Sceniczne metamorfozy mitu

Teatr polski XXI wieku w perspektywie kulturowej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,93  23,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,45 zł (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,95 zł  


19,93

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W publikacji zaprezentowano analizy kulturoznawcze wybranych spektakli adaptujących mity antyczne z kręgu kultury śródziemnomorskiej w obrębie estetyki postmodernizmu. Autorka podjęła pierwszą na rodzimym gruncie transdyscyplinarną analizę recepcji mitów we współczesnym teatrze polskim. Wybrała przykłady z twórczości czwórki polskich reżyserów teatralnych (Maja Kleczewska, Michał Zadara, Jan Klata, Antonina Grzegorzewska), w spektaklach których szczególnie wyraźnie i często można dostrzec inscenizację mitu. Porządkując obszar ich dokonań, autorka posłużyła się własną typologią i wyróżniła strategie ujmowania mitu przez poszczególnych twórców.


„Autorka pisze o trudnych kwestiach i złożonych problemach w sposób zwięzły i prosty (co nie znaczy upraszczający) [...] Jej praca nie tylko rzuca nowe światło na twórczość czwórki wybitnych reżyserów, dowodząc ich silnego zakorzenienia w najdawniejszej tradycji teatru i dramatu światowego, lecz także stanowi ważny przyczynek do badań nad relacjami sztuki/sztuki teatru i mitu. Analizy spektakli są szczegółowe, precyzyjne i nierzadko odkrywcze. Prowadzą do bardzo ciekawych wniosków i pobudzają do myślenia. Starannie dobrany materiał ilustracyjny dodatkowo je wzbogaca, dając odbiorcom pogląd na estetykę omawianych spektakli oraz na indywidualny styl twórców inscenizujących opowieści mityczne. Oryginalna typologia poszerza konteksty ich dokonań, powiązując je z szerszym zapleczem kulturowym”.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Burzyńskiej (UJ)


Rok wydania2018
Liczba stron376
KategoriaTeatrologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-768-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  Koncepcja badań    9
  Badanie teatru – autoanaliza widza/badacza    16
  Podziękowania    22
  
  Rozdział I. Mit na scenie    25
  Praca mitu/praca nad mitem     27
  Artystyczna praca nad mitem     37
  
  Rozdział II. Maja Kleczewska. Mityczne podglądanie ekstremum    59
  Fedra. Mit ucieleśniony    60
  Intertekstualna ewolucja mitu. Baza spektaklu    63
  Eurypides, Hipolit uwieńczony    63
  Seneka, Fedra    72
  Per Olov Enquist, Dla Fedry    76
  István Tasnádi, Fedra fitness    84
  Transtekstualność mitu    89
  Transtekstualność mitu na scenie    93
  Fedra    95
  Arycja    99
  Tezeusz    101
  Hipolit    103
  Minotaur/Minitaur     105
  Teramenes, Enona, Panope     107
  Sceniczny indeks mitu    110
  Oresteja. Mit rozbity    120
  Mitopojetyczna transtekstualność w sztuce postmodernizmu    123
  Transtekstualność na scenie    126
  Penetrowanie kanonu. Oresteja Ajschylosa i Ifigenia w Aulidzie Eurypidesa    126
  Skandynawski krajobraz destrukcji. Sceny z życia małżeńskiego Ingmara Bergmana     130
  Intertekstualne przypadki nieszczęścia. Godziny Davida Hare     132
  Intensyfikacja kobiecej Inności. Kasandra Christy Wolf    132
  Ethos i aisthesis – inspiracje etyczne i estetyczne. Makbet i Opis obrazu Heinera Müllera    134
  
  Rozdział III. Michał Zadara. Postpolityczny flâneur    143
  Oresteja. Mit pamięci uszkodzonej    148
  Między wstydem a winą. Mit początków państwowości    150
  Muzyczna lokalizacja matrycy mitycznej    153
  Dramatyczna lokalizacja matrycy mitycznej. Wielka narracja komunizmu    157
  Agamemnon 1945. Porządkowanie chaosu    157
  Ofiarnice 1956. Chaos zamrożony    166
  Łaskawe 1971. (De)stabilizacja chaosu    169
  Przepisać tekst, zabić mit. Sceniczny intertekst w inscenizacjach Rasynowskich    173
  Dyskurs przemocowy    173
  Etyczna „polityczność” kultury    178
  Ifigenia. Nowa tragedia. Huragan „hochsztaplerskich idiotyzmów”    183
  Fedra. U-topijna polityczność uczuć    193
  Hipolit – pogardliwy buntownik    196
  Arycja – upokorzony wojownik    198
  Fedra – podstarzała gwiazda estrady    199
  Tezeusz – chełpliwy poszukiwacz przygód    200
  Rama audiowizualna    201
  Anty-Edyp. „Każdy ma swoje małe maszyny”    206
  
  Rozdział IV. Jan Klata. Muzyczność rewolucji    233
  Oresteja. „Zapis szaleństwa świata”    234
  Król Edyp. Eksperymentalny recycling    262
  Muzyczny second-hand Strawińskiego    262
  Muzyczno-mityczny bricolage Klaty    269
  
  Rozdział V. Antonina Grzegorzewska. Przepisywanie mitu    289
  Ifigenia. „Wojna to permanentny orgazm trupów”    299
  Tauryda. Apartado 679. „Okrutna korrida obojętności”    326
  
  Bibliografia    351
  Materiały multimedialne    369
  Nagrania spektakli    371
  Spis ilustracji    373
RozwińZwiń