POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8135-8
Metamorfozy i muzea to praca z zakresu filozofii kultury dotycząca przede wszystkim modi bycia-człowieka-w-świecie. Kultura przedstawiona jako podstawowe środowisko człowieka staje się nie tylko źródłem jego osobowości, ale również egzystencjalnym wyzwaniem, które w pełni świadoma swych projektów jednostka musi podjąć. Bycie w kulturze oznacza zatem „przepracowanie” doświadczenia świata jak i samego podmiotu. Andre Malraux w omawianym w tej monografii wielowątkowym dziele analizuje podstawowe pojęcie metamorfozy, czyli wszechstronnego modelu interpretacyjnego tego, co filozofowie egzystencji i późniejsi antropolodzy kultury (tak świetnie zaprezentowani w niniejszej pracy) nazwali avanture d’ existence tj. wolności ludzkiej, unaoczniając przygodę egzystencji w świecie, jak i zmiany zachodzące w samej kulturze, jej kodach, paradygmatach i symbolach. Z kolei metafora muzeum zarówno w światopoglądzie Malraux jak i w prezentowanych tu koncepcjach Clifforda Geertza i Jamesa Clifforda nie tylko stanowi przestrzeń ekspozycji obiektów kulturowych, ale w sensie metaforycznym staje się przedstawieniem samej kultury.
Niniejsza pozycja krytycznie rekonstruuje poglądy A. Malraux, zestawiając je z ideami Clifforda Geertza i Jamesa Clifforda, w perspektywie koncepcji kultury jako fenomenu nadrzędnego w stosunku do egzystencji człowieka. Metamorfozy i muzea to również próba uporządkowania specyficznego doświadczenia człowieka, jako rzucenia-w-świat-kultury – jej zmienności i projektującej historii.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Piotra Mroza
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 340 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3016-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Uwikłanie w kulturę | 7 |
0.1. Metamorfozy i muzea | 7 |
0.2. Dwa teksty | 11 |
0.3. Egzystencja wobec kultury | 15 |
Rozdział pierwszy. Historia André Malraux | 23 |
1.1. Temat | 23 |
1.2. Metoda | 28 |
1.3. Styl | 30 |
1.4. Metafizyka – nieskończoność Pascala | 33 |
1.5. Egzystencjalizm – inspiracje i odniesienia | 34 |
1.6. Dzieciństwo – egzystencjalna psychoanaliza | 37 |
1.7. Powrót do dzieciństwa Malraux | 38 |
1.8. Antystruktury – wprowadzenie do filozofi i kultury | 44 |
1.9. Sztuka – ekspresja kultury, ekspresja człowieka – wyraz nieskończoności | 50 |
1.10. Muzeum: metafora kultury – przestrzeń kulturowego istnienia | 55 |
1.11. Historia – historia cywilizacji, historia jednostki – jedność doświadczenia | 62 |
1.12. Polityka – egzystencja i jej aktywność wobec świata kultury | 66 |
1.13. Wobec różnorodności kulturowej | 73 |
1.14. Muzeum wyobraźni jako świadomość kulturowa | 79 |
1.15. Biblioteka i przetwarzanie imaginarum – tradycja a kultura | 82 |
1.16. Transcendencja – kulturowa potrzeba przekroczenia | 85 |
Rozdział drugi. Kultura – metamorfoza – człowiek | 89 |
2.1. Metamorfozy wobec kultury | 89 |
2.2. Metamorfozy człowieka – egzystencjalizm w myśli Malraux | 90 |
2.3. Metamorfozy historii | 94 |
2.4. Metamorfozy królów | 102 |
2.5. Metamorfozy sztuki | 110 |
2.6. Metamorfozy bogów | 124 |
2.7. Metamorfozy muzeum – imaginarium wobec świata | 130 |
2.8. Metamorfozy muzeum – imaginarium form granicznych | 141 |
2.9. Metamorfozy kultury – kultura jako przemiana | 149 |
Rozdział trzeci. Kultura i tożsamość. Poszukiwania Clifforda Geertza | 159 |
3.1. Poszukiwania filozofii | 159 |
3.2. W stronę antropologii | 176 |
3.3. Interpretacja i sztuka opisu | 197 |
3.4. Odkrywanie kultury. Znaczenia różnorodności | 212 |
Rozdział czwarty. W sieciach kultury – wobec rosnącej rzeczywistości. Pytania Jamesa Clifforda | 239 |
4.1. Poszukiwacze tożsamości | 239 |
4.2. Czego dowiedziała się Elza? | 257 |
4.3. Pocztówki z kultury – MOMA i oblicza różnorodności | 285 |
Pocztówka pierwsza – inny wkracza na scenę, czyli różnorodność podglądana | 293 |
Pocztówka druga – ciało, nagość różnorodności | 299 |
Pocztówka trzecia: Fentona – intymność inności | 306 |
4.4. Kłopoty z kulturą – poszukiwanie koncepcji kultury | 312 |
Rozdział piąty. Zamiast zakończenia | 317 |
Polifonia rzeczywistości i historia pewnego sporu | 317 |
Bibliografia | 335 |