jako symbol dżihadystycznego | 251 |
Rozdział V. Socjologiczna analiza oświadczeń islamistów | 265 |
1. Oświadczenie Osamy ibn Ladena z 6 października 2001, będące komentarzem do zamachu z dnia 11 września 2001 r | 267 |
2. Oświadczenie Osamy ibn Ladena i Sulejmana Abu Gaita z dnia 9 października 2001 r. | 274 |
3. Oświadczenie Osamy ibn Ladena, Aymana al-Zawahiri, Abu Jasira Rifa’i Ahmada Taha, Mir Hamzaha, Fazlura Rahmana „Dżihad przeciw Żydom i krzyżowcom” z 23 lutego 1998 r. | 282 |
4. Oświadczenie Osamy ibn Ladena dla katarskiej telewizji Al-Dżazira z 23 września 2001 r. | 291 |
5. Oświadczenie Osamy ibn Ladena z 12 listopada 2002 r., skierowane do obywateli Australii. | 296 |
6. Oświadczenie Osamy ibn Ladena z 18 października 2003 r., adresowane do mieszkańców USA | 303 |
7. Oświadczenie Osamy ibn Ladena z 19 października 2003 r., skierowane do mieszkańców Iraku | 309 |
8. Oświadczenie Osamy ibn Ladena z 15 kwietnia 2004 r., adresowane do państw Europy | 317 |
9. Oświadczenie związanych z Al-Kaidą Brygad Abu Hafs al Masri z 11 marca 2004 r | 325 |
10. List pozostawiony przez porywaczy samolotów 11 września 2001 r. | 332 |
Wnioski | 340 |
Zakończenie | 344 |
Aneks I | 355 |
Aneks II | 377 |
1. Bin Laden’s statement, October 06, 2001 | 378 |
2. Osama bin Laden and Sulaiman Abu Ghaith’s statement October 09, 2001 | 379 |
3. World Islamic Front Statement February 23, 1998. “Jihad Against Jews and Crusaders” | 380 |
4. Bin Laden’s statement September 23, 2001 | 383 |
5. Bin Laden‘s message November 12, 2002 | 384 |
6. Bin Laden’s message to US October 18, 2003 | 386 |
7. Bin Laden’s message to Iraqis October 19, 2003 | 388 |
8. Bin Laden’s truce offer to Europe April 15, 2004 | 391 |
9. The ‘Al-Qaida’ Madrid Statement March 11, 2004 | 395 |
10. Letter Left by Hijackers September 29, 2001 | 396 |
From God to Terror. The Role of Religion in the Jihadism Ideology Examplified by the Al Qaeda (Summary) | 402 |
Bibliografia | 405 |
Indeks nazwisk | 415 |