POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8147-1
Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy? Wśród dyscyplin, dążących do systematycznej odpowiedzi na te pytania, dominuje - pod względem starszeństwa - filozofia, obdarzająca człowieka szczególnym zainteresowaniem od czasu „zwrotu antropologicznego”, dokonanego w niej przez Sokratesa. Do odrodzenia tradycji Sokratejskiej przyczynił się dwadzieścia wieków później Kartezjusz, a intrygujące pytanie o naturę ludzką nie przestaje być aktualne.
Książka ta przybliża wybrane koncepcje antropologiczne i polityczne powstałe w epoce nowożytnej oraz epokach późniejszych; wielość rozpatrywanych stanowisk filozoficznych w naturalny sposób odzwierciedla złożoność i bogactwo samej problematyki.
Otrzymaliśmy bardzo interesujący przegląd stanowisk dotyczących jednego z najistotniejszych i najszerzej dyskutowanych problemów filozofii. Zebrane w książce artykuły tworzą ciekawy oraz wielostronny obraz tego, kim jest człowiek, jak można rozumieć jego naturę i co z tego wynika. Dzieło to jawi się więc jako publikacja niezwykle pożyteczna, która wzbogaci życie naukowe i filozoficzną refleksję w naszym kraju.
Dr hab. Zbigniew Stawrowski, prof. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2949-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od Redakcji | 7 |
Jerzy W. Gałkowski, Natura czy osoba? | 9 |
Wojciech Buchner, Natura ludzka a wojna | 21 |
Justyna Miklaszewska, Liberalna koncepcja człowieka | 33 |
Magdalena Żardecka-Nowak, Polityczna koncepcja osoby Johna Rawlsa i Stephena Macedo | 43 |
Żaneta Oczkowska, Konstruktywizm a koncepcja osoby Johna Rawlsa | 55 |
Barbara A. Markiewicz, Natura ludzka a władza, czyli o antropologii politycznej Hobbesa | 65 |
Paweł Kaczorowski, Wizerunek człowieka w świetle nowożytnego porządku państwowego | 75 |
Przemysław Gut, Zagadnienie aktywności w filozofii Spinozy | 87 |
Paweł Bankiewicz, Na czym polega „błąd Kartezjusza”? | 99 |
Anna Tomaszewska, Kartezjusza koncepcja natury ludzkiej. Uwagi o „Medytacji czwartej” | 109 |
Miłowit Kuniński, Dlaczego poznanie zmysłowe wymaga boskiej ingerencji? Uwagi o filozofi i Berkeleya | 125 |
Katarzyna Haremska, Czego się boi Jan Jakub Rousseau? | 133 |
Romuald Piekarski, Uwagi o naturze ludzkiej i wspólnocie politycznej u Edmunda Burke’a | 145 |
Leszek Kopciuch, Człowiek historyczny Immanuela Kanta | 159 |
Jakub Szczepański, „Aspołeczna towarzyskość”, czyli Kanta przyczynek do rozważań o naturze ludzkiej | 167 |
Przemysław Spryszak, Natura ludzka i natura zmysłów | 173 |
Andrzej Rygalski, Oświeceniowe źródła filozofii analitycznej. Georg Christoph Lichtenberg a Gottlob Frege | 189 |
Czesław Wróbel, Antropologia filozofi czna Staszica i Kołłątaja jako wyraz sprzeciwu wobec koncepcji człowieka – „dziecka Opatrzności” | 209 |
Anna Borowicz, Obecność idealistycznej filozofii niemieckiej w antropologii Józefa Tischnera | 229 |
Izabela Szyroka, Człowiek historyczny Robina George’a Collingwooda | 245 |
Katarzyna Salamon, Cywilizacja – godna człowieka, czy warta ucieczki? | 253 |