INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W publikacji zaprezentowano analizy kulturoznawcze wybranych spektakli adaptujących mity antyczne z kręgu kultury śródziemnomorskiej w obrębie estetyki postmodernizmu. Autorka podjęła pierwszą na rodzimym gruncie transdyscyplinarną analizę recepcji mitów we współczesnym teatrze polskim. Wybrała przykłady z twórczości czwórki polskich reżyserów teatralnych (Maja Kleczewska, Michał Zadara, Jan Klata, Antonina Grzegorzewska), w spektaklach których szczególnie wyraźnie i często można dostrzec inscenizację mitu. Porządkując obszar ich dokonań, autorka posłużyła się własną typologią i wyróżniła strategie ujmowania mitu przez poszczególnych twórców.
„Autorka pisze o trudnych kwestiach i złożonych problemach w sposób zwięzły i prosty (co nie znaczy upraszczający) [...] Jej praca nie tylko rzuca nowe światło na twórczość czwórki wybitnych reżyserów, dowodząc ich silnego zakorzenienia w najdawniejszej tradycji teatru i dramatu światowego, lecz także stanowi ważny przyczynek do badań nad relacjami sztuki/sztuki teatru i mitu. Analizy spektakli są szczegółowe, precyzyjne i nierzadko odkrywcze. Prowadzą do bardzo ciekawych wniosków i pobudzają do myślenia. Starannie dobrany materiał ilustracyjny dodatkowo je wzbogaca, dając odbiorcom pogląd na estetykę omawianych spektakli oraz na indywidualny styl twórców inscenizujących opowieści mityczne. Oryginalna typologia poszerza konteksty ich dokonań, powiązując je z szerszym zapleczem kulturowym”.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Burzyńskiej (UJ)
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 376 |
Kategoria | Teatrologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-768-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Koncepcja badań | 9 |
Badanie teatru – autoanaliza widza/badacza | 16 |
Podziękowania | 22 |
Rozdział I. Mit na scenie | 25 |
Praca mitu/praca nad mitem | 27 |
Artystyczna praca nad mitem | 37 |
Rozdział II. Maja Kleczewska. Mityczne podglądanie ekstremum | 59 |
Fedra. Mit ucieleśniony | 60 |
Intertekstualna ewolucja mitu. Baza spektaklu | 63 |
Eurypides, Hipolit uwieńczony | 63 |
Seneka, Fedra | 72 |
Per Olov Enquist, Dla Fedry | 76 |
István Tasnádi, Fedra fitness | 84 |
Transtekstualność mitu | 89 |
Transtekstualność mitu na scenie | 93 |
Fedra | 95 |
Arycja | 99 |
Tezeusz | 101 |
Hipolit | 103 |
Minotaur/Minitaur | 105 |
Teramenes, Enona, Panope | 107 |
Sceniczny indeks mitu | 110 |
Oresteja. Mit rozbity | 120 |
Mitopojetyczna transtekstualność w sztuce postmodernizmu | 123 |
Transtekstualność na scenie | 126 |
Penetrowanie kanonu. Oresteja Ajschylosa i Ifigenia w Aulidzie Eurypidesa | 126 |
Skandynawski krajobraz destrukcji. Sceny z życia małżeńskiego Ingmara Bergmana | 130 |
Intertekstualne przypadki nieszczęścia. Godziny Davida Hare | 132 |
Intensyfikacja kobiecej Inności. Kasandra Christy Wolf | 132 |
Ethos i aisthesis – inspiracje etyczne i estetyczne. Makbet i Opis obrazu Heinera Müllera | 134 |
Rozdział III. Michał Zadara. Postpolityczny flâneur | 143 |
Oresteja. Mit pamięci uszkodzonej | 148 |
Między wstydem a winą. Mit początków państwowości | 150 |
Muzyczna lokalizacja matrycy mitycznej | 153 |
Dramatyczna lokalizacja matrycy mitycznej. Wielka narracja komunizmu | 157 |
Agamemnon 1945. Porządkowanie chaosu | 157 |
Ofiarnice 1956. Chaos zamrożony | 166 |
Łaskawe 1971. (De)stabilizacja chaosu | 169 |
Przepisać tekst, zabić mit. Sceniczny intertekst w inscenizacjach Rasynowskich | 173 |
Dyskurs przemocowy | 173 |
Etyczna „polityczność” kultury | 178 |
Ifigenia. Nowa tragedia. Huragan „hochsztaplerskich idiotyzmów” | 183 |
Fedra. U-topijna polityczność uczuć | 193 |
Hipolit – pogardliwy buntownik | 196 |
Arycja – upokorzony wojownik | 198 |
Fedra – podstarzała gwiazda estrady | 199 |
Tezeusz – chełpliwy poszukiwacz przygód | 200 |
Rama audiowizualna | 201 |
Anty-Edyp. „Każdy ma swoje małe maszyny” | 206 |
Rozdział IV. Jan Klata. Muzyczność rewolucji | 233 |
Oresteja. „Zapis szaleństwa świata” | 234 |
Król Edyp. Eksperymentalny recycling | 262 |
Muzyczny second-hand Strawińskiego | 262 |
Muzyczno-mityczny bricolage Klaty | 269 |
Rozdział V. Antonina Grzegorzewska. Przepisywanie mitu | 289 |
Ifigenia. „Wojna to permanentny orgazm trupów” | 299 |
Tauryda. Apartado 679. „Okrutna korrida obojętności” | 326 |
Bibliografia | 351 |
Materiały multimedialne | 369 |
Nagrania spektakli | 371 |
Spis ilustracji | 373 |