Metamorfozy i muzea

Metamorfozy i muzea

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8135-8


Metamorfozy i muzea to praca z zakresu filozofii kultury dotycząca przede wszystkim modi bycia-człowieka-w-świecie. Kultura przedstawiona jako podstawowe środowisko człowieka staje się nie tylko źródłem jego osobowości, ale również egzystencjalnym wyzwaniem, które w pełni świadoma swych projektów jednostka musi podjąć. Bycie w kulturze oznacza zatem „przepracowanie” doświadczenia świata jak i samego podmiotu. Andre Malraux w omawianym w tej monografii wielowątkowym dziele analizuje podstawowe pojęcie metamorfozy, czyli wszechstronnego modelu interpretacyjnego tego, co filozofowie egzystencji i późniejsi antropolodzy kultury (tak świetnie zaprezentowani w niniejszej pracy) nazwali avanture d’ existence tj. wolności ludzkiej, unaoczniając przygodę egzystencji w świecie, jak i zmiany zachodzące w samej kulturze, jej kodach, paradygmatach i symbolach. Z kolei metafora muzeum zarówno w światopoglądzie Malraux jak i w prezentowanych tu koncepcjach Clifforda Geertza i Jamesa Clifforda nie tylko stanowi przestrzeń ekspozycji obiektów kulturowych, ale w sensie metaforycznym staje się przedstawieniem samej kultury.


Niniejsza pozycja krytycznie rekonstruuje poglądy A. Malraux, zestawiając je z ideami Clifforda Geertza i Jamesa Clifforda, w perspektywie koncepcji kultury jako fenomenu nadrzędnego w stosunku do egzystencji człowieka. Metamorfozy i muzea to również próba uporządkowania specyficznego doświadczenia człowieka, jako rzucenia-w-świat-kultury – jej zmienności i projektującej historii.


Z recenzji wydawniczej dr hab. Piotra Mroza


Rok wydania2010
Liczba stron340
KategoriaTeoria kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3016-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Uwikłanie w kulturę    7
    0.1. Metamorfozy i muzea    7
    0.2. Dwa teksty    11
    0.3. Egzystencja wobec kultury    15
  Rozdział pierwszy. Historia André Malraux    23
    1.1. Temat    23
    1.2. Metoda    28
    1.3. Styl    30
    1.4. Metafizyka – nieskończoność Pascala    33
    1.5. Egzystencjalizm – inspiracje i odniesienia    34
    1.6. Dzieciństwo – egzystencjalna psychoanaliza    37
    1.7. Powrót do dzieciństwa Malraux    38
    1.8. Antystruktury – wprowadzenie do filozofi i kultury    44
    1.9. Sztuka – ekspresja kultury, ekspresja człowieka – wyraz nieskończoności    50
    1.10. Muzeum: metafora kultury – przestrzeń kulturowego istnienia    55
    1.11. Historia – historia cywilizacji, historia jednostki – jedność doświadczenia    62
    1.12. Polityka – egzystencja i jej aktywność wobec świata kultury    66
    1.13. Wobec różnorodności kulturowej    73
    1.14. Muzeum wyobraźni jako świadomość kulturowa    79
    1.15. Biblioteka i przetwarzanie imaginarum – tradycja a kultura    82
    1.16. Transcendencja – kulturowa potrzeba przekroczenia    85
  Rozdział drugi. Kultura – metamorfoza – człowiek    89
    2.1. Metamorfozy wobec kultury    89
    2.2. Metamorfozy człowieka – egzystencjalizm w myśli Malraux    90
    2.3. Metamorfozy historii    94
    2.4. Metamorfozy królów    102
    2.5. Metamorfozy sztuki    110
    2.6. Metamorfozy bogów    124
    2.7. Metamorfozy muzeum – imaginarium wobec świata    130
    2.8. Metamorfozy muzeum – imaginarium form granicznych    141
    2.9. Metamorfozy kultury – kultura jako przemiana    149
  Rozdział trzeci. Kultura i tożsamość. Poszukiwania Clifforda Geertza    159
    3.1. Poszukiwania filozofii    159
    3.2. W stronę antropologii    176
    3.3. Interpretacja i sztuka opisu    197
    3.4. Odkrywanie kultury. Znaczenia różnorodności    212
  Rozdział czwarty. W sieciach kultury – wobec rosnącej rzeczywistości. Pytania Jamesa Clifforda    239
    4.1. Poszukiwacze tożsamości    239
    4.2. Czego dowiedziała się Elza?    257
    4.3. Pocztówki z kultury – MOMA i oblicza różnorodności    285
      Pocztówka pierwsza – inny wkracza na scenę, czyli różnorodność podglądana    293
      Pocztówka druga – ciało, nagość różnorodności    299
      Pocztówka trzecia: Fentona – intymność inności    306
    4.4. Kłopoty z kulturą – poszukiwanie koncepcji kultury    312
  Rozdział piąty. Zamiast zakończenia    317
    Polifonia rzeczywistości i historia pewnego sporu    317
  Bibliografia    335
RozwińZwiń